آیین سنتی «جوغ روبی» در سروعلیا اردکان

در مراسمی آیینی که سال‌هاست در روستای سرو علیا در بخش عقدا شهرستان اردکان برگزار می‌شود، اهالی این روستا جوی‌های آب این روستا را از رسوبات و نهشته‌های طبیعی پاک کردند.

«محسن میرجانی ارجنان» رئیس میراث فرهنگی،  صنایع دستی و گردشگری اردکان گفت: آیین سنتی جوی روبی(جوغ روبی)، آیین دیرین‌سال و کهن در تقدیس و احترام به آب و پیراستن آن از رسوبات و نهشته‌های طبیعی است که هر سال و بعد از روز نوروز با حضور جمعی از باشندگان روستای زیبای سرو علیا از توابع بخش عقدا شهرستان اردکان طی مراسمی آیینی و معنوی برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این مراسم با مشارکت مردمی و سرشار از انرژی با یک پیشینه تاریخی، قرن‌هاست که در این روستا انجام می‌شود و دارای آداب و رسوم خاصی است.

میرجانی ارجنان با ابراز امیدواری از مستند سازی این اقدام محلی، افزود: این آیین با مستندنگاری دقیق این حرکت ارزشمند و اتمام مصاحبه‌های شفاهی و تحقیق دقیق همه جزییات آن، به عنوان یک میراث معنوی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت خواهد رسید.

وی در همین رابطه از دهیار و اعضای شورای اسلامی روستای سرو علیا و همه اهالی خونگرم و مهربان آن که با سعه صدر و همکاری مناسب زمینه مستندنگاری میدانی در آیین جوی روبی را فراهم کردند نیز قدردانی کرد.

این مسئول در پایان با تاکید بر این که یکی از عوامل استمرار یک سنت، عجین شدن آن با مناسبات اجتماعی و فرهنگی جامعه میزبان است، خاطرنشان کرد: از آنجایی که سنت جوی‌روبی با مهمترین عامل بقای روستا یعنی آب گره خورده است؛ ضرورت ثبت و مستندنگاریآن به عنوان سنتی پویا و ماندگار دو چندان کرده است.

بخش نظردهی بسته شده است..