کشت گیاهان دارویی در ابرکوه به ۲۰۰هکتار رسید

مسئول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ابرکوه: سطح زیرکشت انواع گیاهان دارویی در این شهرستان به ۲۰۰هکتار در سال زراعی جاری رسید.

به گزارش یزدی نیوز، حسن زارع با بیان اینکه هم اکنون فصل کشت برخی گیاهان دارویی است، افزود: کاشت پنج هکتار گل محمدی، ۱۰هکتار زعفران و هفت هکتار دیگر هم به کشت محصولات دارویی در اراضی حاصلخیز شهرستان در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، علت افزایش این مقدار سطح زیرکشت است.

وی اظهار کرد: با توجه به توسعه کشت محصول کم آبخواه، بهره‌وری بیشتر از آب مجازی، ادامه خشکسالی و افت سطح آب‌های زیرزمینی، توسعه کشت گیاهان دارویی و تغییر الگوی کشت دربرنامه کاری کشاورزان قرار دارد.

وی یادآور شد: از ۲۰۰هکتار کشت گیاهان دارویی، ۱۰۰هکتار به کشت زعفران، ۲۰هکتار به کشت گل محمدی و مابقی نیز به گیاهان دارویی شامل نعناع فلفلی، شوید، شیرین‌بیان، به‌لیمو و شنبلیله اختصاص دارد.

مسئول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ابرکوه خاطرنشان کرد: با توجه به تداوم خشکسالی و افت سطح آب‌های زیرزمینی توسعه کشت گیاهان دارویی نه‌تن‌ها به منابع آبی منطقه کمک می‌کند بلکه منبع درآمد مطمئنی هم برای کشاورزان است.

تولید ۱۱۰تن گیاهان دارویی در ابرکوه
زارع خاطرنشان کرد: امسال از ۱۸۰هکتار اراضی ۱۱۰تن انواع محصول برداشت و بخشی از آن روانه بازار مصرف دیگر شهر‌های کشور شد.

وی با تاکید بر اینکه توسعه کشت گیاهان دارویی مورد توجه این نهاد است خاطرنشان کرد: گیاهان دارویی از جمله زودبازده‌ترین محصول در حوزه کشاورزی است و در صنایع مختلف از جمله طب سنتی کاربرد دارد.

زارع اضافه کرد: تاکنون ۱۵رقم گیاه با توجه به شرایط آب و هوایی در این منطقه (گرم و خشک) مناسب تشخیص داده شد که می‌توان به زعفران، به لیمو، نعناع، زوفا، شیرین‌بیان، شوید، زیره، شنبلیله، مرزنگوش و بادرنجوبه و دیگر گیاهان اشاره کرد.

زارع یادآور شد: گیاهان دارویی سالانه، حداکثر به سه مرحله نیاز به آبیاری دارد و به دلیل نیاز کم به آب، می‌تواند به منابع سفره‌های آب زیرزمینی منطقه کمک کند.

وی ادامه داد: برای توسعه و افزایش محصول علاوه بر آموزش کشاورزان، معرفی گونه‌های مقاوم و متناسب با شرایط اقلیمی منطقه این موارد در برنامه‌های کاری مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ابرکوه قرار دارد.

وی یادآورشد: این شهرستان ظرفیت‌های خوبی با توجه به تبعات خشکسالی و کم‌آبی و افت سطح آب‌های زیرزمینی برای توسعه کشت گیاهان دارویی و محصول گلخانه‌ای دارد.

زارع مهمترین نیاز شهرستان را ایجاد صنایع تبدیلی برای فرآوری گیاهان دارویی ذکر کرد و افزود: کارشناسان آماده راهنمایی متقاضیان به سرمایه گذاری و فعالیت در این عرصه هستند.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..