یزدیها مراقب خود نیستند:

الگوها و تغذیه نامناسب در یزد /اجرای طرح با کمک سفیران سلامت

طرح خودمراقبتی برای پیشگیری از بیماری‌ها در استان اجرایی می‌شود.

به گزارش یزدی نیوزتوانمند سازی افراد، خانواده‌ها و جامعه برای حفظ و ارتقای سلامت از طریق خودمراقبتی یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که از طرف مسئولان سلامت کشور و استان در حال انجام است به همین دلیل اقدامات خودمراقبتی برای جلوگیری از بیماری دیابت به عنوان بیماری شایع میان یزدی‌ها در اولویت کاری مسئولان بخش سلامت استان قرار گرفته است.

خودمراقبتی تا ۹۰‌درصد از ابتلای به دیابت جلوگیری می‌کند و باعث کاهش هزینه‌های درمانی و زمان مراجعه به پزشکان عمومی و متخصص خواهد شد.

پیشگیری با اقدامات خودمراقبتی
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی می‌گوید: خودمراقبتی، عملکرد آگاهانه، آموختنی و خود تنظیمی است که به خودمراقبتی در بیماری‌های مزمن و خودمراقبتی در بیماری‌های حاد تقسیم می‌شود.
«محمدحسن لطفی» می‌افزاید: با اصلاح شیوه زندگی و خودمراقبتی می‌توان بیش از ۹۰درصد از موارد ابتلا به دیابت نوع دو، ۸۰درصد از بیماری قلبی و همچنین بیش از یک سوم سرطان‌ها را پیشگیری کرد.
وی ادامه می‌دهد: طبق آمارها ۶۵ تا ۸۵درصد همه مراقبت‌های سلامتی به وسیله خود مردم و خانواده آن‌ها بدون دخالت متخصصان اعمال می‌شود. به گفته لطفی، خودمراقبتی باعث ۷ تا ۲۰‌درصد صرفه جویی در هزینه‌های بهداشتی می‌شود و ۴۰‌درصد از مراجعات به پزشکان عمومی و ۱۷‌درصد به پزشکان متخصص و ۵۰درصد به اورژانس را می‌کاهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی می‌گوید: مهم‌ترین هدف طرح خودمراقبتی، توانمندسازی افراد، خانواده‌ها و جامعه برای حفظ و ارتقای سلامتی آنهاست تا با اجرای آن کیفیت زندگی بهبود یابد.
به گفته وی، در این طرح همه افراد جامعه را مد نظر داریم و تلاش می‌کنیم با مشارکت مردم در جایی که زندگی می‌کنند، از هر خانوار یک نفر که بیش از ۸‌کلاس سواد دارد و علاقه‌مند به شرکت در دوره‌ها و برنامه‌های آموزشی است انتخاب ‌شود.
لطفی می‌افزاید: افرادی که در اجرای این طرح در خانواده‌ها، مدارس و… با ما همکاری می‌کنند به عنوان سفیران سلامت، گروه‌های خودیار تشکیل می‌دهند و تجربه‌های خود را منتقل می‌کنند. به گفته این مسئول، این سفیران در مدارس، محل کار و خانواده، تجربه‌های خود برای مقابله با بیماری را به دیگران منتقل می‌کنند. در مدارس هم همه معلمان با بسته آموزشی ویژه خود آموزش می‌بینند.
لطفی با بیان این‌که یکی دیگر از ابعاد خودمراقبتی «خودمراقبتی اجتماعی» است، می‌گوید: شوراهای شهر و روستا و محله‌ها و شورایارهای شهر و روستا در صدد ایجاد محیط سالم برای شهروندان هستند. وی می‌افزاید: آنها با تشکیل شوراهای ارتقای سلامت و تدوین برنامه عملیاتی، سعی در بر طرف کردن مشکلات بهداشتی و سلامتی جامعه تحت پوشش خود دارند.
لطفی درباره نحوه اجرای طرح خودمراقبتی ادامه می‌دهد: جذب سفیر سلامت خانواده در هر خانوار بسیار ارزشمند است چرا که آنها وظیفه انتقال آموزش و منابع افزایش سواد سلامت را دارند. این طرح از طریق سفیران سلامت در مدارس، خانواده، محیط کار، شوراها و شورا یارها با آموزش بین افراد اجرا می‌شود.
وی معتقد است اجرای موفق این طرح می‌تواند با ترویج شیوه زندگی سالم، بالا بردن اراده مردم در مراقبت از سلامت خود باعث افزایش سطح آگاهی در سواد سلامت افراد و غلبه بر بیماری‌ها شود. لطفی می‌افزاید: هر چه سبک زندگی افراد بهتر شود، افراد سالم‌تر و بر بیماری‌ها از جمله دیابت غلبه خواهند‌کرد.

الگوها و تغذیه نامناسب
مدیر مرکز تحقیقات و درمان دیابت با اعلام این‌که ۱۰‌درصد جمعیت استان مبتلا به دیابت هستند، می‌گوید: نبود سبک صحیح زندگی، نبود تحرک و ناآشنایی با روش‌های غلبه بر این بیماری‌ها مهم‌ترین عوامل ابتلا به این‌گونه بیماری‌ها از جمله دیابت و فشارخون است.
 «محمدرضا آقایی» با بیان این‌که خودمراقبتی، مهم‌ترین اهرم غلبه بر بیماری‌های مزمنی است که اینک گریبان‌گیر جامعه شده است، می‌افزاید: اگر سبک زندگی افراد تغییر یابد، الگوی تغذیه هم بهبود می‌یابد و هزینه‌های درمان افراد هم کمتر خواهد شد. به‌گفته وی ۱۷۰‌طرح تحقیقاتی و ۴۸‌رساله پژوهشی در این مرکز برای غلبه بر دیابت و انواع بیماری‌های مزمن انجام شده است که از نتایج آنها بهره‌‌مند هستیم؛ البته اجرای طرح خودمراقبتی، مهم‌ترین اقدام برای غلبه بر دیابت و دیگر بیماری‌هاست.

همشهری

 

بخش نظردهی بسته شده است..