گرانی تا ۷۰ درصد بازار مبل‌فروشان را کساد کرد

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان مبل استان یزد با اشاره به کاهش ۷۰ درصدی بازار مبل‌فروشان گفت: تعداد زیادی از مبل‌فروشان رو به تعطیلی هستند.

رضا دهقان اظهار داشت: گرانی و کسادی بازار ۷۰ درصد کار تولیدکنندگان مبل و مبل‌فروشان را کاهش داده است.

وی گفت: پیش از این مردم مبل کهنه را به طور کامل عوض می‌کردند در حالی که الآن همان مبل‌ها را درست و از آن استفاده می‌کنند.

رئیس اتحادیه مبل‌فروشان استان یزد با اشاره به اینکه تعداد کارخانه یا کارگاه تولیدی مبل در یزد بسیار کم است، بیان کرد: در حدود ۱۵ کارگاه تولید مبل و بیش از ۳۰۰ واحد مبل فروشی در یزد فعال است که اکثرا مستأجر هستند، از این‌رو تعداد زیادی از آن‌ها رو به تعطیلی و تعدادی به خاطر آبرویشان به سختی روزگار می‌گذرانند.

وی گفت: تمام اجناس به کاربرده شده در ساخت مبل از چوب گرفته تا فنر، فوم، پارچه و سایر لوازم افزایش چند برابری داشتند و از طرفی مردم در تأمین مایحتاج خود ماندند و زمانی از مبل استفاده می‌کنند که در رفع احتیاجات اساسی زندگی مشکلی نداشته باشند.

دهقان افزود: چوب گرانی‌ها بر سر مردم و کسبه خورده و این اوضاع بر تمام کشور و تمام اصناف حاکم شده است.

وی علت بخشی از گرانی‌ها و کسادی بازار را کرونا و تحریم دانست و گفت: بخش زیادی از گرانی‌ها ریشه در ناکارآمدی مسؤلان و ضعف مدیریت دارد برای مثال بیشتر ابزارآلات صنایع چوب وارداتی و نیاز به دلار دارد و ارز ۵ هزار تومانی به ۲۵ هزار تومان رسیده و هر روز هم در نوسان است.

مسؤل این اتحادیه بیان کرد: ایران در یک موقعیت خشکسالی است و درخت‌های قابل استفاده قبلا بریده شده و در حال حاضر جایگزینی وجود ندارد چراکه حداقل ۲۵ سال طول می‌کشد تا یک درخت رشد کند بنابراین چاره‌ای جز واردات چوب صنعتی نیست.

دهقان یزد را دارای پتانسیل بالایی در تولید مبل عنوان کرد و گفت: یزد به دلیل درجه رطوبت کمی که دارد در ایران جز بهترین تولیدکنندگان چوب به شمار می‌رود.

وی افزود: در اکثر شهرها به دلیل وجود رطوبت چوب‌ها دارای ترک‌خوردگی و درز می‌شوند چراکه بعد از خشک شدن چوب خشک شده و جمع می‌شود و موجب خرابی مبل می‌شود.

رئیس اتحادیه مبل‌فروشان ادامه داد: بسیاری از علاقه‌مندان این حوزه تمایل به ایجاد کارخانه یا کارگاه تولید مبل دارند ولی موقعیت اقتصادی جامعه و مشکلات موجود، این پتانسیل را از آن‌ها گرفته است.

وی گفت: هزینه‌های میلیاردی برای خرید دستگاه‌ها، زمین کارگاهی و لوازم مورد نیاز تولید مبل از جمله مشکلاتی است که بر سر راه تولیدکننده است و اگر همه آن‌ها به موقع تأمین باشند به پیچ و خم‌های اداری و حمایت بخش دولتی می‌رسد که عملا تولیدکننده را از حرکت باز می‌دارد.

عشقیان یکی از مبل‌فروشان با سابقه یزدی گفت: از طرفی خرید تمام مواد اولیه کاملا نقدی و هر روز در حال تغییر است و از طرفی قدرت مردم کاهش یافته از این‌رو بازار رونق گذشته را ندارد.

وی گفت: در حال حاضر کالاهایی مانند مبل یا سایر وسایل تزئیناتی در سبد خرید مردم جایی ندارند.

منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..