تبدیل مدرسه‌ای ۷۰۰ ساله‌ در یزد به موزه اوقاف

معاون سرمایه‌گذاری اداره کل اوقاف و امور خیریه‌ی استان یزد از تبدیل مدرسه‌ی ۷۰۰ ساله‌ی قاسم طراز به موزه آثار اوقاف خبر داد و گفت: هم‌اکنون در حال ساماندهی آثار این موزه و راه‌اندازی آن در محل این مدرسه تاریخی هستیم.

«علی پورسلمان» از تبدیل بخشی از مدرسه تاریخی و موقوفه شاه ابوالقاسم طراز به موزه موقوفه استان خبر داد و گفت: اوقاف علاوه بر ابنیه قدیمی، آثار تاریخی زیادی دارد که بعضاً ارزش آنها بسیار بالاست و توسط کارشناسان میراث فرهنگی ارزش گذاری شده‎اند که در حال حاضر به دنبال ساماندهی این آثار و راه اندازی موزه اوقاف در محل این مدرسه تاریخی هستیم.

وی با اشاره به این که وظیفه عمران و آبادانی، تعمیر و مرمت و سرمایه‌گذاری روی موقوفات از وظایف اوقاف و امور خیریه است، اظهار کرد: در حوزه عمرانی، تقریباً پنج طرح مطلوب در سال گذشته کلید خورده که بخشی از این طرح‌ها شامل صحن ولایت در امامزاده جعفر(ع) به عنوان یکی از امام‌زاده‌های شاخص استان با اعتبار دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان و تحت نظارت اداره کل میراث فرهنگی یزد در حال انجام است.

این مسئول با بیان این که در خصوص بازارچه صنایع دستی نیز اوقاف اقدامات خوبی را انجام داده است، گفت: این طرح نیز با مشارکت شهرداری و اوقاف و به دنبال ناهنجاری‌های موجود و با بودجه دولتی شهرداری به بهره بردرای رسید.

وی با بیان این که مسجد «علاقبندی» یکی از مساجد اولیه هسته تاریخی شهر یزد نیز آسیب شناسی شده است، گفت: خوشبختانه مرمت این مسجد نیز انجام و این موقوفه دارای اعتبار و هزینه و رقبه‌هایی است که با اخذ مجوز از سازمان اوقاف در خصوص سرمایه‌گذاری بر آن‌ها طی هفته جاری اقدام می‌کنیم.

پورسلمان با اشاره به این که دو خانه مسکونی در بافت تاریخی با نگاه توانمندی بافت مرمت شده است، خاطرنشان کرد: یکی از این خانه‌ها به مجموعه پلیس +۱۰ مرمت و دیگری به محلی آموزشی در قالب مهدکودک تبدیل خواهد شد که تا یک ماه آینده سرمایه گذار در این باره اقدام می‌کند.

وی با اشاره به این که اداره کل اوقاف یزد دارای آثار نفیس تاریخی زیادی است، گفت: تبدیل بخشی از مساجد تاریخی به موزه نیز در سال کلید خورد و امسال شاهد افتتاح موزه – مسجد میرخضرشاه در مسجدی به همین عنوان بودیم که بیش از ۷۰۰ سال قدمت دارد.

این مسئول از اجرای طرح توسعه حرم‌های مطهر امام زادگان خبر داد و گفت: براساس این طرح، امامزاده سید جعفر محمد(ع) با اعتبار ۱۴ میلیارد برای فاز اول در مرحله عملیات عمرانی قرار گرفته و علاوه بر آن نیز طرح جامع امام زاده سید نصرالله(ع) (امام‌زاده شنبه) و ساماندهی این مجموعه با نظارت مشاور ذی‌صلاح در دست اجراست.

وی با بیان این که در طرح جامع توسعه امام زادگان، ضوابط معماری اسلامی رعایت می‎شود، تاکید کرد: هویت بخشی به اماکن مذهبی و حفظ حس مکان خصوصاً در زمینه تاریخی بودن آن‌ها از مقوله‌های مهمی است که حتماً رعایت می‏‌شود و البته این طرح در قالب ساماندهی عمرانی و هماهنگی قبور و رفع فضاهای معماری از هم گسیخته، است و مشمول ساخت و سازهای جدید و اضافه و غیرهمگون نیست.

این مسئول در پایان با بیان این که بخشی از کاروانسرای پسته در عرصه تاریخی نیز وقفی است، گفت: این کاروانسرا در لرد کیوان نیز در مرحله تملک اعیان برای حفظ بنا و واگذاری به سرمایه گذار برای تبدیل شدن به یک مجموعه گردشگری است.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..