رئیس فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی:

ترویج ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی نیازمند مشارکت جمعی است

رئیس فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی توسعه ورزش روستایی را نیازمند مشارکت همه بخش‌ها و فدراسیون‌ها خواند و از تلاش برای احیای بازیهای بومی و محلی در سطح ملی و بین المللی خبر داد.

«محمد تقی امیری خراسانی» در جمع خبرنگاران ورزشی استان یزد که این روزها میزبان جام ستارگان فوتوالی جوانان ایران است، گفت: یزد، قطب فوتوالی کشور محسوب می‌شود و خوشبختانه با شخصیت حرفه‌ای که به این ورزش داده شده، آینده خوب و درخشانی را برای آن متصور هستیم.

وی با برگزاری فینال این رقابت‌ها در عصر امروز بین دو تیم یزدی، گفت: ۲۵ ورزشکار منتخب این مسابقات طی پنج روز در اردو انتخابی تیم ملی شرکت خواهند کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که فدراسیون در سه بخش «ورزش روستایی و عشایری»، «ورزش سنتی و قهرمانی» و «بازی‌های بومی و محلی» فعالیت دارد، گفت: قطعاً گستره‌ی بالایی از مخاطبان شامل خدمات این فتدراسیون می‌شوند لذا یک دست صدا ندارد و همه بخش‌ها باید در این رابطه مشارکت داشته باشند و همانند اتفاقی که در بخش زیرساختها و سخت افزاری این بخش در استان روی داده، در بخش‌های نرم‌افزاری و اجرایی آن نیز مشارکت سایر بخش‌ها را شاهد باشیم.

به گفته امیری خراسانی، در ورزش روستایی و عشایری طی سال‌های گذشته آمار خوبی از ورزشکاران را داشتیم به نحوی که براساس آخرین آمار مربوط به سال ۹۸ تعداد ورزشکار سازمان یافته مرد این فدارسیون ۹۹ هزار و ۳۳۰ نفر و در بخش بانوان ۳۶ هزار و ۴۹۹ و در مجموع ۱۳۳ هزار و ۸۲۹ ورزشکار سازمان یافته روستایی بود ولی امسال با توجه به شیوع کرونا ۲۱ هزار و ۵۷۰ نفر ورزشکاران سازمان یافته مرد و سه هزار و ۹۲۲ نفر ورزشکار سازمان یافته زن داشتیم ولی امیدواریم در سال ۱۴۰۰ شاهد اتفاقات خوبی در این بخش باشیم.

وی گفت: در ورزش روستایی و عشایری قطعاً همه رشته‌های ورزشی را مدنظر نداریم و تلاش خواهیم کرد استعدادیابی در رشته‌هایی فعال را دنبال کنیم و با همکاری دیگر فدارسیون در زمینه قهرمان‌پروری اقدام کنیم.

وی افزود: در ورزش سنتی تلاش داریم برخی رشته‌ها را از حالت منطقه‌ای خارج کنیم و شاهد برگزاری آنها به صورت ملی باشیم و در زمینه بازی‌های بومی و محلی که همگی خاطرات خوبی از آنها در دوران کوردکی داریم، از فراموشی آنها ممانعت کنیم لذا در این زمینه با توجه به نقش فرهنگی فدارسیون در تلاش برای احیای این بازیها در قالب ایجاد کارگروه و دبیرخانه‌ای جهت ثبت ملی و ثبت بین‌اللملی و ترویج آنها از طریق برگزاری فستیوال‌های ملی و بین‌المللی هستیم و امیدواریم برخی از این بازها را مانند بازی کریکت که المپیکی شده است، به این سطح برسانیم.

رئیس فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی در پایان ابراز امیدواری کرد که با همکاری اصحاب رسانه جایگاه و اهمیت این بازیها به عموم مردم شناسانده شود و درجهت احیاء آنها گام برداشته و در چارت سایر فدراسیون‌ها لحاظ شود.

«مسعود شریعتی» مدیر کل ورزش و جوانان استان یزد نیز در این نشست با اشاره به اهتمام خوب دولت تدبیر و امید به بحث ورزش روستایی، اظهار کرد: این توجه تنها به تدوین طر ح و برنامه محدود نشده بلکه اعتبارات خوبی نیز برای این مهم اختصاص یافته است.

وی یزد را از استانهای پیشتاز در بهره‌مندی از توجهات خواند و گفت: متاسفانه در سالهای پیشین با اختصاص یکی دو تیرک دروازه در روستاها، این اماکن را به سرانه‌های ورزشی استانها اضافه کرده بودند در حالی که اسماً اهالی روستا دارای سرانه ورزشی بودند ولی عملاً این اماکن فاقد کارایی لازم برای توسعه ورزش روستاها بود و علاوه بر نیز مشکلات زیادی را در هنگام تخصیص اعتبارات ورزشی به استانها متحمل کرده است.

وی با اشاره به این که سرانه ورزشی ۱۴۰۰ باید برای هر نفر به یک مترمربع افزایش یافته باشد، گفت: متاسفانه سرانه ثبت شده به این نحو، استان را از اخذ اعتبارات لازم برای ایجاد زیرساختهای ورزشی کیفی بازداشته و رایزنی‌های صورت گرفته تاکنون تنها منجر به حذف ۵۰ درصد از این اماکن ورزشی نامناسب از سرانه ورزشی استان شده است.

شریعتی با بیان این که یزد همواره بیش از اعتبارات تخصیص یافته برای ایجاد فضاهای ورزشی مانند زمین چمن مصنوعی روستایی اقدام به اجرای طرح‌های ورزشی با همکاری سایر دستگاه‌ها کرده است، تصریح کرد: به عنوان مثال در دومین مرحله اختصاص اعتبار برای ایجاد زمین چمن مصنوعی در استان سهم یزد ۱۸ زمین بود ولی ۴۰ طرح با مشارکت سایر دستگاه ها اجرا شد و در حال حاضر نیز ۲۶ زمین چمن روستایی ایجاد شده و ۲۴ زمین چمن مصنوعی دیگر تا پایان سال در دست اقدام است.

وی در رابطه با توسعه خانه‌های ورزش روستایی در استان نیز گفت: خوشبختانه تاکنون ۱۲۱ خانه ورزش روستایی در استان افتتاح شده و تا پایان سال ۴۰ خانه ورزش دیگر در روستاهایی که فاقد هر گونه فضای ورزشی هستند، اضافه خواهد شد.

مدیر کل ورزش و جوانان استان در پایان از تدارک برگزاری مسابقات خانه‌های ورزش روستایی در استان که به دلیل شیوع کرونا لغو شد، خبر داد و برگزاری چنین مسابقاتی را موثر در توسعه ورزش روستایی خواند.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..