کاهش چشمگیر نرخ باروری در ایران

سمینار کشوری " فرزندآوری سالم: چالش‌ها و راهکارها" با حضور مشاور وزیر و رئیس انجمن علمی مامایی ایران به صورت مجازی به میزبانی یزد برگزار شد.

به گزارش یزدی نیوز دبیر همایش گفت: با توجه به نقش عوامل مختلف سیاستگذاری، اقتصادی- اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی در کاهش نرخ باروری در ایران، سمینار کشوری ” فرزندآوری سالم: چالش‌ها و راهکار‌ها ” با حضور بیش از ۲۷۰ نفر به صورت مجازی به میزبانی یزد برگزار شد.

بکائی ادامه داد: دکتر خسروی، مشاور وزیر در امور مامایی درباره نقش ماما در افزایش جمعیت، دکتر خداکرمی، رئیس انجمن علمی مامایی ایران عوامل اجتماعی موثر بر فرزندآوری سالم و دکتر افتخار، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی به اهمیت نقش مراکز درمانی ناباروری بر باروری نکاتی را ارائه کردند.

 

وی با اشاره به نقش مشاوره مامایی در فرزندآوری سالم اظهار داشت: استراتژی در جهان، حضور ماما‌ها در کنار زن است که این استراتژی منجر به کاهش بار بیماری‌های مقاربتی، کاهش آسیب‌های اجتماعی، کاهش سقط‌های جنایی، کاهش مرگ و میر مادران و افزایش باروری سالم و زایمان فیزیولوژیک خواهد شد.

 

بکائی گفت: متوسط رشد سالانه جمعیت با نرخ نزولی از ۳/۹۱ درصد در سال‌های ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۵ به ۱/۲۴ درصد در سال ۱۳۹۵ رسیده است.

 

وی افزود: نرخ باروری در ایران از ۷ تولد به ازای هر زن در سال ۱۳۵۹، به ۲ تولد به ازای هر زن در سال ۱۳۹۰ کاهش یافته است.

 

دبیر همایش تصریح کرد: این سمینار با همکاری کارگروه توسعه علوم مامایی و معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یک روزه به میزبانی یزد برگزار شد.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..