میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان یزد به کمتر از ۶۵درصد رسید

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت:‌ قبلاً ۸۰درصد مردم پروتکل‌ها را رعایت کردند تا موج سوم کرونا مهار شد، اما اکنون زیر ۶۵درصد رعایت می‌کنند و اگر این روند ادامه یابد و مردم دقت نکنند وضعیت خوبی در بهمن و اسفندماه نخواهیم داشت.

محمود نوری‌شادکام  اظهار داشت: بیماران بدحال بستری در آی‌سی‌یو استان یزد در مدت هفته گذشته کاهش پیدا کرده است، منتهی این شرایط نتیجه فعالیت‌های یک ماه قبل است، نشان می‌دهد که مردم یک ماه قبل با رعایت نکات بهداشتی سبب کاهش این آمار شدند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: اما بیماران جدید بستری از هفته گذشته بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ بوده است که آمار افزایشی را نشان می‌دهد.

نوری شادکام افزود: در ۲ هفته گذشته شاهد افزایش مراجعه افراد سرپایی به بیمارستان‌ها، اورژانس‌ها، مطب‌ها و کلینیک‌ها بودیم که نتیجه آن اکنون افزایش بیماران بستری شده است.

وی بیان کرد: هرگاه بیماران سرپایی افزایش پیدا کند نشان از افزایش شیوع و در ادامه افزایش تعداد بستری در بیمارستان‌ها در هفته‌های بعد است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد تصریح کرد: یکی از نکات مهم این است که اکنون کرونای جدید جهش یافته انگلیسی در کشورهای اروپایی و آمریکا به شدت آزاردهنده است.

نوری شادکام گفت: آمارهای آن‌ها نشان می‌دهد که شرایط به شدت بحرانی شده و کشورهای پیشرفته هم دیگر تخت خالی برای بستری ندارند و روزانه ۱۲۰۰ نفر جان خود را در کشورهای اروپایی از دست می‌دهند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد خاطر نشان کرد: در اوج کرونا ۵۶۰ نفر جان خود را از دست می‌دادند اما اکنون با کرونا جدید شاهد افزایش جانباختگان در دنیا هستیم.

نوری شادکام عنوان کرد: منظور بنده این است که باید بسیار مراقب و مواظب باشیم، دقت داشته باشیم اگر کوچک‌ترین تعللی کنیم کرونا چموش‌تر ظاهر می‌شود و سخت‌تر می‌شود.

وی گفت: تا زمانی که واکسن مناسب تولید شود و همه مردم واکسینه شوند ۴ تا ۶ ماه طول می‌کشد تا تمام مردم کشور واکسینه شوند که در همین مدت هم باید رعایت کنیم که هنوز در کشور ما واکسینه‌سازی شروع نشده است و احتمالا از ابتدای سال آینده شروع می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد افزود: تنها رعایت پروتکل‌های بهداشتی سبب جلوگیری از پیشرفت کرونا می‌شود، که متاسفانه به نظر می‌رسد کم‌رنگ‌تر شده، برگزاری برخی از مراسم با آمار بالا در سطح استان، افزایش تردد خیابان‌ها، شلوغی مغازه‌ها و غیره نشان می‌دهد که میزان رعایت‌ها کاهش یافته است.

نوری‌شادکام ادامه داد: قبلاً ۸۰درصد مردم پروتکل‌ها را رعایت کردند تا موج سوم کرونا مهار شد، اما اکنون زیر ۶۵درصد رعایت می‌کنند و اگر این روند ادامه یابد و مردم دقت نکنند وضعیت خوبی در بهمن و اسفندماه نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد: ما بیمارستان‌ها را آماده‌تر از قبل کرده‌ایم، به نیروها مرخصی داده‌ایم تا آماده شوند و سرحال باشند، امکانات لازم و فراوانی را فراهم کردیم، این‌ها خوب است اما هر موقع بیماری وجود داشته باشد و چه بسا شیوع پیدا کند یک تعدادی از عزیزان خود را از دست دادند.

منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..