استان یزد جایگاه برتر در حوزه ICT

no-thumbs

استان یزد در شاخص توسعه یافتگی فناوری اطلاعات و ارتباطات جایگاه برتر را در حوزه ICT دارا است.

به گزارش یزدی نیوز مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت استانداری، گفت: جایگاه برتر استان یزد در شاخص توسعه یافتگی فناوری اطلاعات و ارتباطات، گواه مزیت داشتن این استان در حوزه ICT است.

اکرم فداکار  با اشاره به روند رشد شاخص بین المللی توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات (IDI) از سال ۱۳۸۹ تا نه ماهه اول سال ۱۳۹۴ گفت: روند بیش از پنج ساله، رشد شاخص IDI استان های کشور، نشانگر روند رو به رشد آن برای همه استان هاست و در این روند، استان تهران همچنان در رتبه نخست در بین سایر استان ها قرار دارد که پس از آن استان های مازندران، سمنان و یزد، جزو استان های با رتبه بالا در طی پنج سال اخیر قرار گرفته اند.

عضو کارگروه توسعه دولت الکترونیک استان ادامه داد: بنا بر تازه ترین گزارش از وضعیت استان‌های کشور که مربوط به نه ماهه اول سال ۹۴ است، استان یزد در جایگاه چهارم کشور قرار دارد.

فداکار افزود: در سال ۹۴، مقدار این شاخص برای استان یزد ۶ و ۳۸ صدم است که با تفاوتی ناچیز، پس از استان مازندران با مقدار ۶ و ۳۹ صدم قرار دارد و تهران و سمنان به ترتیب با مقادیر ۷ و ۳۷ صدم  و ۶ و ۶۰ صدم در رتبه اول و دوم هستند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه مقدار این شاخص برای استان یزد همواره بالاتر از مقدار میانگین شاخص  IDI در کشور بوده است، ابراز امیدواری کرد: جایگاه قابل توجه استان در این شاخص که نشان از مزیت داشتن استان یزد در حوزه ICT  است با حمایت های همه جانبه و تمرکز منابع در این حوزه، حفظ و بهبود یابد.

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت استانداری یادآور شد: شاخص توسعه یافتگی IDI، بر اساس ۳ زیرشاخص «دسترسی»، «استفاده» و «مهارت» در فناوری اطلاعات و ارتباطات انتخاب شده است و از لحاظ شاخص «دسترسی»، میزان دسترسی به تلفن ثابت و تلفن همراه، میزان دسترسی به پهنای باند اینترنت و تعداد خانوارهای دارای کامپیوتر مدنظر قرار گرفته است.

فداکار افزود: همچنین پارامترهایی از جمله تعداد کاربر اینترنت، تعداد مشترکان اینترنت، باندپهن بی سیم و با سیم برای شاخص «استفاده» بررسی شده و نرخ باسوادی بزرگسالان و نیز نسبت نام نویسی درسطح دبیرستان و دانشگاه از جمله شاخص های مدنظر در موضوع «مهارت» بوده است.
 

بخش نظردهی بسته شده است..