امتیازات و کمبود‌های مرتبط با مشاغل شهری در یزد

شصت و ششمین نشست کانون تفکر اقتصاد دانشگاه یزد با محوریت توسعه اقتصادی شهر یزد؛ تمرکز بر مشاغل شهری به‌صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش یزدی نیوز، انصاری سامانی، دبیر کانون تفکر اقتصاد دانشگاه یزد بر لزوم برنامه‌ریزی برای جبران خسارات به مشاغل آسیب‌دیده از دوران کرونا تأکید کرد و استفاده از تجارب به‌دست‌آمده را فرصتی برای اصلاح برنامه‌ریزی شرایط بحرانی مشابه دانست.

عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی یزد با اشاره به سهم ۶۰ درصدی مشاغل غیررسمی در کشور از اهمیت رصد مشاغل غیررسمی جهت برنامه‌ریزی شهری سخن به میان آورد.

 

علوی‌راد ۵۰ درصد مشاغل استان را در دسته مشاغل خدماتی عنوان کرد که با وجود بانک اطلاعات قوی در این زمینه می‌تواند موردبررسی و ترسیم مسیر بعدی پژوهش‌های کانون قرار گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه امام جواد (ع) ضمن بررسی فرهنگ بازرگانی و علل عدم ماندگاری مشاغل در یزد از کمبود سرانه فضای تفریحی، ورزشی و فرهنگی، عدم استفاده بهینه از ظرفیت گردشگری صنعتی استان به‌عنوان نقاط ضعف یزد در زمینه مشاغل شهری یادکرد.

 

محمودی همچنین رونق کسب‌وکار‌های مرتبط با مواد اولیه‌ای که خواستگاهی در یزد ندارند همچون حناسابی، فرآورده‌های کنجدی و نساجی را از امتیازات این استان دانست.

دهقان منشادی معاون اداره کل اقتصاد و دارایی استان یزد، بازار سرمایه با ۲۵ شرکت کارگزاری، صنعت بیمه با ۱۳۰۰ نمایندگی و فعالیت‌های بانکی با ۱۸۰۰ شعبه بانک را سه محور قابل‌گسترش درزمینه مشاغل شهری در شرایط فعلی مطرح کرد.

محسن بهجت، کارشناس صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی یزد با معرفی مرحله بازاریابی و فروش به‌عنوان بخش دارای بیشترین ارزش‌افزوده، بر لزوم توسعه بازاریابی، توسعه صنایع مرتبط با فناوری اطلاعات به دلیل تنوع زیرمجموعه و کمترین هزینه و میزان آلودگی و حمایت از صنایع و مشاغل مشابه تأکید کرد.

داریوش فرید دانشیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد با اشاره به ظرفیت‌های موجود در استان به اهمیت ایده پردازی خلاقانه و بسط آن در فضای دهکده جهانی پرداخت.

مرادی عضو هیات علمی گروه محیط‌زیست دانشگاه یزد با انتقاد به وجود مشاغل ناسازگار با سیستم اکولوژیک یزد، برنامه‌ریزی جهت کاهش سرمایه‌گذاری و توسعه مشاغلی از این قبیل را پیشنهاد کرد.

امیر شریف یزدی، مدیر مرکز پژوهش‌های خورشیدی یزد ضمن قیاس صنایع با میزان اشتغال‌زایی بیشتر و صنایع دارای گردش مالی وسیع‌تر، جذابیت‌های مالی را به‌عنوان یکی از دلایل تمایل افراد و سرمایه‌گذاران به سمت مشاغل غیررسمی و فرار مالیاتی عنوان کرد.

تقی‌زاده استادیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد با بررسی میزان اهمیت کیفیت ارائه خدمات، نبود گردشگر خارجی و بستری برای مقایسه را یکی از علل عدم توسعه این صنعت در دوران کرونا دانست.

فاطمه نیکجو نماینده اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد خلأ قانونی جهت مقابله با به‌کارگیری نیرو خدماتی اتباع به‌صورت غیرمجاز را موردبحث قرارداد و ارائه راهکار برای حل موارد مشابه را خواستار شد.

مصطفی نجاتی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بانک اطلاعات اصناف را مرجعی مناسب برای دریافت داده‌های موردنیاز حوزه برنامه‌ریزی مشاغل معرفی کرد.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..