راهکار‌های جلوگیری از خسارت سرمازدگی درختان

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی استان یزد با اشاره به نوسانات دمایی این روز‌های استان، به کشاورزان نسبت به خسارت سرمازدگی درختان هشدار داد.

به گزارش یزدی نیوز، محمدرضا وظیفه شناس گفت: متاسفانه گرم شدن زود هنگام هوای استان در بهمن ماه سال جاری و به دنبال آن بیداری زودهنگام برخی درختان میوه با توجه به سرمازدگی پیش‌رو که برای روز‌های جمعه تا یکشنبه در استان پیش‌بینی شده، خسارات زیادی به کشاورزان وارد خواهد کرد.

 

وی با بیان این که سرما به جوانه و شکوفه‌های این درختان آسیب می‌زند، افزود: آسیب دیدگی شکوفه‌ها در واقع آسیب به اقتصاد کشاورزان و امنیت غذایی جامعه است، بنابراین کشاورزان باید از این آسیب جدی تا حد توان جلوگیری کنند.

 

وظیفه شناس تصریح کرد: مراغه، ابرکوه و خاتم نسبت به مناطق دیگر استان در معرض سرمای بیشتری خواهند بود و کشاورزان این مناطق باید اصول مورد نیاز را رعایت و با هوشمندی از این بحران گذر کنند.

 

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی درباره راهکار‌های جلوگیری از تاثیر سرما بر درختان شکوفه‌دار اظهار داشت: درختانی همچون هلو و گیلاس از جمله درختانی هستند که در دما‌هایی تا منفی ۲۰ درجه نیز مقاوم هستند و شکوفه و جوانه‌های آن‌ها نیز تا دمای منفی یک درجه، نسبت به نوسانات افت دما مقاومت می‌کنند.

 

وی با تاکید بر این که کاهش دما بر درختانی که همچنان در خواب زمستانی هستند، تاثیری ندارد، خاطرنشان کرد: کشاورزان باید توجه داشته باشند که استفاده از کود حیوانی و گرم کردن درختان از هر طریقی می‌تواند درختان را از خواب زمستانی بیدار و روند جوانه زدن تا روز‌های ورود جبهه سرما تسریع کند که باعث خسارت سرمازدگی به کشاورزان می‌شود.

 

وظیفه شناس در خصوص درختان دارای شکوفه و به وی‍ژه در حال ریزش گلبرگ هم گفت: آبیاری درختان همزمان با افت دما می‌تواند باعث انتقال گرمای آب به درختان و مقاومت بیشتر ان‌ها در برابر سرمازدگی شود.

 

وی افزود: کشاورزانی که آب برای رهاسازی ندارند، کود خود را در ساعات اوج سرما در سطح باغات خود پهن کنند. کشاورزان حتماً از استفاده کود‌هایی ازوته همچون نیرات آمونیوم پرهیز کنند، زیرا باعث آبکی شدن بافت درختان خواهد شد.

 

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی، هرس درختان را یکی دیگر از عوامل تسریع‌کننده سرمازدگی دانست و تأکید کرد: هرس درختان در روز‌های سرد آتی باعث می‌شود که روند جوانه زدن افزایش یافته و سرمازدگی بر درختان غالب شود. کشاورزان می‌توانند با روشن کردن آتش‌های کوچک ضمن رعایت امنیت درختان و باغات خود به گرمای درختان مبادرت کنند.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..