پروفسور جعفر جعفری در دانشگاه یزد؛

صنعت توریسم علمی عملی است

نشست روسای پردیس های دانشگاه یزد، دکتر فرهاد نژادکورکی رییس دفتر همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه و محمد مهدی شرافت مدیر کل اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد با پروفسور جعفر جعفری استاد گردشگری دانشگاه ویسکانسن ایالات متحده در دانشکده اقتصاد دانشگاه یزد برگزار شد.

به گزارش یزدی نیوز در این نشست که اساتید رشته مدیریت و مدیریت جهانگردی هم حضور داشتند در خصوص زمینه های ارتباط دانشگاه با دانشگاه های خارج از کشور برای جذب استاد در رشته های جهانگردی و هتلداری بررسی شد.
پروفسور جعفری، استاد برجسته دانشگاه ویسکانسن ایالات متحده گفت: صنعت توریست صنعتی ظریف و شکننده است و خیلی از موارد موثر در این صنعت تحت کنترل آن نیست مانند مناسبات سیاسی علاوه بر آن با وجود اینکه یزد امسال کار بزرگی ذر زمینه توریست انجام داد ولی باید گفت توریست در یزد شکننده است چون ظرفیت های خوب گردشگری یزد به تازگی به جهان شناسانده شده و توریست های خارجی ایران را اغلب با تخت جمشید و شاید اصفهان می شناختند.
جعفری افزود: در سفرهای من به ایران اکثر دانشگاه پیشنهاد همکاری با دانشگاه های خارجی را  دارند بنابراین بهتر است دانشگاه یزد با دانشگاه اصفهان که در حال برگزاری یک همایش بین المللی صنعت توریست است ارتباط برقرار کند و همکاری ها از این طریق انجام شود.
وی گفت: اینکه دانشگاه های ایران به پرورش تئوری بیشتر از عمل بها می دهند یک دغدغه است و در ایران ما مدیران کارآمد هتلداری کم داریم بهتر است مدیرهتلداری از خارج از کشور دعوت شود و در خارج از کشور ایرانی های موفق در عرصه جذب توریست هم داریم که می توان از آنها برای یک دوره کوتاه تدریس حتی به مدت یک هفته استفاده کرد.
جعفری افزود:دانشجوهای هتلداری در ایران باید علاوه بر تئوری ، عمل را هم بدانند و یادبگیرند ما نیاز به رشته هتلداری در ایران داریم چرا که جذب و نگهداری توریست علمی و عملی است.
پروفسور جعفری در باره همکاری با دانشگاه یزدگفت: ابتدا باید دانشگاه یزد را خوب بشناسم و سپس دانشگاه های همطراز خارجی را برای همکاری با دانشگاه یزد معرفی کنم.
وی اظهار داشت: همکاری بین المللی در صورتی ادامه دار خواهد بود که دوجانبه باشد و هرگونه همکاری در صورت مدیریت نادرست از بین خواهد رفت.
دکتر منصور مهینی زاده، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه یزد هدف از برگزاری این نشست را استفاده از ظرفیت ایرانی های با نفوذ در مجامع علمی دنیا عنوان کرد و گفت: به دنبال راهکارهایی برای همکاری بین المللی دانشگاه در جذب اساتید و گردشگران خارجی هستیم.
نزاد کورکی با بیان ساختار دانشگاه یزد گفت:در حال حاضر  15 هزار دانشجو۴۰۰ هیات علمی تمام وقت و ۴۰۰ هیات علمی پاره وقت و ۴۰۰کارمند در دانشگاه یزد مشغول هستند و دانشگاه یزد دارای ظرفیت های خوبی است و دانشگاهی تقریبا جامع است همچنین کتابی به زبان انگلیسی در معرفی دانشگاه یزد به چاپ رسیده است که می تواند برای آشنایی بیشتر دانشگاه های خارجی با این دانشگاه مفید باشد.
وی گفت : در رتبه بندی دانشگاه های کشور دانشگاه یزد با دانشگاه های اصفهان و کاشان و چهارمحال و بختیاری از نظر علمی نزدیکی و همطرازی بیشتری دارد.
وی گفت اولویت های پژهشی و تحقیقاتی دانشگاه یزد در حال حاضر محیط زیست و آب،تجاری کردن ایده ها، انرژی و سلول های خورشیدی و توریسم است پس حضور پروفسور جعفری می تواند در جهت اولویت های دانشگاه یزد هم مفید باشد.
دکتر سعیدا  عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد گفت: گردشگری در سال جدید پیشرفت خوبی را یزد شاهد بود ولی این را نمی توان هنوز حاصل مدیریت استانی دانست چراکه مناسبات با خارج از کشور در زمینه توریست مهم است و مناسبات ایران با خارج بهتر شده و در صورتی که گردشگران خارجی باز هم علاقه سفر به یزد داشته باشند نشان دهنده مدیریت خوب استان خواهد بود.
دکتر دلشاد تنها عضو هیات علمی رشته مدیریت جهانگردی دانشگاه یزدگفت: تاسیس رشته هتلداری در دانشگاه یزد در مقاطع مختلف تلاش ما را می طلبد و امکان پذیر است ضمن اینکه نیاز استان به وجود این رشته توسط بسیاری از اساتید متخصص تایید شده است و نیاز داریم تا یزدی ها را آموزش دهیم و برای یادگیری عملی این رشته هم با هتل های یزد به تفاهم رسیده ایم و درخواست ایجاد این رشته در دانشگاه یزد را به وزارت علوم اعلام کردیم.
وی در تایید سخنان پروفسور جعفر مبنی بر دعوت مدیران خارجی برای مدیرت در هتل های ایران، گفت: این امر نیاز است و امروز هر هتلی در ایران این کار را انجام داده نتیجه خوبی گرفته است.
در این نشست درخواست بورسیه برای دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه یزد  همچنین عضو وابسته دانشگاه یزد به پروفسور جعفری پیشنهاد شد.
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..