وقوع یکهزار زمین لرزه نشانگر تداوم این پدیده طبیعی در یزد است

no-thumbs

نایب رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد گفت: در استان به ظاهر کم خطری مانند یزد تنها در یکسال اخیر شاهد وقوع نزدیک به 1000 مورد زمین لرزه بوده ایم که برخی از آنها قابل توجه متخصصان بوده چرا که این آمار نشان از تداوم فعالیت های لرزه ای در این استان است.

به گزارش یزدی نیوز محمدرضا جواهری با اشاره به وقوع دو زمین لرزه مهیب روزهای پایانی هفته گذشته در ژاپن اظهار کرد: این زمین لرزه ها بار دیگر زنگ خطر را برای ساختمان ها در کشور ما بصدا درآورد و هشداری جدی برای مردم و مسئولان در جهت رعایت اصول فنی و مهندسی در ساخت و ساز است.
وی افزود: متاسفانه در کشور ما بدلیل قرار گرفتن روی پهنه زلزله خیز، هیچ نقطه امنی در برابر این حادثه طبیعی نداریم و با میانگین تقریبی هر ۱۰ تا ۱۵ سال شاهد زلزله های مخربی مانند زلزله های طبس، منجیل ، رودبار و بم هستیم.
به گفته این مدرس دانشگاه در دو دهه گذشته و پس از زلزله رودبار و منجیل فعالیت های بسیار خوبی در زمینه اصلاح آیین نامه های طراحی و اجرا صورت گرفته و به موازات تدوین و ارائه آیین نامه ها و ضوابط روزآمد در کشور اقدامات موثری در اجرای مقررات ملی ساختمان صورت گرفته است.
نایب رئیس سازمان نظام مهندسی استان ادامه داد: با این حال همچنان ضرورت توجه به مقاوم سازی ساختمان هایی که براساس آخرین ویرایش های استاندارد ۲۸۰۰ ایران طراحی و اجرا نشده اند احساس می شود.
به گزارش ایسنا، جواهری تاکید کرد: مالکان این قبیل ساختمان ها استحکام ساختمان خود را در برابر زلزله به کمک مهندسان صاحب صلاحیت تحلیل کنند و با اجرای طرح های مقاوم سازی که هزینه قابل توجیهی در مقایسه با خطرات احتمالی زلزله در بر دارد، نسبت به پیشگیری از صدمات جانی اقدام و علاوه برآن در حفظ سرمایه خود جدی باشند.
وی درباره ساخت و سازهای در دست انجام نیز با اظهار تأسف از برخی گزارش های تخلفات ساختمانی و بدون پروانه اظهار کرد: این قبیل ساختمان ها که هیچ کس بر آنها مهر تایید نمی زند، متاسفانه پس از پرداخت جریمه ای اندک با سپردن تعهد اینکه در مراحل بعدی مقررات ملی ساختمان در آنها رعایت می شود، همانند ساختمان های دارای مجوز مورد معامله قرار می گیرند.
بر اساس برخی آمارهای غیر رسمی، ۷۰ درصد ساخت و سازها در یزد بدون مجوز انجام می شود که پس از ساخت با پرداخت جریمه به فروش می رسند.
استان یزد هم اکنون یک میلیون و ۸۴ هزار نفر جمعیت با ۱۰ شهرستان دارد که شهرستان یزد با حدود ۶۰۰ هزار نفر بزرگترین شهرستان و مرکز استان محسوب می شود.
 

بخش نظردهی بسته شده است..