وزیر سابق نفت:

اقتصاد سیاست‌زده کشور نیازمند ریل‌گذاری جدید است

وزیر سابق نفت گفت: روند اقتصادی فعلی کشور را به جایی نمی‌رساند و برای برون رفت از این شرایط، اقتصاد سیاست‌زده امروز، نیازمند ریل گذاری جدید است.

به گزارش یزدی نیوز، رستم قاسمی در جمع خبرنگاران استان یزد در پاسخ به سئوال در مورد چشم انداز اقتصادی کشور و راهکار برون رفت از مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم اظهار داشت: به طور قطع این روند اقتصادی کشور را به جایی نمی‌رساند زیرا اقتصاد ما سیاست‌زده است و در شرایط این چنینی، آمایش و انتصابات اقتصادی نیز سیاسی می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر قضایی و اقتصادی به مقوله اقتصاد نگاه نشود، به طور قطع اقتصاد به شرایطی می‌رسد که امروز کشور ما رسیده است.

قاسمی تصریح کرد: اقتصاد کشور نیازمند یک ریل‌گذاری جدید است و در این مسیر ابتدا باید اقتصاد از سیاست‌زدگی خارج شود.

وزیر اسبق نفت ادامه داد: همانطور که در بیانیه گام دوم انقلاب نیز مطرح شده، ریل گذاری اقتصادی باید عوض شود وگرنه راهی که تاکنون آمده ایم ما را به مقصد نخواهد رساند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد تحریم‌ها و مذاکره نیز بیان کرد: در مواجهه با تحریم‌ها سه راهکار وجود دارد که یکی رفع تحریم‌هاست و مخالفتی با آن وجود ندارد، دوم دور زدن تحریم‌هاست که راهی برای عبور از گلوگاه تحریم و البته پرریسک و پرهزینه و پیچیده است و سوم بی‌اثر کردن تحریم‌هاست که اقدام بزرگ و حتماً شدنی است همچنانکه تا امروز نیز بخش زیادی از آن انجام شده است.

قاسمی ادامه داد: کار اساسی و بنیادی این است که تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم که این امر به قدرت و اقتدار کشور می‌افزاید و در این شرایط با اقتدار مذاکره می کنیم نه با التماس.

وزیر سابق نفت با بیان اینکه اوباما رئیس جمهور آمریکا هم به این نتیجه رسید که تحریم‌ها دیگر در ایران اثر ندارد، افزود: اوباما یک بار از تحریم‌های فلج کننده علیه ایران صحبت کرد و یک بار دیگر نیز به طور علنی اعلام که تحریم‌ها دیگر در ایران اثر ندارد و این نشان از بی‌اثر شدن تحریم‌ها در کشور دارد بنابراین بی‌اثر کردن تحریم‌ها شدنی و امکان‌پذیر است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه اعتماد مردم کمرنگ شده است، افزود: مردم سرمایه اجتماعی هستند و باید تلاش کنیم این سرمایه حفظ شود، مردم هر جا لازم بود حضور یافتند اما به دلیل شرایط موجود، اعتماد آنها کمرنگ شده که باید تلاش کنیم این اعتماد باز گردد.

قاسمی در مورد اقتصاد نفتی ایران نیز اظهار داشت: اقتصاد بدون نفت حتماً امکان پذیر است همچنانکه اقتصاد بسیاری از کشورهای دنیا بدون نفت اداره می شود اما نفت یک مزیت است که البته نباید به آن وابسته باشیم.

وی ادامه داد: اقتصاد کشور ما بیش از ۱۰۰ سال وابسته به نفت بوده اما اکنون دیگر وقت آن رسیده که بودجه جاری کشور از نفت جدا شود و این اتفاق بزرگ در گذشته با تاسیس صندوق ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی کلید خورد.

قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سئوال خبرنگاری در مورد مولفه‌های دولت جوان انقلابی بیان کرد: منظور از دولت جوان انقلابی، جوانان پرانرژی و خوش فکر است و بر این باورم که دولت باید از اساس پوست اندازی کند و دولتی که روی کار می آید، ترکیبی از جوانان و افراد با تجربه باشد.

وی تاکید کرد: این دولت باید پرکار باشد به مشکلات جاری و معیشتی مردم توجه ویژه نشان دهد و فارغ از نگاه سیاسی خاص در عرصه اجرایی کشور حضور پیدا کند و معتقدم یکی از اصلی‌ترین مواردی که باید پیگیری کند، معیشت و اقتصاد مردم است زیرا اگر بتواند این دو را حل کند، بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی نیز حل خواهد شد.

منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..