سرمایه گذاری معدن چادرملو در کشور قزاقستان

no-thumbs

مدیر امور مالی و اقتصادی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از سرمایه گذاری این شرکت با همکاری دو شرکت دیگر در چند معدن کشور قزاقستان خبر داد.

به گزارش یزدی نیوز محمود سیدی گفت: شرکت معدنی چادرملو با همکاری دو شرکت سرمایه گذاری امید و معدنی و صنعتی گل گهر به صورت غیر مستقیم از طریق شرکت کاوند نهان زمین در چند شرکت فعال در معادن مس کشور قزاقستان اقدام به سرمایه گذاری کرده است.
وی افزود: در حال حاضر عملیات استخراج در معدن مس گلدی در قزاقستان آغاز شده و تاکنون باطله برداری بیش از ۱۲۰ هزار تن سنگ اکسیده از معدن انجام شده است.
مدیر امور مالی و اقتصادی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو تصریح کرد: برای ادامه راه و سرمایه گذاری دراین بخش ها نیازمند همکاری هایی از سوی دولت قزاقستان برای تسهیل صدور روادید و ویزای سرمایه گذاری و کار و تسریع در روند صدور مجوز برداشت در معدن مس گلدی هستیم و امیدواریم همکاری لازم در این خصوص از سوی وزیر سرمایه گذاری و توسعه قزاقستان صورت گیرد.
** هنوز مجوز آنومالی دی ۱۹ چادرملو صادر نشده است
سیدی درباره ادامه فعالیت های این شرکت در داخل کشور و وضعیت ذخیره معدن هم بویژه ذخایر جدید اظهار کرد: آنومالی دی ۱۹ در مجاورت تاسیسات عظیم مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو قراردارد و با توجه به ذخیره باقی مانده در این معدن که حداکثر تا ۷ سال آینده به اتمام می رسد، تلاش داریم تا هر چه سریعتر مجوز محیط زیست را برای بهره برداری از این معدن که به طور مشترک، ما و سنگ آهن مرکزی در آن سهیم هستیم دریافت کنیم .
وی افزود: با توجه به اینکه بخشی از این آنومالی در محدوده منطقه حفاظت شده حیات وحش قرار گرفته است و ما نیز خود را مکلف به رعایت تمامی ضوابط زیست محیطی کرده ایم، با این وجود سازمان محیط زیست که قرار بود تا پایان سال گذشته تعیین تکلیف نماید، هنوز مجوز بهره‌برداری از آنومالی «دی۱۹» را صادر نکرده است
وی یادآور شد : ما دغدغه های سازمان محیط زیست را بخوبی درک می کنیم و قول هر گونه همکاری را داده ایم کما اینکه
با آغاز بهره برداری از معدن چادرملو در دل کویر مرکزی و در فاصله ۱۸۰ کیلومتری یزد، اقدام به ایجاد بیش از ۸۰ هکتار فضای سبز کرده و نه تنها حیات وحش منطقه را برهم نزدیم بلکه امکان امنیت بیشتری برای زیستگاه جانداران فراهم کردیم و اکنون نیز خود را متعهد به ایجاد محیطی مناسب و منطبق با اکولوژی زیستی منطقه می دانیم.
مدیرامور مالی چادرملو در ادامه درباره پیش بینی قیمت های جهانی سنگ آهن در سال ۹۵ گفت: اخبار موجود از افزایش تقاضا برای محصولات فولادی در اواخر سال ۲۰۱۶ حکایت دارد و این امر می تواند باعث رشد قیمت آنها در بازارهای بین المللی شود، همانطورکه طی یکی دو هفته اخیر شاهد این حرکت رو به بالای قیمت های جهانی سنگ آهن بوده ایم .
