شرکت‌های بزرگ صنعتی در روستا‌های محروم کشور ایجاد می‌شود

معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت: یکی از طرح‌های در دست بررسی وزارت صمت، راه اندازی شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی در روستا‌ها و مناطق محروم کشور است.

به گزارش یزدی نیوز، سعید زرندی، در دیدار با نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد اظهار داشت: به رغم همه مشکلاتی که در سال‌های گذشته به ویژه از سال ۹۷ به بعد متناسب با شرایطی که برای کشور به وجود آمد، حوزه صنعت و معدن توانست کشور را روسفید کند و اگر این توان که در کشور شکل گرفته وجود نداشت، حتما بسیاری از آرزو‌های دشمنان کشور محقق می‌شد.

وی افزود: حوزه صنعت، معدن و تجارت ایران گرچه که در حوزه بازار با مشکلات جدی مواجه شد، اما با کمک این بخش توانستیم مشکلات را پشت سر بگذاریم.

زرندی با بیان اینکه در پایان سال گذشته و در شش ماه اول امسال، رشد صنعتی کشور مثبت شد، عنوان کرد: از برنامه‌های وزارتخانه احصا ظرفیت‌های خالی تولید است به این معنی که به بهره برداری‌های جدید، واحد‌هایی که سال‌ها راکد مانده اند را تقویت می‌کنیم.

وی ادامه داد: در این زمینه یک‌هزار و ۳۲۲ واحد تولیدی که به نوعی در چرخه اقتصاد راکد و تعطیل شده بودند، فعال شدند و چرخ تولید در این واحد‌ها رونق گرفت.

معاون وزیر صمت ادامه داد: باور داریم که اقتصاد ایران در همین شرایط هم ظرفیت‌های خالی بسیاری دارد که می‌توان از این ظرفیت‌های خالی استفاده بهینه کرد، اما باید شرکت‌های دانش بنیان به کارخانه‌ها وصل شوند و این یک فرصت ویژه است.

وی از رشد تولیدات کشور در سال جاری خبر داد و گفت: تولیدات کشور در ۱۰ ماهه اخیر رشد داشته، اما بسیاری از شاخص‌های ما در دهه ۹۰ با مشکلاتی مواجه بود که متاثر از تحریم‌ها، هزینه‌های تورمی به کشور تحمیل کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه راه رسیدن به یک مدل توسعه، توسعه صنعتی است که این از مسیر تولید مبتنی بر دانش میسر می‌شود، افزود: شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی در روستا‌های و شهرستان‌های محروم ایجاد می‌شود که برای تقویت روستا‌ها و رونق تولید، سرمایه گذاران به این سمت سوق دادیم.

زرندی تعداد کارخانه کاشی در استان یزد را ۸۶ واحد بیان کرد و گفت: این واحد‌های تولیدی تجهیزات و ماشین آلات خود را از کشور‌های دیگر تامین می‌کنند که باید در راستای خود اتکایی در این زمینه تلاش کنند.

وی افزود: حداقل این اتفاق باید در دو صنعت پایه استان یزد یعنی کاشی و سرامیک و نساجی رخ دهد که در این زمینه مدلی به سرمایه گذاران و صنعتگران ارائه خواهیم داد.

آیت الله محمدرضا ناصری، در این دیدار با تاکید بر اینکه تولید باید هم در زمینه محصول و هم ماشین آلات و ابزار باشد، اظهار داشت: تولید ابزار و ماشین آلات، وابستگی‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

وی افزود: اگر هر کارخانه در کار تولید محصول، به تولید ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز خود نیز بپردازد و در کنار آن، دانشگاه به صنعت بپیوندند، شاهد قطع نیاز‌های کشور به ماشین آلات و ابزار آلات خارجی خواهیم بود و از وابستگی نجات خواهیم یافت.

آیت الله ناصری در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: بخشی از مشکلات صنعت به قوانین بانکی کشور باز می‌گردد در حالی که لازم است در شرایط خاص فعلی، بانک‌ها انعطاف‌پذیر باشند و با تبصره‌های قانونی، راهی برای رفع مشکلات صنعتگران بیابند.

وی در مورد اشتغال‌زایی صنعت پوشاک نیز بیان کرد: راه‌اندازی این صنعت و رونق بخشیدن به آن، بسیاری از مشکلات و گرفتاری‌ها را برطرف می‌کند، زیرا اگر تمام ظرفیت مورد نیاز به کار گرفته شود، می‌تواند ۱۰ میلیون شغل ایجاد کند.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..