بافت تاریخی شاهدیه ثبت ملی شد

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از ثبت ملی بافت تاریخی شهر شاهدیه خبر داد و گفت: بافت تاریخی شهر شاهدیه از بافت‌های متفاوت کشور به شمار می‌رود.

«سیدمصطفی فاطمی»  از ثبت بافت تاریخی شاهدیه در فهرست آثار ملی خبر داد و گفت: بافت تاریخی شاهدیه به شماره ۳۰۰ در تاریخ هشتم فروردین سال ۱۴۰۰ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

وی در مورد تاخیر در ثبت این بافت تاریخی و موکول شدن آن به سال جاری، تصریح کرد: با توجه به فراوانی تعداد پرونده‌های میراث فرهنگی و تکمیل بودن سهمیه یزد در ثبت ملی آثار، بافت تاریخی شاهدیه با محدوده تدقیق شده و اعلام شده به میراث فرهنگی به عنوان محدوده واجد ارزش در سال جاری به ثبت رسید.

این مسئول با بیان این که هر گونه تغییر و ساخت و ساز و اجرای طرح‌های شهری باید با مجوز اداره کل میراث فرهنگی انجام شود، گفت: قبل از هر ساخت و سازی در عرصه ثبت باید از اداره کل میراث فرهنگی مجوز اخذ شود در عین حال به زودی به مقامات استانی نیز این مقوله ابلاغ خواهد شد.

وی با اشاره به این که بافت تاریخی شاهدیه از بافت‌های متفاوت کشور به شمار می‌رود، گفت: این بافت تاریخی به لحاظ معماری خاص به خصوص در ابرندآباد و مطبق بودن خانه‌های خشتی ایجاد شده بر روی تل رسی به علت آبیاری باغات و پایین رفتن آب قنات ایجاد شده و حایز اهمیت است.

وی در خصوص باغ‌های شاهدیه نیز تصریح کرد: باغ هایی در بخش پایینی این تل رسی قرار گرفته که حریم منظری و میراث کشاورزی منطقه به شمار می‌روند.

فاطمی راجع به دیگر بافت‌های ارزشمند یزد برای ثبت ملی نیز خاطرنشان کرد: تاکنون بافت‌های یزد، میبد، اردکان، ابرقو، مهریز و اسلامیه در فهرست آثار ملی ثبت شده و بافت‌های مروست، ترکان، عقدا تفت، هرابرجان امسال در فهرست آثار ملی ایران ثبت خواهند شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد به استعداد بافت‌های تاریخی استان یزد برای ثبت شدن در فهرست آثار جهانی یونسکو یاد کرد و گفت: سالانه یک پرونده می‌تواند برای ثبت جهانی ارسال شود که در حال حاضر نیز ۱۰۰ پرونده پیش روی بافت تاریخی شاهدیه قرار دارد اما با پیگیری‌های لازم به دنبال ثبت جهانی این محدوده نیز خواهیم بود.

شهر شاهدیه یکی از شهرهای واقع در بخش مرکزی شهرستان یزد و از شما غربی تقریباً چسبیده به مرکز استان است.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..