وزیر گردشگری خبر داد؛

سرمایه‌گذاری ۲۲ هزار میلیاردی در طرح‌های سخت‌افزاری گردشگری کشور

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از اجرای ۲۲۰۰ طرح سخت‌افزاری در این بخش با سرمایه‌گذاری ۲۲ هزار میلیارد تومان خبر داد.

«علی اصغر مونسان» در نشست با انجمن‌ها و تشکل‌های مردم نهاد بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد که در محل استانداری برگزار شد، ویژگی‌های حاکم بر وزارت میراث فرهنگی را منحصربفرد خواند و تصریح کرد: وزارت میراث فرهنگی نگاه ویژه‌ای به هر سه بخش فرهنگی، عمرانی و اجتماعی دارد و با حجم گسترده‌ای از برنامه‌ها و اقدامات مورد انتظار در راستای توسعه کشور مواجه است.

وی افزود: این حجم از مطالبات که گاهاً ماموریت سایر بخش‌ها نیز به آن اضافه و بعضاً با قیاس‌های عجیب و غریبی سنجیده می‌شود، در حالی مورد انتظار این وزارتخانه است که عملاً در تخصیص اعتبارات و بودجه وضعیت بسیار نحیفی دارد و دولت و نمایندگان مجلس توجه لازم را در این خصوص ندارند.

مونسان با اشاره به وجود ۱۳۴ هزار اثر ملی در کشورمان، بخشی از مشکلات را به دلیل نوپا بودن این وزارتخانه خواند و گفت: وزارت نوپای میراث فرهنگی در حالی هیچگاه سند توسعه مدونی نداشت که حجم زیادی از کارهای باقیمانده از قبل نیز بر این وزارتخانه تحمیل شده و هیچ برنامه‌ای برای آنها نداشت.

وی ضمن مقایسه بودجه این وزارت خانه با سایر بخش‌های کشور، اصلاح بودجه وزارت میراث را خواستار شد و در این باره از حمایت‌های خوب مجلس به ویژه فراکسیون گردشگری قدردانی کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مصادف شدن دوره دولت دوازدهم با جنگ اقتصادی و فشارهای حداکثری دشمن، گفت: گردشگری کشور با وجود مشکلات فراوان در سال ۹۷ شاهد رشد ۵۲ درصدی گردشگر خارجی بودیم به نحوی که دومین کشور از نظر سرعت رشد گردشگری شدیم.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: کشور در سال ۹۸ نیز با وجود وقوع سیل در ایام نوروز و در ادامه تنش‌های حوزه خلیج فارس، بنزین و مسائل ناشی از آن و در ادامه شهادت سپهبد سلیمانی و سقوط هواپیمای اوکراینی و در نهایت شیوع کرونا، تا قبل از کرونا میزبانی هشت میلیون و ۸۶۰ هزار گردشگر خارجی را ثبت کرد و در حالی که آمار گردشگران خارجی روند افزایشی خوبی داشت در پشت سد کرونا متوقف شد.

وی گفت: البته یکی از دستاوردهای کرونا برای گردشگری کشور برنامه محور شدن آن بود و در حین مقابله با همه تهدیدات و ریزش‌هایی که در این حوزه اتفاق افتاد ولی اقدام قابل تاملی نیز که شاید سالها زمان می‌برد، رقم خورد به عنوان نمونه گردشگری منطقه را از زیارتی به سمت ترکیبی سوق دادیم.

مونسان از پیگیری و لغو روادید برخی کشورها خبر داد و گفت: علاوه بر اقدامات صورت گرفته در جهت ایجاد توازن بین گردشگر ورودی و خروجی کشورمان، اقدامات خوبی در زمینه تنوع بخشی به گردشگری کشور صورت گرفت و از گردشگری صرفاً تاریخی و فرهنگی خارج شده و دیگر ظرفیت‌های ذاتی کشور را در این حوزه فعال کردیم.

وی با اشاره به رشد و توسعه سریع طبیعت‌گردی در کشور، از واگذاری میزبانی گردشگری روستایی از سوی سازمان جهانی گردشگری به ایران خبر داد و گفت: قبل از تعریف شعار سازمان جهانی گردشگری در این موضوع اقدامات خوبی را در کشور پیرامون این نوع گردشگری آغاز کرده بودیم.

وی در مورد گردشگری سلامت نیز اظهار کرد: هر چند هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم ولی ساز و کارهای خوبی در این رابطه ایجاد شده و اوضاع و احوال نسبی و خوبی برای این بخش فراهم شده است.

مونسان با اشاره به تدوین اسناد بالادستی حوزه گردشگری کشور، از رونمایی برند گردشگری ایران همزمان با روز جهانی جهانگردی خبر داد و افزود: همچنین «سیمرغ» فیروزه‌ای و «ایران باشکوه، یک تجربه متفاوت» به عنوان نشان و شعار گردشگری ایران انتخاب شد.

وی همچنین از تدوین شرح ماموریت‌های وزارت میراث فرهنگی و تصویب آن با کمترین تغییرات در دولت خبر داد و در ادامه بیان کرد: در حال حاضر در کنار کانون‌ها و انجمن‌ها به صورت رویداد محور پیش می‌رویم.

وزیر میراث فرهنگی با اشاره به طراحی سامانه ویزیت ایران به پنج زبان جهت معرفی کشور و به عنوان پورتال جامع گردشگری کشور، در بخش دیگری از سخنانش از اجرای دو هزار و ۲۰۰ طرح عمرانی که ۴۰۸ مورد آنها هتل با درجات مختلف هستند با سرمایه‌گذاری ۲۲ هزار میلیارد تومان سخن گفت و افزود: موضوع بوتیک هتل‌ها را در دستور کار داریم.

