باشگاه اختصاصی راه حلی برای پیشرفت ورزش استان یزد است

رئیس هیئت دو میدانی استان یزد با اشاره به اینکه مجموعه باشگاهی اختصاصی یکی از ضروریات ورزش استان یزد است گفت: نداشتن مربی و فضای ورزشی مناسب به ورزش دو و میدانی یزد لطمه وارد کرده است.

محمدحسین ایلیایی اظهار داشت: شیوع کرونا نه تنها موجب حذف مسابقات رده‌های مختلف و لغو تمرینات روزانه ورزشکاران شد بلکه از نظر استعدادیابی هیئت‌های ورزشی را بسیار محدود کرد.

وی تشریح کرد: با شیوع کرونا ورزشکاران و قهرمانان کشوری این رشته تمرینات و برنامه‌های ورزشی خود را ابتدا از فضای مجازی دریافت می‌کردند و بعد از بهبود وضعیت شهر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تمرینات خود را ادامه دادند تا برای مسابقات باشگاهی داخلی سالن که هفتم و هشتم اسفندماه برگزار می‌شود آماده شوند.

رئیس هیئت دو میدانی استان یزد با اشاره به اینکه بانوان در این رشته بیشتر فعال هستند, بیان کرد: در کل استان ۵۰ ورزشکار خانم و در حدود ۲۰ آقا فعالیت دارند.

وی افزود: شهرستان اردکان به طور سیستماتیک فعالیت بسیار خوبی در این رشته ورزشی دارد و قهرمانان کشوری به ویژه در بخش بانوان دارد و سایر شهرستان‌ها مثل زارچ, میبد, تفت, مهریز و ابرکوه فعالیت نسبی دارند.

ایلیایی بزرگترین مشکل هیئت ورزش دو و میدانی را نداشتن فضای ورزشی مناسب دانست و گفت: اگر شهرستان‌ها را می‌بینید که فعالیت زیادی ندارند به دلیل نداشتن پیست آموزشی مناسب است و حتی پیست هم که در مرکز استان وجود دارد در حال تخریب شدن است و بازسازی اندکی هم که انجام شده خیلی نتیجه نداشت و اگر به این پیست هم توجه نشود در سنوات آینده از بین می‌رود.

وی تشریح کرد: سه سال است وعده افتتاح سالن دو میدانی را دادند و حتی ۲۲ بهمن امسال هم قرار بود افتتاح شود ولی برای ساخت این سالن بودجه‌ای اختصاص داده نشده و همچنان این سالن نیمه کاره و در انتظار تکمیل شدن و افتتاح است.

رئیس این هیئت ورزشی افزود: اداره ورزش و جوانان همکاری نسبتا خوبی برای تخصیص امکانات به این ورزش دارد ولی متأسفانه آن چیزی که داریم در حال از بین رفتن است که باید نگهداری کنیم برای مثال اگر پیست ورزشگاه نصیری به تخریب کامل برسد شاید یک یا دو سال ورزش شهرستان یزد بخوابد چرا که جای دیگری برای تمرین ورزشکاران دو میدانی وجود ندارد.

وی گفت: از نظر سخت‌افزاری در استان با مشکل روبه‌رو هستیم، شهرستان‌های زارچ, تفت, میبد و حتی اردکان که قهرمان کشوری دارد یک فضای مناسب دو و میدانی ندارند ولی با این حال ورزشکاران این خطه در این شرایط سخت فعالیت دارند بنابراین باید برنامه اساسی برای ساخت, نگهداری, تعمیر و بازسازی پیست دو میدانی داشته باشیم.

ایلیایی نداشتن مربی را یکی دیگر از مشکلات اساسی این ورزش مادر برشمرد و بیان کرد: ما مربی در سطح بسیار خوبی نداریم و اگر بخواهیم این ورزش را در بعضی از شهرستان‌ها توسعه بدهیم به دلیل اینکه درآمدی برای مربیان این رشته ورزشی وجود ندارد استقبال کمی از مربیگری این ورزش می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر ورزش استان یزد را با استان‌های همجوار مقایسه کنیم می‌بینیم که یک مجموعه باشگاهی که ورزش استان را ساپورت و حمایت کند, وجود ندارد برای مثال در اصفهان ذوب آهن یا سپاهان و در سیرجان گل‌گهر سیرجان یک مجموعه باشگاهی اختصاصی هستند یا در کرمان مس سرچشمه یک مجموعه باشگاهی اختصاصی است که سه تیم فوتبالی و ورزش‌های دیگر مثل دو و میدانی را ساپورت می‌کند در حالی که ورزش دو و میدانی کرمان خیلی پیشرفته نیست در بخش بانوان که اصلا و در بخش آقایان تنها چند ورزشکار خوب دارد.

رئیس هیئت ورزش دو میدانی یزد افزود: ما هنوز نتوانستیم در یزد یک باشگاه یا مجموعه ورزشی قوی راه‌اندازی کنیم که ورزش یزد را ساپورت و حمایت کند.

وی ادامه داد: سال گذشته انتقادی که به ما شد این بود که چرا ورزشکاران دو و میدانی یزد به تیم‌های باشگاهی کشور پیوستند و عنوان‌های قهرمانی آورند; خوب باشگاه‌ها از ورزشکاران حمایت می‌کنند, با کسب عناوین مختلف به ورزشکاران پاداش می‌پردازند و امکانات تمرینی در اختیارشان می‌گذارند این در حالی است که در یزد حتی یک باشگاه اختصاصی نیست که چنین امکاناتی برای ورزشکاران فراهم کند و مشخص است که ورزشکاران به خارج از استان می‌روند.

ایلیایی فکر اساسی و تجدید نظر برای حمایت از کل ورزش‌های استان یزد را ضروری خواند و گفت: به جز چند باشگاه خصوصی مثل شهداب یا گلساپوش عده دیگری که به حیطه ورزش وارد می‌شوند یا حمایت نمی‌شوند یا کسانی که باید منطقی, تخصصی و صادقانه فعالیت کنند, وارد این حیطه نمی‌شوند یا نصفه کاره فعالیت می‌کنند.

وی گفت: یزدی‌ها در ورزش استعداد خیلی خوبی دارند و اگر از آنها حمایت شود می‌توانند به جایگاه خوبی در ورزش کشور دست یابند و در دو میدانی به ویژه در بخش بانوان این توانایی را خیلی خوب نشان دادند.

منبع:خبرگزاری  تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..