با پیگیری‌های ۱۵ ساله؛

بافت تاریخی شاهدیه ثبت ملی شد/نیاز به ۴۰ میلیارد برای مرمت قلعه

شهردار شاهدیه از ثبت ملی بافت تاریخی شاهدیه که بخشی از آن متعلق به دوران ساسانیان است، خبر داد و گفت: این بافت تاریخی پس از ۱۵ سال پیگیری ثبت ملی شد.

به گزارش یزدی نیوز، سیدعلی میرنژاد در نشستی خبری با اشاره به اینکه قلعه تاریخی شاهدیه و بخشی از بافت تاریخی این شهر، متعلق به دوران ساسانیان است، اظهار داشت: مدتها پیگیر ثبت ملی بافت تاریخی بودیم اما اعلام شد که قلعه و بافت تاریخی شاهدیه با بافت تاریخی یزد ثبت ملی شده است.

وی عنوان کرد: از آنجا که شاهدیه شهری مستقل و دارای تک بناهای تاریخی ارزشمند است، از سال ۸۴ پیگیری برای ثبت مستقل این اثر آغاز شد.

میرنژاد یادآور شد: اکنون کار ثبت ملی بافت تاریخی انجام و به شماره ۳۰۰ در فهرست آثار ملی ثبت شده ضمن اینکه قلعه تاریخی نیز دو سال پیش ثبت ملی شده بود.

شهردار شاهدیه در پاسخ به سئوال مهر در مورد برنامه شهرداری و میراث فرهنگی برای مرمت قلعه و ایجاد شرایط مناسب برای حضور گردشگران در این مجموعه عنوان کرد: برای این قلعه طرحی وجود نداشته و به همین تاکنون نیز مرمت‌های انجام شده، اصولی نبوده است.

وی ادامه داد: اکنون دو برنامه شامل مرمت فضای داخل و سازه قلعه همچنین مرمت فضای پیرامونی آن در دستور کار است.

میرنژاد اظهار داشت: برای تکمیل محوطه و محوطه سازی بالغ بر ۲۵ میلیارد ریال هزینه شد اما برای مرمت فضای داخلی قلعه، پیگیری‌هایی برای دریافت اعتبارات ملی انجام شد.

وی یادآور شد: بر این اساس مرمت قلعه در طرح بازآفرینی شهری تعریف شده و در انتظار اختصاص اعتبار ملی برای آن هستیم.

شهردار شاهدیه افزود: برای مرمت قلعه به ۴۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است و علاوه بر نیاز به جذب این اعتبار، این توقع وجود دارد که میراث فرهنگی یزد بیشتر پای کار باشد.

وی تاکید کرد: این بنا متعلق به عصر ساسانیان است بنابراین نمی توان به راحتی در آن دخل و تصرف کرد و با توجه به اینکه سالها هیچ پیگیری برای آن انجام نشده، اکنون تمام تلاش ما، تکمیل این بنای تاریخی است.

میرنژاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه شاهدیه باغشهر و ریه تنفسی یزد است، گفت: برای جلوگیری از قطع درختان و خشکاندن باغ‌ها همه دستگاه ها باید پای کار بیایند و در گام اول، پیگیری قضایی قطع درختان و خشکاندن باغ‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..