انجام بررسی‌های باستان‌شناسی برای اولین بار در شهرستان خاتم

پروژه بررسی‌های باستان شناسی برای اولین بار در بخش مرکزی و بخش چاهک شهرستان خاتم انجام می‌شود.

به گزارش یزدی نیوز، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خاتم گفت:گروهی متشکل از چهار نفر از افراد باستان شناس خبره، با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور، بررسی و مطالعات میدانی باستانشناسی شهرستان خاتم در دو بخش مرکزی و چاهک را در مدت یکماه انجام می‌دهند.

عباس قدیریان در این باره افزود: این گروه با هدف تکمیل نقشه باستانشناسی کشور و اولویت‌های پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی، پروژه مذکور را به سرپرستی دکتر حسین عزیزی انجام می‌دهند.

قدیریان ادامه داد: بررسی باستانشناسی این منطقه از جنوبی‌ترین نقطه شهرستان در بخش چاهک آغاز و به گفته سرپرست پروژه تا کنون تعداد ۶۰ اثر فرهنگی، تاریخی شناسایی شده که عموما شامل بنا‌ها و قلعه‌های تاریخی، رشته قناتها، آرامگاه‌ها، گورستان‌ها و تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی هستند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خاتم با اشاره به اینکه قدیمی‌ترین آثار فرهنگی که تا کنون در این بررسی شناسایی شده مربوط به اواخر دوران پارینه سنگی میانی (اواخر موستری) چیزی در حدود ۲۵ تا ۳۵ هزار سال پیش است، اضافه کرد: البته ارائه تاریخ برای دوران پارینه سنگی در این منطقه‌ی ناشناخته بسیار دشوار است، ولی تکمیل مطالعات و پژوهش‌های آتی منجر به شناسایی توالی فرهنگ‌های پارینه سنگی در استان یزد خواهد شد.

وی اظهار کرد: یکی از یافته‌های بسیار مهم این بررسی تاکنون، شناسایی محوطه ذوب آهن در نقاط مختلف منطقه بخصوص در منطقه باغ معدن است که دوره تاریخی آن مشخص نیست، ولی بنا به گفته و باور مردم محلی از دوره هخامنشی استحصال سنگ آهن در این منطقه وجود داشته است، هر چند که برای ارائه گاهنگاری دقیق‌تر نیاز به مطالعات میان رشته‌ای بر روی نمونه‌های این سربار‌های آهن هستیم.

قدیریان در پایان ضمن امیدواری از نتیجه مطلوب این مطالعات، تصریح کرد: پس از پایان بررسی، مطالعه و اتمام پروژه، گزارش نهایی جهت ارائه به مراجع ذیصلاح تدوین خواهد شد.

لازم بذکر است شهرستان خاتم در ۲۴۰ کیلومتری جنوب غربی استان یزد واقع شده و دارای آثار تاریخی متعدد فرهنگی و طبیعی است.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..