ابداع محقق یزدی برای رفع استرس گرمایی دام

یک محقق یزدی طرحی دانش بنیان برای از بین بردن استرس گرمایی دام ایجاد کرده است.

به گزارش یزدی نیوز استرس گرمایی از مشکلات عدیده‌ای است که دامداران خصوصاً دامدارانی مناطق گرمسیر با آن مواجه هستند.

اما یک محقق یزدی با ثبت اختراع یک مکمل گیاهی و تلفیق آن با روش‌های سنتی خنک سازی بدن دام، طرحی دانش بنیان جدید برای از بین بردن استرس گرمایی دام ایجاد کرده است.

فداییان گفت: گیاهانی در طبیعت وجود دارد که حیوانات به صورت غریزی برای کاهش استرس گرمایی بدن از آن‌ها استفاده می‌کنند و توانستم از این گیاهان مکملی درست کنم که بر استرس گرمایی گاو شیرده موثر باشد.

وی افزود: هم اکنون برخی کار‌ها در گاوداری‌ها برای کاهش استرس گرمایی دام انجام می‌شود که عملکرد نسبی هم دارد، اما طرح جدید خنک سازی بدن دام به گونه‌ای است که این روش‌ها استاندارد می‌شوند.

این محقق یزدی بهترین دما برای گاو شیری را ۵ تا ۲۵ درجه سانتی گراد عنوان کرد و ادامه داد: موقعی که دما از این حد بالاتر رود کوشش گاو‌ها برای نگهداری دمای بدن در حد نرمال، سبب کاهش خوراک مصرفی، کاهش ۱۰ الی ۲۵ تولید شیر، کاهش باروری، کاهش درصد چربی شیر و صدمه به سیستم ایمنی بدن می‌شود.

فداییان تلفیق مکمل گیاهی با روش‌های استاندارد شده سنتی نظیر ایجاد سایبان، آب پاش، سفال‌های بدون لعاب، رنگ‌های روشن و بو‌های خنک ساز را در از بین بردن استرس گرمایی دام موثر دانست.

وی تصریح کرد: هم اکنون ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار راس گاو شیری در کشور وجود دارد که هر راس گاو روزانه به طور میانگین پنج کیلوگرم شیر با قیمت میانگین سه هزار و ۵۰۰ تومان تولید می‌کنند که ضرر ۲۰ درصدی ناشی از استرس گرمایی آنها، سالانه بیش از چهار هزار میلیارد تومان است.

این محقق یزدی تأکید کرد که اجرای این طرح در این نوع گاوداری‌ها سبب به حداقل رسیدن این ضرر شده و کمک بزرگی به تولیدکنندگان خواهد بود.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..