وزیر بهداشت تاکید کرد:

بستن مالیات بر مواد غذایی که باعث افزایش وزن می شوند

no-thumbs

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه دولت می تواند بر موادی که باعث افزایش وزن می شوند عوارض و مالیات وضع کند، گفت: فردی که قصد خوردن نوشابه و یا استعمال دخانیات را دارد نباید ضرر و زیان آن را مردم و جامعه بدهد.

به گزارش یزدی نیوز  دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی جمعه شب در حاشیه بهره برداری از درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی حضرت سید الشهدا (ع) شاهدیه یزد ، با اشاره به تعریف عوارض و مالیات بر میزان قندی که در مواد شیرین کننده استفاده می شود، افزود: در این زمینه قانون وجود دارد اما سخت و بازدارنده نیست که امیدواریم نمایندگان مجلس در برنامه ششم توسعه دست دولت را باز بگذارند.
وی اظهار کرد: مردم باید به سلامتی شان توجه کنند اما در حوزه غذا با پررنگ تر شدن نقش نظارتی دولت می تواند نقش مهمی ایفا کند.
هاشمی خاطرنشان کرد: مردم نباید تصور کنند که بیماری برای دیگران است و آنان دچار نمی شوند بلکه بیماری در خانه ما را خواهد زد.
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه تا مردم خواستار پیشگیری از بیماری ها بویژه دیابت نباشند، دولت به تنهایی قادر نخواهد بود در این زمینه اقدام موثری انجام دهد بلکه وظیفه دولت و رسانه ها توانمندسازی مردم در مورد پیشگیری از بیماری ها است.
این مسئول گسترش فرهنگ ورزش و انجام تحرکات بدنی را خواستار شد و گفت: چنانچه هر شخص در پنج روز از هفته روزانه ۳۰ دقیقه ورزش کند احتمال ابتلا به دیابت ۲۰ درصد کاهش می یابد و هر اندازه تحرک آنان بیشتر شود و از پرخوری پرهیز کنند احتمال ابتلا به چاقی و در نهایت دیابت نیز کاهش می یابد.
هاشمی ادامه داد: اگر امکان استفاده از مواد شیرین کننده با طعم مناسب و بی اثر در بروز بیماری دیابت در شیرینی های یزدی مانند باقلوا و پشمک وجود داشت، احتمال دیابت کمتر بود اما در حال حاضر می توانند کمتر از مواد قندی استفاده کنند.
به گزارش ایرنا ،وی با اشاره به توصیه های سلامتی و تغذیه ای آیت الله مکارم شیرازی، گفت: ایشان توصیه می کردند که مردم نصف غذا را بخورند اما دوبرابر بجوند که در این صورت هم به دستورات دین عمل کرده اند و هم کمتر به چاقی مبتلا می شوند.
رونمایی از تندیس غلبه بر دیابت در یکی از میادین یزد، افتتاح مدارس حامی پیشگیری از دیابت، بازدید از نحوه تشکیل پرونده سلامت، شرکت در همایش ملی سلامت، حضور در همایش خیرین سلامت، بازدید از مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت، شرکت در جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی و حضور در همایش بزرگ مردمی غلبه بر دیابت از برنامه های وزیر بهداشت ، درمان و اموزش پزشکی به استان یزد خواهد بود.

بخش نظردهی بسته شده است..