امام جمعه یزد:

رسیدگی به محرومان و فقرا برای مصرف زکات در اولویت باشد

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد گفت: رسیدگی به محرومان و فقرا برای مصرف زکات در اولویت باشد و این موضوع در قرآن و آیات و روایات نیز مورد تاکید است.

به گزارش یزدی نیوز آیت‌الله محمدرضا ناصری  در جلسه شورای زکات استان یزد با تاکید بر اینکه بر اساس آیه قرآن، اولویت در مصرف زکات باید برای رفع مشکلات مساکین و فقرا باشد، اظهار داشت: در شرایط اقتصادی کشور مردم مشکلات جدی پیدا کرده‌اند بر این اساس باید در مصرف زکات توجه جدی‌تری به آنها شود.

وی عنوان کرد: دست‌اندرکاران امر، مصرف زکات را حتماً بیشتر به موارد ضروری اختصاص دهند و در صرف آن اولویت‌بندی داشته باشند و اولویت را به محرومان بدهند و امور عمرانی در مراحل بعدی قرار گیرد.

ناصری با اشاره به اینکه در قرآن کریم بیش از ۳۰ آیه در مورد زکات آمده و در اغلب آیات نیز زکات بعد از نماز مورد تاکید قرار گرفته است، افزود: در قرآن هر کجا أَقِیمُوا الصَّلاةَ آمده، بلافاصلهَ آتُوا الزَّکاةَ ذکر شده که این مهم نشانگر اهمیت زکات به اندازه نماز در دین مبین اسلام است.

وی با تاکید بر اینکه زکات روح انسان‌ها را تربیت می‌کند، عنوان کرد: انسان با پرداخت زکات عادت می‌کند که به همنوعان خود کمک کند و روحیه انحصارطلبی را در انسان از بین می‌برد و همه یاد می‌گیرند که از نعمت‌هایی که خدا در اختیار آنها قرار داده، به دیگران نیز ببخشند که این عمل هم مورد رضایت خداست و هم برای زکات دهنده، برکت به دنبال دارد.

رئیس شورای زکات استان یزد با بیان اینکه زکات واجب به ۹ چیز تعلق می گیرد، افزود: زکات به بسیاری از مردم و کشاورزان تعلق نمی گیرد اما برای اینکه از برکات زکات محروم نمانند و کمک بیشتری به محرومان جامعه شود، زکات مستحبی مورد توجه قرار گرفت که خوشبختانه در استان یزد مورد استقبال قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه زکات مستحبی مانند زکات واجب منحصر به چند چیز نمی‌شود، اظهار داشت: آثار و برکات زکات مستحبی، زکات دهندگان را به انجام آن ترغیب کرده و خوب است که مبلغان دینی، روحانیون و ائمه جماعات در این زمینه برای مردم صحبت کرده و آثار و برکات آن را تبیین کنند.

ناصری همچنین بر تبلیغات بیشتر برای تشویق مردم به زکات واجب و مستحبی تاکید کرد و گفت: ساخت مستند از پرداخت زکات در اراضی کشاورزی، اطلاع رسانی در مورد اهمیت زکات در روستاها و … می تواند در این زمینه بسیار اثرگذار باشد.

امام جمعه یزد با تاکید بر اینکه زکات واجب شرعی و سیره اهل بیت (ع) و حضرت علی (ع) است، اظهار امیدواری کرد: همگان در انجام فریضه زکات کوشا باشند و امانت الهی را به اهل آن یعنی مستمندان و مساکین برسانند و با ادای این فریضه بتوانیم مشکلات معیشتی محرومان را حل کنیم.

در این جلسه نماینده صدا و سیما، نماینده نیروی انتظامی، مدیر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان یزد، نماینده تبلیغات اسلامی استان یزد و برخی دیگر از اعضای شورای زکات استان به بیان فعالیت‌های خود در زمینه زکات پرداختند.

منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..