وی اضافه کرد: درباره بازارهای داخلی هم قیمت محصولات فولادی تأثیر زیادی از قیمت های جهانی نمی گیرد، اما اگر اقتصاد کشور از رکود خارج و شاهد رونق فعالیت های عمرانی و بازرگانی شویم ، تقاضا در داخل نیز تحریک خواهد شد و قیمت شمش فولاد خوزستان که مبنای نرخ سنگ آهن و مواد اولیه محصولات فولادی است افزایش می یابد.
مدیر مالی و اقتصادی چادرملو همچنین با اعلام خبر افزایش ۱۰۵ درصدی سرمایه‌ این شرکت در سال جدید گفت : این افزایش سرمایه که پس از تائید سازمان بورس به تصویب مجمع عمومی فوق العاده سهامداران نیز رسید برای تکمیل طرحهای در دست اقدام و جبران هزینه های سرمایه گذاری در طرح های مشارکتی به مصرف می رسد.
وی افزود: این طرح ها شامل تکمیل طرح نیروگاه سیکل ترکیبی اردکان، طرح ساخت کارخانه فولاد ثامن اردکان، طرح ساخت کارخانه تولید آهن اسفنجی، تکمیل طرح تامین آب از اجرای شبکه فاضلاب شهر اردکان، طرح توسعه ظرفیت کارخانه گندله سازی این شهرستان و سایر سرمایه گذاری ها مشارکتی هستند.
وی یادآور شد: این افزایش سرمایه در دو مرحله از مبلغ ۱۷ هزار ۱۰۰ میلیارد ریال فعلی امسال با ۶۵ درصد افزایش به مبلغ ۲۸ هزار و ۲۱۵ میلیارد ریال خواهد رسید و ۳۵ درصد باقی می ماند که در اختیار هیات مدیره قرار گرفته تا در دو سال مالی همین ۲۸هزار میلیارد ریال به مبلغ ۳۵هزار میلیارد ریال افزایش دهد که البته این سرمایه از محل آورده نقدی و تبدیل مطالبات حال شده سهامداران افزایش می یابد.
شرکت معدنی و صنعتی چادرملو ( سهامی عام) فعالیت خود را از سال ۱۳۷۱ آغاز کرده و هم اکنون با ۱۷ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال سرمایه یکی از بزرگترین شرکت های فعال در بازار بورس اوراق بهادر تهران با نماد ( کچاد ) است .
در مجتمع معدنی سنگ آهن چادرملو که در فاصله ۱۸۰ کیلومتری مرکز استان و در حاشیه کویر ساغند با ۵ خط تولید، سالانه ۱۰.۵ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن با عیار (Fe) حداقل ۵/۶۷ % و حدود یک تا ۱.۵ میلیون تن سنگ آهن دانه بندی با متوسط عیار (Fe 3/55 ) درصد تولید می شود .
بخشی از کنسانتره تولید شده در این خطوط به مجتمع گندله سازی همین شرکت در شهرستان اردکان یزد و بخشی دیگر هم به کارخانجات بزرگ فولاد کشور از جمله مبارکه و خوزستان تحویل می شود.
این شرکت سنگ آهن دانه بندی را بدلیل عدم نیاز کارخانجات داخلی برای صادرات عرضه می کند تا از محل درآمد ارزی آن، هزینه های تهیه تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز در معدن و اجرای طرح های توسعه را را تامین کند .
به گزارش ایرنا ؛ بخشی از سرمایه گذاری ها در جهت تکمیل زنجیره تولید انجام شده است به طوری که هم اکنون واحد تولید آهن اسفنجی ، واحد تولید شمش فولاد در مجتمع اردکان و یک واحد نورد در شهرستان ابرکوه در حال ساخت و اتمام است که بزودی بهره برداری از آنها آغاز و چرخه تولید فولاد در شرکت چادرملو تکمیل می شود .
آنومالی D19 در فاصله حدود ۳۵ کیلومتری از معدن چادرملو قراردارد و در حال حاضر بسیاری از زیر ساخت های لازم برای بهره برداری از این معدن مهیا است .

بخش نظردهی بسته شده است..