معاون وزیر تعاون در یزد:

رشد ۲۷ درصدی سهم اشتغال غیررسمی بنگاه‌های اقتصادی کشور /تمرکز روی بنگاه های خرد و غیر رسمی است

no-thumbs

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در سال‌های اخیر سهم اشتغال غیررسمی بنگاه‌های اقتصادی کشورمان از 30 درصد به 57 درصد رسیده است.

به گزارش یزدی نیوز  عیسی منصوری روز چهارشنبه در مراسم آغاز بکار سیزدهمین گردهمایی مدیران حوزه تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی کشور در یزد اظهار کرد: هم اکنون سیاست اشتغالزایی تمرکز بر بنگاه‌های خرد و غیررسمی برای کوتاه مدت و در میان مدت نیز صنایع بزرگ و در بلند مدت هم بهره‌گیری از بخش خدمات و صنایع دانش بنیان است
وی افزود: متاسفانه بررسی‌‌ها نشان می‌دهد که در هشت سال گذشته گذار نیرری انسانی از بخش صنعت به کشاورزی و از بنگاه‌های غیر رسمی به رسمی به حالتی معکوس تبدیل شده است.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون در این خصوص از سهم بسیار پایین بنگاه‌های اقتصادی متوسط در کشور یعنی ۰.۴ درصد خبر داد و گفت: هم اکنون رویکرد و تمرکز اشتغال به سمت بنگاه‌های خرد و غیررسمی است لذا بنگاه‌های بزرگ اقتصادی نباید با همان قواعد سابق عمل کنند چرا که در این صورت موفق نخواهند بود.
منصوری اضافه کرد: در این شرایط در برخی از کشورهای در حال توسعه موفق مانند هند و برزیل، تجربه‌ی غیر صنعتی شدن نارس یا زودرس مورد استفاده قرار گرفته است به نحوی که سرریز نیروی کار بخش صنعت کلاسیک بلافاصله و زودرس به سمت بازار خدمات که ظرفیت و ارزش‌آوری بالایی نیز دارد، سوق می‌دهند.
وی ادامه داد: هم‌اکنون بالغ بر سه هزار بنگاه اقتصادی در کشورمان ثبت شده ولی ۴۰۰ بنگاه آن فعال است و در بهترین حالت ۳۰ هزار اشتغال داریم و این یعنی هم اکنون نمی‌توانیم از حوزه دانش بنیان اشتغالزایی داشته باشیم ولی قطعاً در هشت تا ۱۰ سال آینده ظرفیت‌خوبی در این بخش شکل خواهد گرفت.
این مسئول اضافه کرد: متاسفانه میدان برای کارآفرینی در کشورمان فراهم نیست لذا یا باید تا اصلاح سیاست‌های اقتصادی کشورمان صبر کنیم یا این که به روش‌های دیگری را بکار بگیریم.
به گفته معاون وزیر تعاون ، اصلاح ساختار حکمرانی در این مقوله نیازمند یک فکر بلند و شالوده‌فکنانه است و نظر به رویکرد و قاعده‌ای که هم‌اکنون در این وزارتخانه وجود دارد در این مقوله علاقمند به استفاده از توانایی‌ها و ظرفیت‌های جهاددانشگاهی هستیم.
** فناوری زمینه تغییر ، توسعه و پیشرفت کشور را فراهم می کند

استاندار یزد نیز در این گردهمایی گفت: بحث فناوری از مهمترین مباحث علمی و توسعه ای است و زمینه تغییر ، توسعه و پیشرفت کشور را فراهم می کند .
سیدمحمد میرمحمدی افزود: یکی از مبانی تجاری سازی ، یافتن بازار مناسب برای محصولات و بازاریابی برای یافتن مشتری است و اگر این بازار وجود نداشته باشد ، تولید کالا یا محصول بی فایده خواهد بود
وی اضافه کرد: اینکه جهاد دانشگاهی به اشتغال فارغ التحصیلان این مرکز ، فکر می کند ، قدم بزرگی است و نشان می دهد که دانشجویان جهاد دانشگاهی ، می توانند بعد از فارغ التحصیلی کار خود را ادامه دهند و بدون شغل نمانند.
میرمحمدی ادامه داد: با افزایش جمعیت ، نیازها گسترش یافته و شرایط تغییر فراهم می شود و انسان ها در هر مقطعی به مواردی نیاز پیدا می کنند که زمینه بروز شدن نوآوری و خلاقیت را فراهم می کند .
عالی ترین مقام اجرایی استان با اشاره به اینکه بحث فناوری زاییده نیاز است ، تصریح کرد : بر اثر تغییر شرایط ، جامعه به کالا یا محصولی نیاز پیدا می کند که باید به آن پاسخ داده شود .
میرمحمدی یکی از مباحث مهم در تجاری سازی ایده ها را مبحث مالی عنوان و بیان کرد : افراد ایده پرداز و کسانی که به فناوری دست پیدا کرده اند ؛ خودشان نمی توانند سرمایه گذاری آن را نیز انجام دهند و مبالغی که به صورت وام در اختیار آن ها قرار می گیرد نیز کافی نیست برای همین احتیاج به سرمایه گذار یا یک شریک دارند که باید برای آنها سودآور و در آمد زا بودن طرح ، محرز شود .
وی ترغیب مردم برای گرایش به مصرف و نگهداشتن مشتری برای مدت طولانی با کیفیت بالاتر ، قیمت گذاری به تناسب بازار و وجود ماتریس بازار یابی را از موارد اساسی در بازاریابی عنوان کرد.
استاندار یزد تحلیل بازار ، تحقیق بازار و صنف را از دیگر نکات مهم در تولید محصول و فناوری دانست و خاطر نشان کرد: محدود یا نامحدود بودن بازار ، مقطعی یا مستمر بودن نیاز بازار ، تغییر بازار به دلایل اقتصادی و سیاسی ، قابل اعتماد بودن صنف ، تحلیل رقبا و چگونگی رقابت با آنها و تحلیل محیط زیستی باید مدنظر تولید کنندگان قرار گیرد .
وی تصریح کرد: امیدوارم خروجی این گردهمایی ها که با حضور نوآوران ، علما و خلاقان برگزار می شود ، بتواند موانع توسعه کشور را بردارد و راه های پیشرفت را هموار کرده و قابل استفاده برای کشور و حتی دنیا باشد.
سیزدهمین گردهمایی مدیران حوزه تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی ، با حضور استاندار یزد ، مدیرکل حوزه استاندار، رییس جهاد دانشگاهی کشور ، رئیس ایرنا یزد ،سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی و جمعی از مدیران شعب و واحدهای جهاد دانشگاهی استان ، در دانشگاه علم و هنر یزد برگزار شد.
 

بخش نظردهی بسته شده است..