حذف دفترچه کاغذی با هدف ایجاد پرونده الکترونیک سلامت

حذف دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی طرحی کشوری است که در قالب پرونده سلامت ایرانیان در حال اجرا است.

به گزارش یزدی نیوز مدتی است که طرح الکترونیکی شدن نسخه‌های درمانی در حال اجراست و حذف دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی طرحی کشوری که در قالب پرونده سلامت ایرانیان در حال اجرا است.
قراره هر فرد یک پرونده الکترونیک سلامت داشته باشد، که همه سوابق بیماری و درمانی او در این پرونده ثبت شود.
پیش از این هیچ سابقه‌ای از بیماری، مراحل دارویی و درمانی بیمار ثبت نمی‌شد در همین راستا با تصویب مجلس شورای اسلامی قرار است پرونده سلامت برای هر ایرانی ایجادشود.
یکی از زیرساخت‌های پرونده سلامت، الکترونیکی شدن نسخه‌ها است.
مدیر درمان تامین اجتماعی استان یزد گفت : در همین راستا از اول اسفند پارسال تاکنون هیچ دفترچه جدید بیمه درمان تامین اجتماعی صادر نمی‌شود.
توحیدی فر افزود: با الکترونیکی شدن نسخه‌ها، داروخانه هم تنها با گرفتن کد ملی بیمار دارو‌های تجویز شده بیمار را در سیستم مشاهده و به بیمار تحویل می‌دهند و نیازی به دفترچه بیمه تامین اجتماعی نیست.
وی گفت : برای تسریع در اجرای این طرح مقرر شده است از ابتدای سال ، تعرفه پزشکانی که با نسخه الکترونیک کار می‌کنند حدود هجده درصد افزایش یابد.
در حال حاضر که هنوز این طرح به طور کامل اجرا نشده است و هم نسخه الکترونیکی و هم نسخه روی دفترچه بیمه تامین اجتماعی نوشته می‌شود، که پیش بینی می‌شود تا ابتدای خرداد این طرح بطور کامل اجرا می شود و با حذف همه دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی، همه نسخه‌ها الکترونیکی شوند و نسخه‌های کاغذی بطور کامل حذف شود و اکنون در استان یزد اکثریت پزشکان طرف قرارداد با تامین اجتماعی نسخه الترونیکی می‌نویسند.
هرچند هنوز زیرساخت‌ها برای این طرح بطور کامل فراهم نشده، اما پیشرفت اجرای این طرح در استان یزد خوب است.
فواید این طرح صرفه جویی در مصرف کاغذ و حفظ محیط زیست، ساماندهی نحوه تجویز و توزیع دارو، جلوگیری از قاچاق دارو، در دسترس بودن سوابق بیمار برای پزشکان است.
پیش از این به علت بدخط بودن نسخه‌ها دارو‌های اشتباهی تجویز می‌شد که در این روش این اشکال هم رفع شده است و از طرف دیگر با حذف دفترچه‌ها نیازی به تمدید و صدور مجدد نیست.
اما این طرح هنوز بطور مناسب اجرا نشده و مردم برای گرفتن دارو در داروخانه‌ها بیشتر از گذشته معطل می‌شوند.
دلیل این معطلی این است که هنوز برخی از پزشکان به روش قبلی نسخه‌ها را در دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی می‌نویسند و از طرف دیگر کارکنان داروخانه‌ها برای اجرای این روش هنوز مسلط نیستندو فضای اینترنت هم بعضی مواقع جوابگوی این روش نیست و وقتی قطع می‌شود اجرای این روش دچار اختلال و مشکل می‌شود.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..