امام جمعه یزد:

خمس معادن برای ایجاد موقوفات جدید مورد استفاده قرار گیرد

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد گفت: به معادن به عنوان انفال خمس تعلق می گیرد و می توان از بخشی از این خمس برای ایجاد موقوفات جدید استفاده کرد.

به گزارش یزدی نیوز، آیت‌الله محمدرضا ناصری در دیدار با رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه مدیریت اوقاف نیازمند تدبیر جدی است، اظهار داشت: بسیاری از نیات واقفان امروز قابل اجرا نیست ضمن اینکه اجارات و پذیره‌ها از گذشته تاکنون تغییراتی داشته که لازم است با تدابیر جدی و با توجه مسائل فقهی حوزه وقف حل و فصل شود.

وی عنوان کرد: در زمینه تبدیل به احسن کردن موقوفات نیز باید چاره اندیشی اساسی شود تا این قبیل موقوفات سر و سامان پیدا کند و از آنها به بهترین نحو ممکن بهره‌گیری شود.

ناصری بیان کرد: برخی موقوفات نیز اکنون درآمدی ندارند و لازم است اقداماتی انجام شود تا موقوفه به درآمدزایی برسد تا هم نیت واقف عمل شود و هم از محل درآمد آن بتوان موقوفه را دایر و آباد نگه داشت.

امام جمعه یزد با اشاره به اراضی و املاک بلاتکلیف که بدون نیت خاص وقف شده‌اند، افزود: برخی موقوفات نیز درآمد ندارند تا از محل آن به نیت واقف عمل شود و صرفاً به یک زمین بایر تبدیل شده اند که لازم است برای اینها و تبدیل به احسن کردن آنها نیز چاره اندیشی شود.

ناصری با اشاره به اینکه خوشبختانه یک نهضت در سازمان اوقاف به راه افتاده و به دنبال این است که بهره گیری بهتری از موقوفات انجام شود، اظهار داشت: امیدواریم با احیای موقوفات شاهد احیای سنت حسنه وقف در کشور باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای مستقل شدن حوزه های علمیه از دولت و ایجاد درآمد پایدار برای آنها عنوان کرد: پیشنهاد می کنم برخی موقوفات متروکه و بلااستفاده احیا شوند و از درآمد آنها برای حوزه ها درآمد پایدار ایجاد شود یا از محل درآمد موقوفات، وقف های جدید برای حوزه های علمیه انجام شود.

ناصری با اشاره به اینکه احیای موقوفات اعتبار نیاز دارد، تصریح کرد: با توجه به اینکه معادن نیز از انفال به شمار می رود و با توجه به اینکه بخش خصوصی این معادن را استخراج می کنند، به آن خمس تعلق می گیرد.

وی افزود: تاکنون به خمس معادن توجهی نشده در حالی که رقم قابل توجهی است و می توان از این محل، موقوفات جدیدی برای ایجاد منابع پایدار برای حوزه های علمیه ایجاد کرد.

ناصری در بخش دیگری از سخنان خود با ارائه پیشنهادی برای رفع مشکل بیکاری عنوان کرد: اگر دولت برای صنعت پوشاک سرمایه گذاری کند، با کمترین سرمایه گذاری و با آموزش و حتی با سرمایه های خرد مردم می تواند این صنعت را توسعه دهد و بیکاری را رفع کند.

وی تاکید کرد: باید ابتدا ذائقه مردم و کیفیت تولید مدنظر قرار گیرد تا بتوانیم واردات پوشاک را متوقف کنیم تا این صنعت به سود دهی بالا برسد.

ناصری عنوان کرد: اگر این صنعت به شکل اصولی و برنامه ریزی شده راه اندازی شود، مشکلات بسیاری از خانواده ها و جوانان بیکار به ویژه زنان سرپرست خانوار حل می شود ضمن اینکه با راه اندازی صنعت پوشاک، صنعت نساجی و حتی کشت پنبه نیز رونق می گیرد.

امام جمعه یزد بیان کرد: پیشنهاد می کنم اوقاف از محل موقوفات بلااستفاده یا موقوفاتی که از درآمد آن استفاده کامل نمی شود، به این مقوله ورود کند ضمن اینکه می تواند از محل درآمد مازاد موقوفات، برای ایجاد وقف جدید اقدام کند.

منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..