عامل مهم مرگ و میر در یزدچیست؟

no-thumbs

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، سه عامل مهم مرگ و میر در یزد را بیماری‌های قلبی، حوادث ترافیکی و سرطان‌ها اعلام کرد.

به گزارش یزدی نیوز؛ محمدحسن لطفی اظهار داشت: بیماری‌های قلبی و عروقی مهم‌ترین عامل مرگ و میر در استان یزد هستند که عامل اصلی بروز این بیماری، سبک زندگی مردم، کم‌تحرکی و تغذیه نامناسب است.


وی عنوان کرد: با تغییر سبک زندگی و ماشینی شدن امور روزمره، پیاده‌روی، تحرک و فعالیت بدنی در مردم یزد کاهش پیدا کرده و این امر بر میزان بیماری‌های قلبی و عروقی در استان افزوده است.

لطفی خاطرنشان کرد: تغذیه نامناسب، استفاده بیش از حد استاندارد از نمک‌ها و چربی‌ها، شیوع بیماری فشارخون و دیابت همچنین اضافه وزن نیز از دیگر عوامل بروز بیماری‌های قلبی و عروقی در یزد است.

وی یادآور شد: در حال حاضر ۵۲ درصد آقایان و ۶۲ درصد بانوان یزدی دچار اضافه وزن هستند و به توجه به اینکه اضافه وزن و چاقی، مادر همه بیماری‌هاست، بیماری‌های قلبی نیز نشأت گرفته از این امر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ادامه داد: مصرف سیگار، قلیان و موادمخدر نیز یکی از اصلی‌ترین عوامل بروز بیماری‌های قلبی و عروقی است و با توجه به اینکه ۱۸ درصد آقایان و ۱.۶ درصد بانوان یزدی سیگار، ۲۰ درصد آقایان و ۵.۳ درصد بانوان یزدی قلیان و شش درصد آقایان و سه درصد بانوان استان یزد موادمخدر مصرف می‌کنند، آمار بیماری‌های قلبی در استان رو به افزایش است.

وی حوادث ترافیکی را نیز عامل دوم مرگ و میر در استان یزد اعلام کرد و افزود: حوادث رانندگی که بخشی از آن به دلیل بی‌توجهی رانندگان به مقررات و قوانین رانندگی، بخشی از آن به دلیل مشکلات موجود در جاده‌ها و خودروها رخ می‌دهد نیز توانسته در طول سال در استان یزد تعداد قابل توجهی قربانی بگیرد.

لطفی، سرطان‌ها را نیز عامل سوم مرگ و میر در یزد برشمرد و اظهار داشت: سرطان‌ها نیز اغلب به دلیل آلودگی هوا، گرد و غبار و … شرایط اقلیمی استان که تبعات این آلودگی‌ها را افزایش می‌دهد، همچنین استفاده از دخانیات و تغذیه نامناسب رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه لازم است مردم استان یزد، روش‌های تغذیه خود را اصلاح کنند، افزود: استفاده از میوه‌ها و سبزی‌ها می‌تواند در کاهش بروز سرطان اثرگذار باشد، اما متاسفانه در استان یزد، ۹۲ درصد مردم از پنج واحد میوه‌ای که توصیه شده در طول روز استفاده شود، کمتر میوه و سبزی مصرف می‌کنند، اما در عوض تمایل آنها به فست‌فودها، غذاهای چرب و شور بیشتر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد تصریح کرد: با توجه به اینکه مرگ‌های زودرس گریبانگیر مردم استان یزد شده است، لازم است هم در فرهنگ ترافیکی و هم در فرهنگ تغذیه تحول ایجاد شود.

وی همچنین بر لزوم افزایش سواد سلامت مردم استان یزد تاکید کرد و افزود: میانگین نمره سواد سلامت مردم در کشور ۶۸.۳۲ درصد است، در حالی که این نمره در استان یزد ۶۲.۴۸ درصد در سال ۹۴ بوده است.

لطفی همچنین بر لزوم وارد کردن ورزش به ویژه پیاده‌روی در برنامه روزانه تاکید کرد و افزود: اگر در کنار ورزش، برنامه غذایی نیز تا حدی بهبود پیدا کند و شاهد استفاده کمتر از نمک، قند و چربی باشیم، اضافه وزن نیز کنترل می‌شود و از حجم بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان‌ها کاسته می‌شود.

به گزارش یزدی نیوزگ

بخش نظردهی بسته شده است..