ویزیت ماهیانه بیش از ۱۰۶ هزار بیمار در یزد

به گزارش یزدی نیوزمعاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به ضرورت ارتقای ارائه خدمات درمانی به اقشار مختلف جامعه، گفت: ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی پس از اجرای طرح تحول سلامت،‌ در بیمارستان‌های دانشگاهی استان یزد از ۶۵.۴ به ۷۲.۳ درصد رسیده است.
دکتر«علی دهقان» در نشست خبری که به مناسبت سالگرد اجرای طرح تحول سلامت در استان یزد برگزار شد، افزایش آمار ارائه خدمات درمانی، بهداشتی و تشخیصی پس از اجرای طرح تحول سلامت در استان را نشانه تمایل مردم به استفاده از بیمارستان‌های دولتی عنوان کرد.

وی با اشاره به ضرورت استانداردسازی تخت‌های بیمارستانی نسبت به جمعیت استان، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون به ازای هر ۴۲۰ نفر، یک تخت بیمارستانی در مراکز درمانی و بهداشتی استان یزد وجود است.

به گفته‌ی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد، از ابتدای آغاز طرح تحول سلامت در استان یزد، بیش از ۲۴۰ هزار نفر در بیمارستان های دولتی این بستری شده‌اند و به بیش از ۳۰۰ هزار نفر نیز در مراکز اورژانس درمانی استان، خدمات ارائه شده است.

این مقام مسئول ارتقای کیفیت ویزیت را از دیگر بسته‌های حمایتی طرح تحول سلامت دانست و گفت: در این بسته حمایتی، ۲۰۴ پزشک متخصص و فوق تخصص در استان خدمات درمانی ارائه می‌کنند.

وی با اشاره به ارائه خدمات به مناطق محروم استان توسط ۱۴۱ پزشک متخصص تا پایان فروردین امسال، تصریح کرد: ۴۱ پزشک متخصص در رشته‌های جراحی، داخلی، زنان و اطفال نیز در هفت بیمارستان دانشگاهی استان در حال ارائه خدمات درمانی و تشخیصی هستند.

ویزیت ماهیانه بیش از ۱۰۶ هزار بیمار

دهقان خاطرنشان کرد: میانگین ویزیت بیماران نیز از ماهیانه بیش از ۸۱ هزار نفر در سال ۹۳ به بیش از ۱۰۶ هزار نفر در سال گذشته افزایش داشته است.

وی با اشاره به ضرورت ترویج زایمان طبیعی در راستای اجرای طرح تحول سلامت، افزود: در سال ۹۳ بیش از ۲۰۰۰ مورد زایمان طبیعی در استان یزد ثبت شده که نسبت به زمان مشابه در سال قبل از آن ۳.۶۷ درصد افزایش داشته است.

معاون درمان علوم پزشکی یزد افزایش ۴.۴ درصدی کل زایمان‌ها در استان یزد را از ویژگی‌های طرح تحول سلامت در یزد دانست و گفت: آمار سزارین بار اولی در استان یزد نیز به شدت در حال کاهش است.

وی در خصوص کاهش پرداختی سهم بیماران در طرح تحول سلامت هم گفت: میانگین سهم پرداختی هر بیمار بستری در سال ۹۳ معادل ‌95 هزار تومان بوده که این مقدار در سال ۹۴ به ۸۵ هزار تومان کاهش یافته است.

ساخت کلینیک جدید خاتم الانبیاء یزد

دهقان ساخت کلینیک جدید خاتم‌الانبیاء یزد را از اقدامات در دستور کار امسال دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد و ادامه داد: بخش سی.سی.یو بیمارستان شهید صدوقی یزد نیز به‌عنوان بزرگترین بخش سی.سی.یو(CCU) در جنوب شرق کشور با ۲۸ تخت بیمارستانی امسال راه‌اندازی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ساخت دو باب کلینیک جدید در شهرستان‌های بافق و ابرکوه، راه‌اندازی بیمارستان شهید رهنمون، بازسازی بخش اطفال شهرستان تفت، راه‌اندازی مرکز تصویربرداری در کلینیک خاتم‌الانبیاء یزد، راه‌اندازی اورژانس هوایی در استان، راه‌اندازی بخش زایمان پرخطر در بیمارستان شهید صدوقی و استقرار بنیاد نوآوران سلامت به مدت سه ماه در شهرستان به‌منظور ارائه خدمات رایگان چشم‌پزشکی و دندان‌پزشکی، از دیگر برنامه‌های در دستور کار امسال معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی است.

دهقان ادامه داد: بخش خون بیمارستان شهید صدوقی یزد نیز با هدف ارائه خدمات شیمی‌درمانی و پیوند استخوان تا پایان امسال در این بیمارستان راه‌اندازی می‌شود.

وی گفت: ساخت درمانگاه بیمارستان افشار، افتتاح درمانگاه بیمارستان رهنمون، راه‌اندازی بخش ان.آی.سی.یو در بیمارستان افشار یزد با ۱۲ تخت، راه‌ا‌ندازی مرکز پزشکی هسته‌ای و راه‌اندازی آی.سی.یو بیمارستان تفت با ۱۵ تخت بیمارستانی از اقدامات انجام شده و در دست اجرای دانشگاه است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد هم‌چنین از دیگر این اقدامات و برنامه‌ها به راه‌اندازی بخش روانپزشکی بیمارستان میبد، راه‌اندازی بیمارستان ۳۲ تختخوابی بهاباد، راه‌اندازی بیمارستان ۱۰۰ تختخوابی اشکذر، اضافه کردن ۲۰ یونیت دندانپزشکی با تعرفه دولتی به استان یزد و راه‌اندازی ۲۸ اتاق زایمان ال.دی.آر در استان، اشاره کرد.

یزدی‌ها از چاق‌ترین و کم‌تحرک‌ترین‌ها در کشور

دهقان در بخش دیگری از سخنانش نقش رسانه‌ها در تغییر فرهنگ زندگی سالم و افزایش تحرک اقشار مختلف جامعه را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: مردم استان یزد جزو چاق‌ترین و کم‌تحرک‌ترین استان‌های کشور هستند.

وی با اشاره به نقش مهم رسانه‌ها در تأمین سلامت عمومی جامعه، همکاری اصحاب رسانه با دانشگاه علوم پزشکی را ضروری خواند و گفت: ارتباط مستمر نهادهای اجرایی و نظارتی استان با خبرنگاران،‌ موجب پویایی و نوآوری در ارائه خدمات به اقشار مختلف جامعه می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به ثبت دو مورد اهدای عضو در شب گذشته در استان، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۳ تعداد ‌ 17 مورد و در سال گذشته نیز ۳۱ مورد اهدا عضو در استان یزد ثبت شده است.

دهقان نیز بحث توریسم درمانی را از ضرورت‌های پیگیری نظام سلامت دانست و یادآور شد: هم‌اکنون، بیش از دو درصد مراجعان به سیستم درمانی استان یزد از خارج کشور و ۳۵ درصد خارج استان یزد هستند.

منبع: ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..