۱۵ درصد کودکان دچار اختلالات بینایی هستند

مدیرکل بهزیستی استان یزد: اگر تنبلی چشم به موقع تشخیص داده و درمان نشود، فرد را از یک یا هر دو چشم بسیار کم‌بینا یا نابینا خواهد کرد.

به گزارش یزدی نیوز، علی محمد عطابخش در مراسم رونمایی از دستگاه غربالگری و مراسم شکرانه سلامت در مهریز گفت: حدود ۱۵ درصد کودکان دچار اختلالات بینایی هستند و اصولاً هم تنبلی چشم که یکی از اختلالات بینایی است هیچ علامتی ندارد.

وی افزود: طرح پیشگیری از تنبلی چشم در کشور با محوریت سازمان بهزیستی و همکاری آموزش و پرورش و مراکز بهداشت از سال ۷۵ آغاز و هر ساله معاینات انجام می‌شود که یکی از ملاک‌ها استفاده از تابلو E چارت است. در صورت معاینه کودکان ۳ الی ۶ ساله و تشخیص تنبلی چشم برای درمان با بستن چشم سالم، چشم تنبل رفع نقص می‌کند و مشکل برطرف می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان اظهار داشت: تنبلی چشم با تشخیص به موقع قابل درمان است، در حالی که اگر به موقع تشخیص داده و درمان نشود، فرد را از یک یا هر دو چشم بسیار کم‌بینا یا نابینا خواهد کرد. هر چه درمان چشم تنبل بیشتر به عقب بیفتد، احتمال به دست آوردن بینایی کامل کمتر می‌شود به گونه‌ای که پس از ۷ تا ۱۰ سالگی، درمان تأثیر زیادی در بینایی نخواهد داشت.

عطابخش ادامه داد: در طول ۲۴ سال اجرای طرح در استان تاکنون بیش از ۸۰۰ هزار کودک ۳ تا ۶ ساله معاینه شدند و نزدیک به پنج هزار و ۵۰۰ کودک آمبلیوپ شناسایی شدند، ولی در صورت عدم اجرای برنامه الان پنج هزار و ۵۰۰ نوجوان و جوان کم بینا یا نابینا در استان داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: ۲۵ پایگاه دائم سنجش بینایی در استان فعالیت دارند و با توجه به اینکه در سال جاری با شیوع کرونا مواجه بودیم برنامه فقط در پایگاه‌های دائم و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجرا می‌شود.

عطابخش گفت: در سال ۹۸ تعداد ۵۴ هزار و ۳۰۰ کودک در سراسر استان سنجش بینایی و ۲ هزار و ۲۰۰ کودک با انواع اختلالات بینایی شناسایی شدند. از این تعداد ۳۲۰ کودک آمبلیوپ قطعی تشخیص و در سال ۱۳۹۹ تا کنون ۲۹ هزار کودک در سراسر استان معاینه، ۸۱۶ کودک مشکوک شناسایی و به معاینات اختصاصی ارجاع یافته و ۲۴۶ آمبلیوپ قطعی تاکنون شناسایی شده اند.

مدیرکل بهزیستی استان تصریح کرد: شهرستان مهریز در سال گذشته ۲ هزار و ۷۸۴ کودک ۳ تا ۶ ساله معاینه شده و ۱۵۶ کودک با انواع اختلالات بینایی شناسایی شده اند.

گفتنی است با توجه به نیاز مبرم شهرستان به دستگاه غربالگر بینایی خصوصاً با شیوع کرونا که معاینه با E چارت دیگر امکان پذیر نبود، خیّر محترم آقای زارعیان یک عدد دستگاه غربالگر بینایی PLUS OPTICS را به شهرستان مهریز اهدا کرد تا خللی در انجام معاینات کودکان مهریزی پیش نیاید.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..