وی به اجرای طرح‌های مرمت آثار تاریخی به صورت مشارکتی و کمکهای مردمی اشاره و عنوان کرد: دو هزار و ۵۰۰ طرح در حوزه میراث کشور در حال اجراست که به زودی ۳۲۰ مورد از آنها با حضور ریاست جمهوری افتتاح می‌شود.

مونسان صنایع دستی کشورمان را هم محروم و هم مظلوم دانست و گفت: برنامه‌ها و اقدامات خوبی را در زمینه بسته‌بندی و برندسازی و بازاریابی دیجیتال و الکترونیک صنایع دستی دنبال می‌کنیم به نحوی که دیگر فله‌فروشی آثار فاخر را نداریم.

وی با اشاره به شرایط سخت اقتصادی کشور و مصادف شدن آن با شیوع کرونا، رویکرد دولت و مجلس را مخالف لحاظ معافیت‌های مالی خواند و گفت: قطعاً مالیات مبتنی بر عملکرد است.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اختصاص تسهیلات ۱۳۰۰ میلیارد تومان به این بخش که تاکنون ۵۰۰ میلیارد تومان آن از سوی بانکها پرداخت شده و در ادامه امهال تسهیلات از برنامه‌های وزارت در شرایط کنونی خواند، اظهار کرد: خوشبختانه تاکنون مصوبه‌ای از سوی ستاد ملی کرونا مبنی بر تعطیلی بخش‌های گردشگری صادر نشده ولی در برخی استانها اعمال شد که ناچاراً باید خسارات اقتصادی آن را پذیرفت.

وی با اشاره به توصیه وزارت بهداشت مبنی بر پرهیز از سفرهای تجمعی که عمدتاً در شمال کشور اتفاق می‌افتد و هیچ نفعی برای وزارت میرات نیز ندارد، اظهار کرد: وزارت میراث فرهنگی در این باره طرح سفر هوشمند و ایمن را به سازمان جهانی گردشگری ارائه کرد که به همه دنیا نیز ابلاغ شد.

مونسان همچنین از مخالفت شدید در مورد تعطیلی پنج شنبه‌ها خبر داد و گفت: استانداران باید بار دیگر در این موضوع ورود کنند و توجیهات استانی خود را بیاورند تا این طرح را جلو ببریم.

«محمدعلی طالبی» استاندار یزد نیز در این نشست با اشاره به اتفاقات و رویدادهای خوبی که طی سالهای اخیر در حوزه گردشگری یزد اتفاق افتاد، اظهار کرد: بخش گردشگری و فعالان به دنبال شیوع بیماری کرونا به صورت داوطلبانه اقدام به تعطیلی فعالیت‌های خود کردند و همراهی خوبی با مصوبات ستاد کرونا داشتند.

وی با اشاره به حمایت‌های مسئولان استان در راستای جبران بخشی از آسیب‌های وارده به گردشگری از ناحیه کرونا اشاره کرد و گفت: در استان تسهیلاتی برای مشاغل خرد در نظر گرفته شد ولی در ادامه تسهیلات قرض الحسنه نیز با همکاری صنایع و معادن بزرگ استان جهت بخش‌های آسیب دیده از کرونا مانند گردشگری لحاظ شد.

طالبی با اشاره به پیگیری و حمایت از موضوع سفرهای ایمن در استان، گفت: خوشبختانه به دنبال اقدامات صورت گرفته، یزد به عنوان پایلوت سفرهای ایمن در کشور انتخاب شد و گفتمان‌سازی خوبی در این مورد آغاز شده که امیدواریم برای رونق مجدد این بخش نتیجه بخش باشد.

وی همچنین از تلاش برای احیا و رونق بخشی صنایع دستی استان خبر داد و با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این باره، تاکید کرد: مثلث گردشگری ایران یعنی پیوند گردشگری استانهای یزد، اصفهان و فارس را با جدیت دنبال می کنیم.

وی از توسعه بومگردی‌های استان در راستای توسعه و رونق گردشگری و اقتصاد روستاهای استان خبر داد و گفت: در این بخش نیازمند تامین برخی زیرساخت‌ها از سوی بخش دولتی هستیم و تلاش داریم که در استان میزبان رویدادهای ملی و بین المللی با محوریت کویر باشیم.

وی با بیان این که انتظارات مورد نظر استان پس از معرفی یزد به عنوان شهر میراث جهانی از سوی وزارت راه و شهرسازی و وزارت میراث فرهنگی براورده نشده، ابراز امیدواری کرد که استان یزد از اعتبارات بازآفرینی بافت‌های فرسوده و تاریخی در بودجه سال آینده بهره‌مند شود و شاهد اقدامات موثری در این شهر جهانی باشیم.

استاندار در بخش دیگری از سخنانش اشاراتی نیز به منطقه آزاد گردشگری و پیگیری تحقق آن در استان کرد و با انتقاد از حضور نداشتن نماینده‌ای از وزارت میراث فرهنگی در ستاد ملی کرونا، بیان کرد: با عنایت به اهتمام و همراهی فعالان گردشگری انتظار می رود که مشوق‌هایی مانند معافیت‌های مالیاتی و تخفیف‌هایی ویژه جهت بخش گردشگری مورد عنایت قرار گیرد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..