امام جمعه یزد:

آموزش باید به عنوان پشتوانه اصلی تولید مورد توجه قرار گیرد

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد گفت: آموزش یکی از نیازهای اصلی صنعتگران و تولیدکنندگان است و این مهم باید به عنوان یک پشتوانه اصلی در تولید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش یزدی نیوز، آیت‌الله محمدرضا ناصری، در دیدار با رئیس سازمان صمت استان یزد ضمن تبریک سال نو با اشاره به اینکه چند سالی است که شعارهای سال روی برنامه‌های سازمان صمت متمرکز شده است، اظهار داشت: آمارها نشان می‌دهد که در زمینه تولید ۷۰ درصد خودکفا شده‌ایم.

وی با اشاره به سخنان رهبری در مورد تحریم‌ها مبنی بر اینکه برای مذاکره عجله نداریم، افزود: این امر نکته مهمی است و باید کاری کنیم که اثر تحریم‌ها کلاً از بین برود تا آمریکا و غرب نتوانند از تحریم به عنوان یک ابزار فشار استفاده کنند.

ناصری تصریح کرد: تحقق این امر نیاز به جدیت بیشتر در کار به ویژه در پشتیبانی تولید دارد زیرا کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند، نیاز به پشتیبانی دارند و اگر حمایت نشوند، کار آنها بر زمین می‌ماند.

امام جمعه یزد، یکی از پشتیبانی‌ها را حمایت در زمینه بازاریابی برشمرد و گفت: حمایت فکری نیز بسیار حائز اهمیت است و تولیدکنندگان باید به نحوی دلگرم شوند که بتوانند نه تنها در تأمین نیاز داخل کوشا باشند بلکه به مرحله صادرات نیز برسند.

بازاریابی و توزیع در بازارهای داخلی و خارجی نیازمند برنامه ریزی است

وی با تاکید بر اینکه بازاریابی و توزیع در بازارهای داخلی و خارجی نیازمند برنامه ریزی است، عنوان کرد: بانک‌ها نیز باید در پشتیبانی از تولیدکنندگان تا آخرین مرحله پیش بروند و با پرداخت یک وام، خود را کنار نکشند و تا زمانی که تولیدکننده به شرایط خوب برسد، آن را پشتیبانی کنند.

ناصری تاکید کرد: اگر بانک‌ها روند خود را اصلاح کنند، اتفاقات مهمی می‌افتد و تولید متوقف نخواهد شد زیرا برخی واحدها معطل یک تنخواه هستند که لازم است سازمان صمت در این زمینه ورود کند.

امام جمعه یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه برخی کارخانه‌ها با مشکلاتی مواجه هستند که حضور یک شریک اقتصادی و فکری می‌تواند مشکلات آنها را حل کند، افزود: ظاهراً این موضوع تا حدی در استان به راه افتاده اما متأسفانه برخی افراد شراکت را حتی در شرایطی که به حل مشکلات آنها منجر شود، نمی‌پذیرند که بخشی از این تفکر ناشی از هوای نفس است.

وی ادامه داد: روحیه تعاون باید در سرمایه گذاران و تولیدکنندگان وجود داشته باشد و فرهنگ سازی در این زمینه برای تولیدکنندگان ضروری است.

نیاز به تشکیل صندوق توسط سازمان صمت برای رفع مشکلات صنعتگران

ناصری با اشاره به اینکه برخی صنایع نمی‌توانند تسهیلات بانکی دریافت کنند، افزود: شهرک‌های صنعتی و سازمان صمت می‌توانند یک صندوق تشکیل دهند و از این محل صنایع دارای شرایط خاص را پشتیبانی کنند.

امام جمعه یزد با اشاره به اینکه متأسفانه در تولید همه نگاه‌ها به سمت سود بیشتر است، عنوان کرد: برخی تولیدکنندگان به نیاز مردم و جامعه توجه نمی‌کنند و به سمت تولیدات غیرضروری می‌روند که سود بیشتری داشته باشد.

وی همچنین بر توسعه صنایع دانش بنیان تاکید کرد و گفت: صنایع باید ملزم شوند که از حضور نخبگان استفاده کنند و با تعیین مهلت و فرصت، در مسیر خودکفایی قطعات و ماشین آلات قدم بردارند.

ناصری با تاکید بر اینکه استعداد جوانان ما از چینی‌ها و آلمانی‌ها بیشتر است، افزود: تفاوت در این است که جوانان آنها برای رفع نیازهای کشور خود احساس مسئولیت می‌کنند و خودباوری دارند و به طور قطع اگر این روحیه در جوانان و مهندسان ما وجود داشته باشد، در زمینه تولید قطعات و ماشین آلات خودکفا خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه سیستم چینی‌ها، سیستم کپی است، عنوان کرد: برخی صنایع ما بخاطر یک قطعه تعطیل شده‌اند و این جای تأسف است و باید به سمت حل این مشکل پیش برویم.

وابستگی به خوراک دام باید با برنامه ریزی درست برطرف شود

امام جمعه یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه وابستگی در زمینه تولید خوراک دام نیز از مشکلات کشور است، اظهار داشت: اینکه در کشوری با وسعت و ظرفیت کشور ایران، وابستگی به خوراک دام وجود داشته باشد، پسندیده نیست و لازم است با برنامه ریزی در این زمینه خودکفا شویم و برنامه ریزی باید به نحوی صورت گیرد که هر استان حداقل بتواند به اندازه مصرف خود، خوراک دام تولید کند.

ناصری تاکید کرد: همت و تلاش و فکر باید در همه امور ما به ویژه صنعت و کشاورزی بیشتر شود و این سیستم غلط فاقد آموزش که اکنون در صنعت ما حاکم است، باید اصلاح شود زیرا اگر سیستم آموزش اصلاح شود، یک مهندس یا کارگر باید بعد از چند سال در کارخانه به یک کارآفرین تبدیل شوند.

وی عنوان کرد: گرچه ممکن است در وظایف سازمان صمت نباشد اما لازم است برای رشد کارخانجات و صنعت و صنعتگران، کارهای آموزشی جدی انجام شود.

امام جمعه یزد در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه همه ما باید برای کسب رضای خداوند متعال و رفع مشکلات مردم کار کنیم، افزود: نباید چشم ما به این باشد که دوران فعالیت دولت تمام شده بلکه باید با احساس مسئولیت در مسیر پیشرفت نظام اسلامی و رفع نیازهای مردم و کشور قدم برداریم و بدانیم کسی که برای خدا کار می‌کند، فقط منتظر عنایت خداست و چشم به تغییر دولت و مذاکره با آمریکا و … ندارد.

منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..