استان یزد در تولید و صادرات ، قابل رقابت با دنیا

مدیرکل گمرک یزد:هیچ گمرکی با اندازه یزد با صادرکنندگان تعامل ندارد.

به گزارش یزدی نیوز ، آزادمرد دبیر انجمن مدیران، درنشست بزرگداشت روز ملی صادرات با بیان اینکه برای ورود به بازار‌های جهانی راهی جز عبور از گمرک نداریم، گفت: استان یزد در صادرات نشان داد که امکانات و توانمندی تولید دارد و حتی می‌توانیم با دنیا رقابت کنیم.

وی افزود: گمرکات زیادی در کشور فعال هستند که یکی از آن‌ها گمرک یزد است و از یزد کالا‌های زیادی صادر می‌شود؛ که در این زمینه، مسئولان استان یزد آمار‌های متفاوتی اعلام می‌کنند که طبیعتا از گمرک گرفته شده است به نظر می‌رسد این تفاوت آمار به این دلیل است که برخی صادرات یزد از سایر گمرکات کشور صادر می‌شود.

در ادامه نشست سلمانی مدیرکل گمرک استان یزد، اظهار داشت: گمرک هم در صادرات و مهم واردات ایستگاه آخر است و بسته به نوع کالا به آن مجوز گمرک به کالا اختصاص پیدا می‌کند.

مدیرکل گمرک استان یزد، بزرگترین مشکل را کد رهگیری کالا دانست و گفت: در حال حاضر ۴۰۰ قلم محصول کشاورزی و در کل ۷۴۰۰ قلم کالا بدون کد رهگیری از گمرک ترخیص می‌شوند و اگر مشکلی ایجاد شود با دستور دادستانی سعی شده مشکل تولید کننده داخل و صادرات برطرف شود.

سلمانی با اعلام اینکه هیچ گمرکی به اندازه یزد با صادرکننده و تولید کننده تعامل ندارد، افزود: بخش زیادی از محصولات ما محصولات گلخانه‌ای هستند که به علت سریع الفساد بودن این نوع کالا هیچ گمرکی حق متوقف کردن آن را ندارد.

وی، در خصوص اینکه برخی تولیدات استان یزد در سایر گمرکات کشور صادر می‌شوند، گفت: به علت اینکه تولید کننده شخصا صادرکننده نیست و خریدارانی هستند که محصول را خریداری کرده و از گمرک استان خود صادر می‌کنند و محصولات گلخانه‌ای نیز از این دست محصولاتی است که بیشتر از سایر گمرکات کشور صادر می‌شود و در درجه بعد مواد معدنی خام تولید یزد هستند که عمدتا از بندر عباس صادر می‌شوند.

سلمانی گفت: علاوه بر آن باید گفت که صرفا به این گونه نیست که تولید یزد از سایر گمرکات کشور صادر شود بلکه معکوس آن هم صادق است و تولید سایر استان‌ها مانند پسته کرمان هم از یزد صادر می‌شود.

وی گفت: ما همه تسهیلات را در اختیار صادر کننده قرار می‌دهیم، ولی زیر ساخت گمرک یزد نسبت به برخی گمرکات کشور به ویژه از نظر حمل و نقل دچار ضعف است.

وی افزود: با وجود اینکه ۶۵ درصد صادرات وزنی یزد را کاشی و سرامیک تشکیل می‌دهد و ۵۰۰ تا ۶۰۰ کامیون کاشی و سرامیک در روز داریم کرایه در استان یزد بیشتر از استان‌های همجوار است که این موضوع هم مشکل ساز شده است.

مدیر کل گمرک یزد عنوان کرد: صادرات امری تخصصی است و زمانی که تولید کننده خود می‌خواهد صادرکننده باشد رقابت ناسالم بین تولید کننده‌ها ایجاد شده و مشکلات جدیدی را ایجاد می‌کند لذا به شرکت‌های تخصصی صادرات نیازمندیم.

سلمانی با بیان اینکه سفارت خانه‌ها باید از صادر کننده ایرانی دفاع کنند، ولی این کار ضعیف انجام می‌شود، پیشنهاد کرد: سیستم بانکی باید وارد صادرات شود.

وی افزود: با اینکه گمرک یزد ۵۰ هزار فقره اظهار نامه صادراتی دارد، ولی ضعف نیروی فنی و انسانی داریم و پیگیری هم انجام شده است.

سلمانی گفت: بیشترین مشکل در صادرات فعلی مشکل ارزی و بانکی است لذا ضروری است بانک مرکزی یک نماینده تام الاختیار یا شعبه ویژه برای یزد در بانک مرکزی اختصاص دهد.

وی در ادامه به بسته حمایتی گمرک برای واردات و صادر کننده اشاره کرد و گفت: گمرک خدمات جدی تری برای حمایت از واردات و صادرات دارد.

منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..