جوکار: ضعف نظارت زمینه تخلفات اعضای شوراهای اسلامی کشور را فراهم کرده است

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با بیان اینکه تخلفات متعددی از سوی اعضای شوراهای اسلامی کشور رخ داده، تأکید کرد که حفظ سلامت اعضای شوراها و نظارت بر عملکرد چهار ساله آن ها در اولویت قانون نویسی مجلس است.

به گزارش یزدی نیوز محمدصالح جوکار در جلسه علنی مجلس و در جریان بررسی گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در خصوص طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات شوراهای اسلامی کشور بیان کرد: ما در مجموع ۱۲۵ هزار و ۹۹۰ عضو شورای اسلامی شهر و روستا در کشور داریم. بنده قصد دارم به بخشی از تخلفات صورت گرفته در شوراها در سال ۹۷ و ۹۸ اشاره کنم. افرادی که متخلفین را تأیید صلاحیت کرده اند باید هم در دنیا و هم در آخرت پاسخگو باشند. براساس گزارشات ۴۷۳ پرونده قضایی برای اعضای شوراهای اسلامی تشکیل شده است. چهار میلیون مترمربع نیز گزارش زمین خواری از سوی شوراها رسیده است. بیش از ۱۵۰۳ میلیارد تومان مبالغ فساد و رانت بوده که به بیت المال بازگشته است و بیش از ۲۶۶۸ میلیارد تومان در طول دو سال مفاسد مالی داشتند.

رییس کمیسیون امور داخلی و شوراها در ادامه اظهار کرد: حال سوال این است که این چرخه فساد چگونه شکل گرفته است و چرا نظارت ویژه ای در این حوزه نبوده است؟. نبود نظارت و قوانین بازدارنده باعث شده تا چنین تخلفاتی در شوراهای اسلامی کشور صورت گیرد.

نماینده مردم یزد در مجلس تصریح کرد: ما در این طرح به دنبال حفظ سلامت اعضای شوراهای اسلامی کشور هم در هنگام ثبت نام و برگزاری انتخابات و هم در طول چهار سال عملکرد شورا هستیم. دولت قصد دارد که در لایحه ای که ارائه داده است کنترل شوراها و اختیارات آن را در دست بگیرد که ما آن را قبول نداریم. نظارت بر عملکرد شوراها در اختیار مجلس است.

جوکار در پایان تأکید کرد: شوراها متأسفانه امروز به عرصه جناح بازی و سیاسی کاری تبدیل شده است. در حالی که شوراهای اسلامی یک نهاد مردمی بوده و باید برای خدمت به مردم تلاش کند. جایگاه نظارتی مجلس در این طرح تضعیف نشده و نقش نظارتی مجلس بر سر جای خود باقی است.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..