خسارت ۹۴۰ میلیارد ریالی خشکسالی به مناطق حفاظت شده یزد

no-thumbs

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست یزد گفت: خشکسالی در سال جاری افزون بر 940 میلیارد ریال به مناطق حفاظت شده استان خسارت وارد کرد.

به گزارش یزدی نیوز حسن اکبری با بیان اینکه حدود ۴۰ درصد زیستگاه های حیات وحش استان را خشکسالی تهدید می کند افزود: میزان بارش در فصل پاییز و زمستان در پارک ملی سیاهکوه نزدیک به صفر است.
وی با بیان اینکه در سال گذشته خشکسالی فقط در منطقه سیاهکوه حاد بود اظهار کرد: امسال علاوه بر این پناهگاه حیات وحش دره انجیر، مناطق شکار ممنوع مروست خاتم و برخی دیگر از مناطق استان، خشکسالی تاثیر زیادی از خود برجا گذاشته است.
اکبری با اشاره به مرگ و میر برخی از گونه ها به دلیل خشکسالی تصریح کرد: در سالجاری انتظار افزایش جمعیت حیات وحش را نداریم بلکه باید سعی کنیم همین جمعیت موجود را حفاظت کنیم.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست یزد با بیان اینکه بر اثر خشکسالی بخش عمده ای از پوشش گیاهی ، بوته ها و درختچه ها از بین رفته است اظهار کرد: در سالجاری علوفه ای فصلی نداشتیم و این امر موجب شد که گونه های حیات وحش برای تامین غذا با مشکل روبرو شوند.
وی با بیان اینکه برای جبران خسارتهای وارد شده در برخی مناطق چون سیاهکوه نیازمند اعتبارات لازم هستیم تصریح کرد: علاوه بر توزیع علوفه و آبرسانی باید احیای جمعیت گونه های این منطقه به ویژه گوشتخواران در این منطقه حفظ شود.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست یزد اضافه کرد: طی چندسال گذشته یکصد آب انبار برای رفع تشنگی حیات وحش استان ساخته شده که با چهار تانکر به این آب انبارها آبرسانی می شود.
اکبری اظهار کرد: اب انبارهای یاد شده تا حدی مشکل کم آبی زیستگاههای حیات وحش را رفع می کند اما با مشکل تامین علوفه روبرو هستیم.
وی با بیان اینکه خشکسالی موجب بیابان زایی می شود گفت: وقتی که یک منطقه تبدیل به بیابان شود خسارات آن قابل جبران نیست و احیای آن غیرقابل امکان خواهد بود.
در سال گذشته خشکسالی ۳۰۰ میلیارد ریال به مناطق حفاظت شده استان خسارت وارد کرد.
بیش از ۸۰۰ گونه گیاهی، ۱۷۰ نوع پرنده، ۶۰ نوع پستاندار وحشی و بیش از ۴۰ نوع خزنده در مناطق حفاظت شده استان شناسایی شده است .
۶۰ نیروی محیط بان، یک میلیون و ۲۷۰ هزار هکتار مناطق حفاظت شده استان یزد را محافظت می کنند.
 

بخش نظردهی بسته شده است..