وزیر بهداشت در یزد:

۶۰ درصد انواع سرطانها قابل پیشگیری است

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه 60 درصد انواع سرطان ها قابل پیشگیری است گفت: باید از طریق رسانه ها فرهنگ یادگیری و اراده را برای ارتقای بهداشت عمومی توسعه دهیم و از بهانه گیری و تنبلی برای فعالیت هایی از جمله ورزش کردن پرهیز کنیم.

به گزارش یزدی نیوز  سیدحسن قاضی زاده هاشمی روز شنبه در همایش ملی سلامت در یزد با بیان اینکه جنایت های افرادی که در عین رفاه به نام دین صورت می گیرد ناشی از جهل است افزود: در حوزه بیماری نیز چنین است و نادانی و کم اطلاعی سبب بروز بیماری هایی از جمله دیابت می شود.
وی اظهار کرد: ۶۰ درصد زنان و ۴۰ درصد مردان در تهران اضافه وزن دارند که اگر این سیر ادامه داشته باشد در آینده برای وزیران بعدی و اداره کنندگان حوزه بهداشت و درمان مصیبت خواهد شد، به طوری که تا ۳۰ سال آینده جمعی سالمندی کشورمان سه برابر و دیابتی ها دو تا ۲.۵ برابر افزایش خواهد یافت.
وی با اطمینان از اینکه آگاهی مردم استان یزد نسبت به مسائل بهداشتی ارتقا می یابد، ادامه داد: طرح مراقبت سلامت به طور کامل در استان یزد مستقر شده و به ازای هر سه تا چهار هزار نفر یک مراقب سلامت فعال است که همه بیماری های قابل پیش بینی را متذکر خواهد شد.
وی اضافه کرد: مسئولان و مردم از جمله سفیران سلامت با رفتار و همت خود می توانند با احترام تذکرهای لازم را در خصوص موارد مختلف از جمله وزن به اعضای خانواده و سایرین ارائه کنند.
وزیر بهداشت با اشاره به عوارض ناشی از بیماری دیابت تصریح کرد: باید نسبت به این بیماری شناخت مناسبی داشته باشیم و برای مبتلانشدن تلاش کنیم، چرا که نزدیک به ۷۵ درصد افرادی که فکر می کنند قندشان کنترل است اشتباه می کنند.
قاضی زاده دو پیام اصلی همایش ملی سلامت در یزد را کنترل وزن و رژیم غذایی مناسب عنوان کرد و گفت: افرادی که وزن خود را بین پنج تا هفت درصد کاهش دهند یا ۱۵۰ دقیقه در هفته ورزش کنند ۲۰ درصد کمتر به دیابت مبتلا خواهند شد.
وی افزود: ایرانیان به خصوص نسل جوان در مصرف غذا پرخوری یا بدخوری دارند و میزان کالری گرفته شده ۳۵ درصد بیش از نیاز بدن آنها است و رفته رفته به بیماری مبتلا می شوند.
وی ادامه داد: ایرانی ها ۷۴ سال عمر می کنند اما ۶۳ سال از این دوران را زنده اهستند و ۱۱ سال دیگر با معولیت سپری می شود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه پیشگیری بر درمان مقدم است و ضرورت دارد رعایت شود گفت: عامل ۷۵ درصد مرگ و میرها بیماریهای غیرواگیر است.
قاضی زاده هاشمی با قدردانی از همه افرادی که برای امر پیشگیری در کشور و در حوزه سلامت که در آن مسئولیت مستقیم دارند تلاش می کنند افزود: در مجموعه بولتن هایی که منتشر می شود به ائمه جمعه عزیز توصیه می شود که در خطابه های خود مردم را به پیشگیری و رعایت بهداشت توصیه کنند.
وی با بیان اینکه پیشگیری جزئی از ایمان است افزود: اگر دستوات اسلامی را در مورد شیوه زندگی، خورد و خوراک و رفتار و اداب زندگی را رعایت کنیم دچار این همه گرفتاری نمیبشدیم بویژه در حوزه سلامت زیرا می دانیم که عقل سالم در بدن سالم است.
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه اگر بهداشت را رعایت کنیم موفق خواهیم بود از همه دست اندرکاران حوزه سلامت در این استان و بویژه استاندار و شورای عالی سلامت قدردانی کرد و گفت: امید داریم که استان یزد در موضوعات مختلف پیشقدم است.
به گزارش ایرنا،هاشمی خاطرنشان کرد: آمار بیماری دیابت در استان یزد بیشتر از متوسط کشوری است و در رده سنی بالای ۲۰ سال دو برابر کشور است و لذا مردم این خطه باید رعایت کنند.
این مسئول اضافه کرد: امید است از فرصتی که دولت در این بخش فراهم کرده همه ایرانیان و از جمله مردم یزد استفاده کنند و در بخش بهداشت اهتمام جدی نمایند.
همایش سلامت با عنوان غلبه بر دیابت با حضور وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، مسئولان این وزارتخانه و مسئولان استانی در دانشگاه شهید صدوقی یزد برگزار شد.
در این همایش از برگزیدگان حوزه سلامت کشور قدردانی شد.

بخش نظردهی بسته شده است..