سرپرست اداره کل زندان‌های استان خبر داد

گیر و دار ۱۹ساله ساخت زندان جدید یزد

سرپرست اداره کل زندان‌های استان یزد با اشاره به پیشنهاد طرح ایجاد زندان جدید یزد از حدود سال ۱۳۸۰، گفت: با وجود تدوین موقعیت این زندان و نقشه‌ها و برآورد هزینه‌های آن، هنوز اعتباری برای ساخت آن منظور نشده است.

«حسین سبزواری» در نشست خبری با خبرنگاران که به صورت مجازی برگزار شد، با بیان این که طرح زندان جدید یزد همچنان در گیر و دار تخصیص اعتبار و بودجه است، اظهار کرد: این طرح از حدود سال ۱۳۸۰ پیشنهاد شد ولی تاکنون زمان زیادی گذشته و با وجود این که مقرر شده بود تا اعتباری از محل اعتبارات نفت، به این بخش اختصاص یابد، هنوز اتفاقی در این خصوص نیفتاده است.

وی افزود: در سنوات اخیر، نقشه‌ها و موقعیت این زندان تدوین شده و هزینه‌های آن نیز براورد شده اما همچنان در انتظار تخصیص اعتبار مورد نیاز هستیم.

این مسئول در خصوص انتقال کانون اصلاح و تربیت نیز تصریح کرد: طرحی برای انتقال فضای کانون اصلاح و تربیت و انتقال این کانون در نظر گرفته شده بود اما به دلیل فقدان استانداردهای کافی در این مکان، مجموعه جدیدی در داخل کانون اصلاح و تربیت ایجاد شده که دارای استانداردهای لازم برای مددجویان زیر سن قانونی است.

وی ضمن ارائه آماری در خصوص جرائم زندانیان استان، تصریح کرد: در حال حاضر جرم اول زندان‌های یزد با اختصاص آمار ۵۸ درصدی تا پایان آذرماه جاری مربوط به مواد مخدر است.

وی افزود: این آمار شامل مصرف‌کنندگان مواد مخدر نیست و محکومان مربوط به جرائمی مانند حمل و قاچاق و توزیع مواد مخدر را شامل می‎شود.

سبزواری به آمار ۵۲ درصدی زندانیان غیربومی استان نیز اشاره و در خصوص ارتباط آن با جرم مواد مخدر، تصریح کرد: فراوانی جرم مواد مخدر در استان به نوعی تاوان موقعیت جغرافیایی یزد است که در گلوگاه‌ عبور محموله‌های مواد مخدر به سمت شمال و غرب کشور است و متاسفانه درصد قابل توجهی از زندانیان غیربومی در استان را شامل می‌شود.

سرپرست اداره کل زندان‌های یزد با بیان این که جرم دوم استان با فراوانی ۲۱ درصدی مربوط به سرقت است، به اقدامات انجام شده برای کاهش این جرم در استان اشاره کرد و گفت: کاهش زندانیان کیفری یکی از ماموریت‌های اساسی قوه قضائیه در ادوار مختلف است که در حال حاضر انتقال زندانیان به رای باز، استفاده از توبه و مجازات‌های جایگزین حبس در دستور کار قرار دارد.

وی با تاکید بر این که زندان به تنهایی نمی‌تواند در کاهش جرم در جامعه نقش‌آفرینی کند، به ورود تاثیرگذار دستگاه‌هایی مانند قوه قضائیه و حراست استان اشاره کرد.

سبزواری با بیان این که زندان‌های استان مشکلات متعددی دارند، گفت: مشکل اصلی زندان‌های استان کمبود نیروی انسانی است چرا که در حال حاضر زندان‌های استان با ۵۰ درصد از چارت سازمانی در حال فعالیت هستیم.

وی با بیان این که بیشترین استخدام‎های این حوزه در دهه ۸۰ اتفاق افتاده است، یاداور شد: شغل زندان‌بانی، شغلی فرسایشی است و اغلب نیروهای زندان نیز به سنوات پایانی خدمت خود نزدیک می‎شوند.

این مسئول اشتغال را از مهمترین نیازها و کمبودها در زندان‌های یزد دانست و در این باره از صاحبان صنایع برای ورود به این عرصه و اشتغالزایی برای زندانیان دعوت به همکاری کرد.

وی همچنین در مورد دیگر جرائم محبوسان زندان‌های یزد اظهار کرد: براساس آمارهای موجود تا روز گذشته، ۱۱۳ نفر دارای بدهی مالی، ۷۲ نفر به علت مهریه، سه نفر به علت پرداخت نفقه، دو نفر به علت پرداخت دیه، دو نفر دیه مربوط به تصادف و دو نفر قتل عمد در یزد زندانی هستند.

سبزواری با اعلام اختصاص ۴.۲ جمعیت زندان‌های استان به بند نسوان، تصریح کرد: ۸۷ زن بنا بر سرشماری امروز زندان‌های استان در حبس هستند.

وی افزود: در حال حاضر تنها یک درصد از جمعیت زندانیان را مددجویان کانون اصلاح و تربیت یزد شامل می‌شوند.

سرپرست اداره کل زندان‌های استان در پایان نیز با اشاره به مسئله همه‌گیر کرونا و اقدامات صورت گرفته در زندان‌های استان، خاطرنشان کرد: زندانیان به منظور جلوگیری از شیوع کرونا با درجه‌بندی سطح یک تا سه، در قرنطینه و رعایت محدودیت‌ها هستند که شدیدترین نوع قرنیطنه برای جلوگیری شیوع کرونا را زندان‌های یزد لحاظ کرده‌ایم.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..