قائم مقام بنیاد صدوق:

ناهماهنگی ملی علت محقق نشدن تعطیلی پنج‌شنبه‌هاست

قائم مقام بنیاد صدوق و کارشناس حوزه اقتصادی، محقق نشدن تعطیلی پنج‌شنبه‌ها را ناشی از ناهماهنگی ملی دانست و تاکید کرد: صنعت بخشی مجزا در این مقوله است چرا که هر صنعتی، ساز و کار و شیفت‌بندی و برنامه‌ریزی مرتبط با خود را دارد.

«محمدرضا بابایی»تعطیلی پنج‌شنبه‌ها را یک فرصت خواند و اظهار کرد: به شدت موافق محقق شدن تعطیلی دو روزه پایان هفته هستم چرا که نکات مثبت این مقوله بسیار بیشتر از نکات منفی آن است.

وی اصلی‌ترین مشکل در عملی نشدن این مقوله را ناهماهنگی ملی دانست و گفت: متاسفانه برخی از استان‌ها مانند پایتخت از مزیت این تعطیی بهره‌مند هستند و با وجود این که بارها در مورد آن بحث شده است، اما این تعطیلی در استان‌های دیگر وجود ندارد.

وی با بیان این که احقاق این مهم پیوندی ملی می‌طلبد، تصریح کرد: در روزهای تعطیل رسمی باید برخی از بخش‌ها خصوصاً صنعت فعال باشند و نمی‌توان به صنعت در این باره تکلیف کرد چرا که هر صنعت، ساز و کار و شیفت‌بندی و برنامه‌ریزی مرتبط به خود را دارد.

بابایی با بیان این که این تصمیم فرا استانی که بارها از سوی استان‌ها نیز پیشنهاد شده باید در سطح ملی اتخاذ و ابلاغ شود، گفت: دولت در این خصوص بینابینی حرکت کرده و در مقاطعی از سال مانند تابستان تصمیم‌گیری در مورد تعطیلات را به استان‌ها واگذار می‌کند.

این کارشناس امور اقتصادی به نقش فرصت‌ها و رویدادها در توسعه صنعت گردشگری نیز اشاره کرد و گفت: در حالی درآمد بخش‌های اقتصادی دنیا از سه بخش خدمات، کشاورزی و صنعت تامین می‌شود که در برخی کشورها حدود ۹۵ درصد آن به حوزه خدمات که گردشگری بخشی از آن محسوب می‌شود، وابسته است.

وی گردشگری را یکی از مهمترین محورهای اقتصادی در کشورهای توسعه یافته دنیا اعلام کرد و ادامه داد: سوق یافتن به سمت بخش خدمات و به تبع آن گردشگری، فواید بی‌شماری مانند آلایندگی کمتر در جوامع را به دنبال دارد.

این کارشناس حوزه اقتصاد به استان‌های صنعتی کشور مانند یزد اشاره کرد و گفت: طبیعی است که استان‌های صنعتی و معدنی عمده درآمد خود را از بخش صنعت استحصال می‌کنند، اما حرکت به سمت صنایع های‌تک و دانش‌بنیان محور و همچنین خدمات، درآمدزایی بهتر، فشار و هزینه‌های کمتر و در حین حال نشاط و شادابی بیشتری را به همراه دارد.

سده و محرم‌ یزد؛ فرصت‌های مهم گردشگری

این کارشناس اقتصادی در ادامه رویدادهای ملی، دینی و آیینی مانند جشن ملی سده و عزاداری‌های محرم یزد را بخشی از این ظرفیت در حوزه گردشگری دانست و گفت: همه دنیا در ذیل چارچوب‌های ملی خود می‌توانند برنامه‌هایی را برای توسعه گردشگری و افزایش نشاط اجتماعی داشته باشند که یزد نیز در این زمینه پتانسیل و ظرفیت خوبی دارد و باید قدردان آن باشیم.

کارشناس اقتصادی: رویدادهای ملی، دینی و آیینی مانند جشن ملی سده و عزاداری‌های محرم یزد بخشی از ظرفیت‌های گردشگری است.وی به دیگر ظرفیت‌های خاص یزد در صنعت گردشگری مانند کویر اشاره کرد و گفت: کشورهای اروپایی برای فرار از یکنواختی‌های سرزمین خود به جاذبه‌هایی مانند کویر علاقه زیادی نشان می‌دهند و استفاده از این ظرفیت‌های بالفعل در کشور ما به مدیریت خوب مدیران بستگی دارد.

بابایی در پایان با تاکید بر این که باید برگزاری رویدادهایی مهمی مانند جشن سده و مراسم‌های محرم یزد به عنوان فرصت در حوزه گردشگری مورد استفاده قرار گیرد، گفت: اقلیت‌های مذهبی در همه دنیا، مراسم‌هایی مختص خود را دارند و ممانعتی برای برگزاری این آیین‌ها در چارچوب ضوابط و قوانین ملی کشورها ایجاد نمی‌شود ولی با این حال، در صورت سوءاستفاده از این فرصت‌ها، افرادی نیز معترض می‌شوند.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..