همه چالش‌های پارک ملی سیاهکوه

no-thumbs

چرای مجاز دام، فعالیت مجاز معدن و خشکسالی و تلف شدن حیات وحش گوشت خوار، منطقه حفاظت شده و پارک ملی سیاهکوه را با چالش‌های متعددی روبه‌رو کرده است.

به گزارش یزدی نیوز چرای مجاز دام، فعالیت مجاز معدن و خشکسالی و تلف شدن حیات وحش گوشت خوار، منطقه حفاظت شده و پارک ملی سیاهکوه را با چالش‌های متعددی روبه‌رو کرده است.
 سیاهکوه یکی از مناطق مهم و استراتژیک استان است که از سال ۸۱ با وسعت ۲۰۰ هزار هکتار به یکی از مناطق مهم حفاظت شده کشور تبدیل شده است.
در سال ۸۶ با توجه به اهمیت پوشش گیاهی و تنوع جانوری این منطقه ۸۰ هزار کیلومتر آن به پارک ملی حفاظت شده ارتقا یافت که مهم‌ترین و بالاترین سطح حفاظتی از پارک‌های ملی کشور به شمار می‌رود.
 منطقه حفاظت شده سیاهکوه، منطقه‌ای خشک بوده و حضور انسان در آن کم است و زیستگاه یوزپلنگ آسیایی، انواع کاراکاس، هوبره، میش، جبیر، گربه شنی و انواع گوشتخواران مهم کمیاب دیگر به شمارمی‌رود. به تازگی جدا از چالش بی‌رحم خشکسالی که بر استان حاکم است و وجود معادن مجوزداری که در حال حاضر فعال هستند، این منطقه مهم حفاظت شده، با یک بهره‌بردار دارای دام شتر روبه‌رو است با مجوز مرتع‌داری را از استان اصفهان دریافت کرده است.

تهدیدهای قانونی برای پارک ملی سیاهکوه
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گفت: با توجه با این‌که قسمتی از این منطقه حفاظت‌شده با استان اصفهان مشترک است، یک بهره‌بردار با گرفتن مجوز بهره‌برداری از مراتع برای چرای شتر مشکلی اساسی برای محیط زیست منطقه سیاهکوه ایجاد کرده است.
«حسن اکبری» افزود: طبق قانون این بهره‌بردار مجوز بهره‌برداری از این مراتع را دارد و این مجوز قبل از تبدیل شدن منطقه حفاظت شده به پارک ملی صادر شده است.
به گفته وی، به دلیل کم شدن پوشش گیاهی و جدال منطقه با خشکسالی ادامه این بهره‌برداری برای منطقه ضرر دارد از این رو اداره کل محیط زیست استان مکاتباتی را با اداره کل مراتع کشور انجام داد تا مرتعی در خارج از محدوده این منطقه در اختیار بهره‌بردار قرار گیرد اما متاسفانه با این پیشنهاد همراهی نشد.
اکبری ادامه داد: طبق قانون و مدارک قانونی این بهره‌بردار حق بهره‌گیری از مراتع منطقه را دارد اما اگر سازمان مراتع و امور جنگل‌های کشور برای نگهداری از پوشش گیاهی این منطقه حفاظت شده همکاری کند و منطقه ای خارج از منطقه حفاظت شده در اختیار بهره‌بردار قرار گیرد، مشکل حل خواهد شد ولی تاکنون هیچ نتیجه‌ای از مکاتبات ما در این خصوص حاصل نشده است.
وی افزود: به دلیل بزرگی این چالش تصمیم گرفتیم که اعتباری را برای استفاده بهره‌بردار از مراتع خارج از منطقه تخصیص دهیم و تمام حقوق عرفی او را خریداری کنیم ولی با وجود اعتبارات ناچیز، منصرف شدیم.
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گفت: خشکسالی پی در پی و کاهش نزولات هم مشکل دیگر این منطقه است و با تکرار خشکسالی و حاد شدن خشکسالی تقریبا رویش گیاهی کمتر شده و بستر اصلی پوشش گیاهی کاهش یافته است.
اکبری ادامه داد: با توجه به کاهش جمعیت یوزپلنگ که از عوامل مهم کنترل کننده طبیعی بز و میش است، اکنون جمعیت علف‌خواران افزایش یافته و تعادل این منطقه را بر هم زده است.
وی اظهار کرد: قرار است که با همکاری سازمان محیط زیست کشور، کنترل و مدیریتی بهتر بر منطقه صورت گیرد اما هنوز هیچ توافقی در این خصوص انجام نشده است.
وی ادامه داد: با وجود حاد بودن خشکسالی و تاثیر آن بر منطقه، تاکنون هیچ اعتباری برای مدیریت بحران به پارک ملی سیاهکوه اختصاص نیافته است و ما روزهای سختی را برای حفاظت از این منطقه مهم پشت سر گذاشته‌ایم.

جدال محیط زیست منطقه با معادن
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گفت: منطقه سیاهکوه شهرستان اردکان با چالش‌های مختلفی از جمله خشکسالی، بهره‌برداری ازمراتع و همچنین فعالیت معادن مجاز روبه‌روست.
اکبری افزود: معدن فعال در منطقه نیز قبل از این‌که منطقه سیاهکوه به منطقه حفاظت شده تبدیل شود، مجوز فعالیت گرفته و دیگر در این منطقه مجوز معدن صادر نشده است.
وی افزود: قانون نیز بر فعالیت این معادن متاسفانه صحه گذاشته، از این‌رو بهره‌بردار معدن به کار خود ادامه داده است، در حالی که در هر منطقه حفاظت‌شده‌ای که معدنی فعال باشد، تهدید زیست محیطی جدی به شمار می‌رود و طبیعت و حیات وحش آن منطقه را به تخریب نزدیک‌تر خواهد کرد.
به گفته این مسئول، محیط زیست تنها اجازه دارد بر روند فعالیت این معادن نظارت داشته باشد و ما روند فعالیت آنها را در این مناطق زیر نظر داریم.
به گزارش همشهری:اکبری ادامه داد: در منطقه سیاهکوه فعالیت‌ها تقریبا طبق اصول مناطق حفاظت شده در حال انجام است ولی اخیرا تخلفاتی دیده شد و متخلفان نیز به دادگاه معرفی شدند و با آنها برخورد شده است.
 

بخش نظردهی بسته شده است..