۲۹ اکیپ دامپزشکی در ایام عید بر مراکز تولید و عرضه نظارت می‌کنند

مدیرکل دامپزشکی استان یزد گفت: ۱۶ اکیپ سیار و ۱۳ اکیپ ثابت در استان یزد بر مراکز تولیدی و عرضه در ایام عید نظارت‌های لازم را انجام می‌دهند.

علی فاتحی‌نیا  اظهار داشت: سازمان دامپزشکی کشور طبق برنامه هر ساله خود نظارت‌های بهداشتی را به صورت ویژه در ایام نوروز دنبال می‌کند و امسال هم طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی بر فرآورده‌های خام دامی از ۲۵ اسفند به صورت سراسری آغاز شده است و تا پایان روز ۱۴ فروردین این طرح تشدید نظارت ادامه دارد.

وی گفت: ما در طول سال نظارت‌های مستمر خود را داریم، اما طرح ویژه ایام عید با همکاری ادارات مختلف در حال انجام است، که در این طرح از ۸ صبح تا ۸ شب بازرسین بهداشتی، کشیک همکاران و ۲۹ اکیپ ثابت و سیار در استان یزد فعالیت دارند.

فاتحی‌نیا تصریح کرد: این کشیک‌ها در شبکه‌های دامپزشکی، ستاد و اداره کل دامپزشکی پاسخگوی ارباب رجوع و مردم هستند و به صورت تلفنی از طریق سامانه ۱۵۱۲ به مردم در خصوص مباحث مختلف مشاوره می‌دهند، در واقع در ایام نوروز سازمان عملا فعال بوده و ارائه خدمات انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد خاطر نشان کرد: ۱۶ اکیپ سیار و ۱۳ اکیپ ثابت عملا بر مراکز تولیدی و عرضه در ایام عید نظارت‌های لازم را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه نظارت‌ها از مزرعه تا سفره انجام می‌شود بیان کرد: این چرخه نظارتی ویژه واحدهای تولیدی، کشتارگاه‌ها، واحدهای بسته‌بندی و مراکز عرضه خرد شامل مرغ فروشی‌ها، قصابی‌ها، رستواران‌ها، لبنیات سنتی و تمام واحدهای فرآورده‌های خام دامی و طباخی‌‌ها به صورت ویژه انجام می‌شوند.

فاتحی‌نیا با اشاره به اینکه هر ساله در هفته‌های پایانی این طرح آغاز می‌شود افزود: برخی محصولات هستند که با توجه به تاریخ و شرایط مصرف سبب می‌شود که نظارت‌ها برای ایام عید زودتر انجام شود و امسال شرایط کرونا هم سبب شد هشدارهایی در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با کرونا به واحدها ارائه شود و متصدیان واحدها عرضه در زیر ذربین نظارت‌ها و بازرسی‌ها باشند.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد تصریح کرد: در واقع اکنون رسالت ما این است که در کنار اینکه یک محصول سالم را به مردم می‌دهیم، شرایط بهداشتی لازم را در واحدها برای کنترل بیماری کرونا لحاظ کنیم تا مشکلی برای مردم در حین تهیه محصول به وجود نیاید.

فاتحی‌نیا عنوان کرد: خوشبختانه امسال بیماری خاصی در بین دام و طیور که خسارت جدی به استان وارد کند نداشتیم، در بخش آنفولانزا فوق حاد پرندگان هم که هر ساله مشکلات زیادی به وجود می‌آورد هیچ گونه کانون مثبتی مشاهده نشد.

وی اظهار داشت: اتفاق بسیار خوبی که در مهر ماه امسال افتاد راه‌اندازی بخش مولکولی آزمایشگاه دامپزشکی بود، و سبب شد سریع و با هزینه کمتر کار نظارت بر بیماری‌ها را انجام دهیم، با انجام نمونه‌برداری در نقاط مشکوک و پایش‌ها در بررسی مستمر هیچ مورد مثبتی مشاهده نشد.

فاتحی‌نیا بیان کرد: فرآورده‌ها بر اساس سیر پرورشی و عرضه به مردم به سه مرحله تقسیم می‌شوند، مرحله اول مزرعه، مرحله دوم ورود به واحدهای تغییر و بسته‌بندی، در نهایت مرحله فروشگاهی هستند که قبل از خریداری مردم، دامپزشکی چه در بخش دولتی و خصوصی در این سه مرحله حضور و نظارت دارد.

وی ادامه داد: در بخش دولتی و بخش خصوصی در کشتارگاه‌های سنتی و صنعتی دام کشیک انجام می‌شود و عملا این دغدغه را برطرف می‌کنند که استحصال گوشت به درستی انجام شود.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد با بیان اینکه تولیدی که در کشتارگاه انجام می‌شود با نظارت ناظرین بهداشتی و شرعی در کشتارگاه تایید می‌شود گفت: گوشت قبل از عرضه به بازار به مدت ۲۴ ساعت در سردخانه پیش سرد می‌شود تا لاشه اسیدی شده و بیماری‌ها و ویروس‌ها در آن از بین برود و در نهایت بارگیری می‌شود.

فاتحی‌نیا افزود: در ایام تعطیل کشتارگاه‌های طیور به صورت شیف‌بندی و برنامه‌ریزی شده فعال هستند و گوشت مرغ تازه در این مراکز استحصال می‌شود بنابراین مردم نگران تامین مایحتاج خود در زمان نوروز نباشند.

منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..