موزه تاریخی خضرشاه در یزد افتتاح شد

موزه تاریخی مسجد خضرشاه متعلق به عصر تیموری به کمک مردم محلی، امام جماعت، ادارات کل اوقاف و میراث فرهنگی پس از مرمت این بنای تاریخی، افتتاح شد.

«سیدمصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد در مراسم افتتاح این موزه به خدمات شایان امام جماعت محله اشاره کرد و گفت: امام جماعت این محله در نقش والای امامت نه تنها پیگیر مرمت این مسجد و احیای آن و ایجاد موزه‌ای برای مسجد بود، بلکه محله و حسینیه را نیز مورد توجه قرار داده تا مرمت شوند.

وی با اشاره به ارزش تاریخی و میراثی این بنا نیز تصریح کرد: این مسجد در کنار ارزش واقعی اسلامی، ارزش تاریخ و دینی فاخری دارد و اثار بسیار ارزشمندی را در دل خود جای داده است.

این مسئول با بیان این که آدم‌های بزرگی مانند خضرشاه باید مورد تجلیل قرار بگیرند، گفت: حکام زیادی در تاریخ یزد وجود دارند که خدمات تنها افراد محدودی از آنها برای یزد باقی مانده است.

فاطمی با اشاره به پیگیری‌های بانی و هیات امنای این مسجد در ایجاد موزه برای این مسجد، تصریح کرد: مردم محله چهارمنار، هیات امنا و امام جماعت مسجد و همچنین ادارات کل اوقاف و میراث فرهنگی در این باره پیگیر مرمت این مسجد بودند.

برگزاری بزرگداشتی برای خضرشاه

حجت الاسلام «حسین زارع زاده» رئیس اداره کل اوقاف استان یزد با بیان این که خضرشاه اقدامات قابل توجهی را در یزد انجام داده است، گفت: باید برای خضرشاه مراسم بزرگداشتی برگزار شود.

وی با اشاره به موقوفات مربوط به بانی این مسجد، گفت: موقوفات متعددی را از خضرشاه داریم که این موقوفات را برای درآمدزایی و کمک به مسجد و اقدامات فرهنگی آن واگذار می‌کنیم.

این مسئول با بیان این که وقف منجر به حفظ بسیاری از بناهای تاریخی شده است، گفت: موقوفه بودن کمک زیادی به حفظ بناهای تاریخی یزد کرده و اگر این بناها موقوفه نبودند، شاید حفظ نمی‌شدند.

اولین موزه آثار تاریخی یک مسجد، در مسجد تاریخی خضرشاه (چهارمنار) با قدمت تیموری راه اندازی شد که از جمله آثار گرآوری شده در آن میتوان به فرشی با قدمت ۱۰۰ سال، تعدادی زیلوی قدیمی، اشیا و کتب تاریخی و قران چرمی تاریخی اشاره کرد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..