جمع‌ آوری آب باران در یزد؛ از ایده تا واقعیت

هشتاد و سومین نشست کانون تفکر آب دانشگاه یزد با محوریت جمع‌ آوری آب باران در محیط‌های شهری و بررسی پارامتر‌های کیفی آن به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش یزدی نیوز، دبیر کانون تفکر آب دانشگاه یزد با اشاره به عدم زهکشی سطحی حاصل از کمبود شیب در مناطق دشتی و مشکلات ناشی از تجمع روان آب‌ها به هنگام بارش در مناطق کوهستانی و دشتی کشور گفت: یک میلی‌متر روان آب به وسعت شهر یزد می‌تواند حدود ۶۰ الی ۷۰ هزار مترمکعب آب سرگردان در سطح شهر ایجاد کند که در کنار هدر رفت آب مشکلات بسیاری را به همراه دارد.

حسین ملکی‌نژاد افزود: این در حالی است که در شهر یزد گاهی شاهد بارش‌های ۴۰ میلی‌متر نیز هستیم.

وی مسأله کیفیت روان آب و وجود آلاینده‌ها در اثر حرکت جریان سطحی را از دیگر دلایل لزوم جمع‌آوری آب باران دانست و تصریح کرد: روش‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی شامل ایجاد حوضچه‌های سطحی و زیرزمینی، جوی باغچه‌ها و چاه‌های جذبی است که باید در استان یزد به علت کمبود بارش از روش‌های ساده و کم‌هزینه استفاده شود.

رشد ۵۰ درصدی نیاز به آب تا سال ۲۰۲۵

 

عضو هیات‌ علمی گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی یزد هم سیستم استحصال آب باران از طریق سقف را روشی ساده برای جمع‌آوری مستقیم آب باران معرفی کرد که به علت مزایای بسیار آن در سال‌های اخیر موردتوجه کشور‌های مختلفی قرارگرفته است.

آرش دالوند ادامه داد: سالانه حدود هفت میلیون نفر به دلیل مشکلات مرتبط با آب جان می‌دهند که با استناد به پیش‌بینی‌های بین‌المللی تا سال ۲۰۲۵ با توجه به رشد جمعیت و فعالیت‌های کشاورزی و صنعتی نیاز به آب تا ۵۰ درصد افزایش یافته و مشکلات این حوزه را دامن می‌زند.

وی اظهار داشت: روش‌های پیش‌تصفیه و پس‌تصفیه آب باران که شامل تخلیه آب اولیه باران به فاضلاب به علت آلودگی سطحی و تصفیه آب مخزن با استفاده از میکرو فیلتر‌ها یا فیلتر شنی است، می‌تواند میزان کیفیت آب را تا حد قابل قبولی ارتقا دهد و در نهایت طی فرآیند گندزدایی به کمک کلرزنی و یا پرتو فرابنفش برای مصارف شرب مورداستفاده قرار گیرد.

عضو کانون تفکر آب دانشگاه یزد با اشاره به تحقیقات انجام شده در خصوص تغییر پارامتر‌های کیفی فیزیکی و شیمیایی مختلف در نمونه‌برداری‌های صورت گرفته، از کاهش آلودگی حدود ۸۰ درصد با استفاده از سیستم تخلیه اولیه خبر داد و گفت: سطوح گالوانیزه دارای بهترین کیفیت آب به لحاظ استاندارد کیفیت آب است که علت آن افزایش دما و تمرکز پرتو در اجرای سیستم با این جنس به شمار می‌آید.

دالوند با اشاره به عوامل کیفیت آب جمع آوری شده افزود: این ویژگی‌های شامل کیفیت هوای منطقه، سطح جمع‌آوری آب و ویژگی‌ها بهداشتی مخزن و نگهداری آن است. برای استفاده از آب مخزن در موارد شرب، پارامتر‌های میکروبی برای رسیدن به حد مطلوب می‌بایست به‌واسطه کلرزنی و یا اشعه فرابنفش گندزدایی شود.

وی ارزان بودن آب لوله کشی در ایران، اشغال فضای خانه و نصب تاسیسات را از دلایل استفاده نکردن از سیستم جمع آوری آب باران عنوان کرد.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..