امام جمعه یزد:

خشکاندن فضای سبز به بهانه کم‌آبی ناشی از سوءمدیریت است

امام جمعه یزد با انتقاد از موارد مطرح شده در مورد برچیده شدن کشاورزی در یزد گفت: خشکاندن فضای سبز و از بین بردن کشاورزی به بهانه کم‌آبی ناشی از سوء مدیریت است.

به گزارش یزدی نیوز آیت‌الله محمدرضا ناصری در دیدار با مدیران و معاونان منابع طبیعی استان یزد که بهانه درختکاری در محوطه کتابخانه مرکزی یزد در این محل برگزار شد، اظهار داشت: برخی سخنان که توسط برخی کارشناسان در مورد کنار گذاشتن و برچیده شدن کشاورزی در یزد به دلیل کم‌آبی مطرح می شود، بی اساس است و این افراد به جای حل مشکل، صورت مسئله را پاک می‌کنند.

وی افزود: یزد از گذشته‌های دور کم‌آب بوده اما نیاکان ما هرگز کشاورزی را کنار نگذاشته‌اند بلکه با استفاده از روش‌های خلاقانه نظیر آبیاری کوزه‌ای، همواره کشاورزی را در این منطقه زنده نگه داشته‌اند.

ناصری تاکید کرد: کنار گذاشتن کشاورزی و عدم استفاده از نعمت‌های خدا اشتباه بزرگی است و این کارشناسان به جای سخنان بی پایه و اساس، به فکر ارائه راهکار باشند زیرا همه می‌دانند علت خشک شدن درختان، خشکسالی است اما اینکه چه راهکاری باید برای جلوگیری از خسارت‌های خشکسالی ارائه شود، کاری است که باید توسط کارشناسان انجام شود.

امام جمعه یزد تصریح کرد: یزد با همین میزان آب موجود نیز می تواند کشاورزی و فضای سبز مناسب داشته باشد اما باید مدیریت مصرف آب انجام شود و با شیوه‌های جدید آبیاری، سرسبزی و نشاط و پاکیزگی هوا را در این استان حفظ کنیم.

کشاورزی و فضای سبز باید دوباره در روستاها احیا شود

وی با اشاره به خشکیده شدن درختان و از بین رفتن باغ‌ها در بسیاری از روستاهای استان یزد حتی در مناطق ییلاقی گفت: باید درختان خشک شده بریده شود و نهال‌های جوان کاشته شود و با آبیاری قطره‌ای، دوباره کشاورزی در روستاها را احیا کرد.

ناصری اظهار داشت: اگر آب در روستاها مدیریت و شیوه‌های نوین آبیاری به کار گرفته شود، ظرف چند سال تمام روستاها بازسازی می‌شود و درختانی رشد می‌کنند که عادت به آبیاری قطره‌ای دارند و مردم نیز برای کشاورزی انگیزه پیدا می‌کنند.

وی ضمن غرس نهال در فضای باز کتابخانه مرکزی یزد نیز گفت: درختکاری و سبز نگه داشتن محیط پیرامون سبب ایجاد نشاط، خرمی و شادابی می‌شود و شایسته است که همه ما با استفاده از نعمت‌های خدا، در هر فضایی که امکان آن وجود دارد، درخت بکاریم و ضمن استفاده از ثمره آن از ثواب درختکاری نیز بهره بگیریم.

درختان مثمر جایگزین درختان بی‎ثمر و تزئینی شود

ناصری بیان کرد: خوب است بجای درختان غیرمثمر، درختان میوه و مثمر کاشته شود تا مردم نیز از عواید آن بهره‌مند شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد نیز در این مراسم با گرامیداشت هفته منابع طبیعی اظهار داشت: در سال‌های اخیر اعتبارات صندوق توسعه ملی در بخش منابع طبیعی تخصیص یافت که امسال مجموع اعتبارات ملی و اعتبارات این صندوق در یزد به ۴۲ میلیارد تومان رسید.

انجام ۲ هزار هکتار عملیات جنگل کاری و مرتع داری در یزد

محمدرضا آخوندی از انجام ۲ هزار هکتار عملیات جنگل کاری و مرتع داری در استان یزد خبر داد گفت: در راستای انجام مسئولیت اجتماعی صنایع بزرگ، دو صنعت بزرگ در اردکان و بافق اعتبارات میلیاردی در زمینه احیای منابع خاکی انجام دادند که شایسته تقدیر است.

در این مراسم که با حضور جمعی از مدیران و معاونان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان و جمعی از مسئولان برگزار شد، آیت‌الله محمدرضا ناصری اقدام به کاشت درخت در فضای باز کتابخانه جدیدالتاسیس مرکزی یزد کرد.

منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..