امام جمعه یزد:

نیازمند نیروهای بلندهمت برای خودکفایی کشور هستیم

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد گفت: برای اینکه خودکفایی و استقلال کشور به طور کامل محقق شود، نیازمند نیروهای بلندهمت و دارای اراده قوی هستیم.

به گزارش یزدی نیوز، آیت‌الله محمدرضا ناصری در دیدار با وزیر اسبق نفت با اشاره به اینکه مدنظر رهبری دولت متحرک، جهش‌دار و انقلابی است، اظهار داشت: معتقدم باید هرچه سریعتر برای تربیت افراد موثر و کارا اقدام شود و نیروهایی که دارای این ویژگی‌ها هستند، شناسایی شوند.

وی تاکید کرد: یکی از اصلی‌ترین برنامه‌ریزی‌ها باید تربیت نیروهای نخبه، خودکفا و بلندهمت باشد زیرا این نیروهای توانمند بسیاری از نیازهای کشور را تامین می کنند.

ناصری با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس نیز شناسایی نیروهای خودباور و بلندهمت مورد توجه رهبر معظم انقلاب بود، افزود: در آن دوران نیروهای دارای ویژگی‌های یاد شده، شناسایی و تقویت شدند.

امام جمعه یزد عنوان کرد: خوب بود که سپاه در دانشگاه اختصاصی خود به به تربیت افراد هم از نظر خودباوری و همت بلند و هم تربیت مدیریتی می پرداخت.

ناصری یادآور شد: برای تشکیل دولت اسلامی که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم بر آن تاکید داشتند، نیروهای قوی، بلندهمت، مدیر و صاحب اراده قوی برای دولت اسلامی نیاز داریم.

امام جمعه یزد با نقل حدیثی از امام صادق (ع) عنوان کرد: ایشان فرمودند: ثَلَاثٌ ‏یَحْجُزْنَ الْمَرْءَ عَنْ طَلَبِ الْمَعَالِی قَصْرُ الْهمَّةِ وَ قِلَّةُ الْحِیلَةِ وَ ضَعْفُ الرَّأْی. سه چیز آدمی را از رسیدن به کمال باز می دارد؛ کم همتی، ناپختگی و سُست رأیی.

هیچ مانعی در مسیر پیشرفت بدتر از همت کوتاه نیست

ناصری ادامه داد: هیچ مانعی در مسیر پیشرفت بدتر از همت کوتاه، نداشتن راهکار برای حل مسائل و سست رایی و نداشتن ثبات نیست.

وی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) نمونه کامل و بارز فردی بود که در زندگی همت بلند داشت و هرگز احساس بن بست نکرد حتی در جنگ، افزود: افرادی که چنین روحیه ای دارند، مشکلات در مسیر آنها معنا ندارند و در بحران، مشکل را حل می کنند.

ناصری، ثبات رای را نیز بسیار مهم دانست و گفت: امام نیز همواره در مسائل مهم مملکتی روزها فکر می‌کرد و همیشه تصمیم‌های درست می گرفت و وقتی تصمیم می گرفت دیگر از آن بر نمی گشت.

امام جمعه یزد تاکید کرد: اکنون در کشور به نیروهای با همت بلند، دید شکافنده و عزم جدی نیاز داریم زیرا اکنون مشکل بسیاری از نیروهای ما این است که قدرت ارائه راهکار ندارند و ذاتاً وابسته هستند زیرا از ابتدا در سیستم آموزشی یاد گرفته اند که وابسته باشند.

ضرورت تشکیل ۳ گروه در دانشگاه‌ها

وی تصریح کرد: باید نیروهایی تربیت کنیم که حتی اگر می‌خواهند مدیر، مسئول و رئیس جمهور بشوند، به آن به عنوان یک تکلیف شرعی نگاه کنند.

ناصری با تاکید بر تشکیل سه گروه در دانشگاه ها برای جذب نخبگان ادامه داد: گروه اول ردیاب هستند که این گروه باید کار شناسایی و جذب نخبگان را انجام دهند و پس از شناسایی نیروهای نخبه، آنها را جذب کنند.

وی افزود: گروه بعدی، گروه نگهدارنده است که باید با جذب، مراقبت، تامین امکانات و راهبری نخبگا از مهاجرت آنها جلوگیری کنند و در مقابل اقدامات و لابی‌گری خارجی‌ها برای جذب نخبگان ما بایستند.

ناصری ادامه داد: گروه سوم، گروهی است که باید نخبگان را به صنایع و گروه های مختلف معرفی کنند و با موظف کردن آنها در به کارگیری نخبگان و تامین نیازها و تجهیزات مورد نیاز آنها، از دانش نخبگان برای تولید ماشین آلات و قطعات و هرآنچه که اکنون از خارج از کشور وارد می شود، صنایع را ظرف مدت معین به دانش بومی تجهیز کنند.

ناصری تصریح کرد: اگر این اتفاق بیفتد، ظرف سه سال در زمینه تولید ماشین آلات و قطعات به خودکفایی می رسیم.

تصمیم‌گیری‌های سطحی در کشور حاصل حذف تفکر از سیستم آموزشی است

وی ادامه داد: بزرگترین دستور خدا که تفکر است و خدا در ۲۰ آیه به آن تاکید کرده را نادیده گرفته ایم و این متاثر از سیستم آموزش غربی است زیرا این سیستم عنصر تفکر را کنار زده تا جایی که امروز حاصل آن را در تصمیم گیری‌های سطحی برخی مسئولان می بینیم.

ناصری با اشاره به وجود استعدادهای مختلف در کشور ادامه داد: برای کشوری نظیر ایران شایسته نیست که خوراک دام خود را از سایر کشورها تامین کند و به دلیل وابستگی به خارج از کشور، مدام بازار مرغ و گوشت و … متاثر از نرخ ارز باشد.

وی اظهار داشت: استانها باید موظف شوند که از نظر خوراک دام، خودکفا شوند و هر استان حداقل نیازهای استان خود را تامین کند که این امر نیازمند همت بلند در کار و تصور آینده در ذهن است.

ناصری تصریح کرد: ما که با دشمن کنار نمی آییم و تسلیم هم نمی شویم و مذاکره هم فایده ندارد زیرا تز آمریکایی ها این است که آسیای میانه باید دست ما باشد و امپراطوری آمریکایی ها باشد بنابراین باید اثر تحریم‌ها را از بین ببریم.

منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..