یزد، پیشتاز در حوزه میراث فرهنگی کشور

no-thumbs

استان یزد برای اولین بار، سه عنوان نخست از چهار عنوان حوزه ثبت آثار ملی کشور را کسب کرد.«محسن ذاکری‌نیا» معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد در این باره اعلام کرد: استان یزد توانست در سه مبحث تعیین حریم، آثار غیرمنقول و میراث ناملموس از میان همه استان‌ها، رتبه نخ...

به گزارش یزدی نیوز وی گفت: طبق کارنامه ارسالی از سوی معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور، استان یزد در حوزه ثبت آثار و تعیین حرایم حفاظتی، در سال ۹۴ رتبه نخست کشوری را کسب کرد.

وی در این خصوص افزود: با توجه به این‌که ثبت آثار و تعیین حریم‌ها از مهم‌ترین اقدامات قانونی برای پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی و از وظایف مسلم قانونی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است، استان یزد نیز همگام با سایر استان‌ها هرسال با پیگیری ثبت آثار شاخص و با ارزش، گامی مثبت در راستای حفظ میراث کشورمان برداشته است.

ذاکری‌نیا خاطرنشان کرد: با تعیین حریم تعداد ۴۵ بنای تاریخی علاوه بر کسب رتبه اول پس از سال‌ها، مجدداً بحث تعیین حریم آثار استان با جدیت آغاز و این روند ادامه خواهد داشت که امید است در سال آینده این رقم به ۵۰ حریم برسد.

وی همچنین عمده‌ترین ابنیه تعیین حریم شده را شامل تعیین حریم باغ‌های جهانی دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز، قلعه مروست، مسجدجامع ابرکوه و قلعه خویدک ذکر کرد.

معاون میراث فرهنگی استان یزد راجع به میراث ناملموس نیز گفت: تعداد ۱۲۲ اثر ناملموس در کل کشور در سال ۹۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که از این میان ۱۵ اثر متعلق به استان یزد است.

وی ادامه داد: از این مجموعه، ۱۲ مورد آن مربوط به مراسم مذهبی استان، یک مورد آیین زرتشت، دو مورد در حوزه صنایع دستی و یکی نیز در حوزه شیرینی‌سازی سنتی است و پیش‌بینی می‌شود در سال آینده حدود ۳۰ اثر معنوی دیگر از استان یزد در فهرست آثار ملی ثبت شود.

ذاکری‌نیا ۵۲ اثر از میان ۲۱۸ اثر غیرمنقول ثبت شده در کشور را نیز از آثار غیرمنقول ثبت شده استان یزد در سال ۹۴ دانست و افزود: این مجموعه آثار شامل ۳۸ خانه، یک خانه‌ باغ (کوشک)، دو آب انبار، سه قلعه، یک کاروانسرا، یک حمام و شش بنای مذهبی است و شاخص آنها مجموعه بوستان ناجی است که از نظر معماری یکی از ابنیه شاخص دوره پهلوی است و امیدواریم در سال آینده حداقل ۱۰۰ اثر تاریخی استان در رده آثار ملی کشور به ثبت برسد.

به گفته وی، جایگاه استان یزد با ثبت هشت اثر طبیعی در کشور به رتبه دوم ارتقا یافت که این تعداد متشکل از یک آبشار دائمی، سنگ‌آب‌های رسوبی، چهار درخت کهنسال و دو مورد ریگزار است که شاخص این آثار آبشار دائمی و چشمه‌های دره آب شور ندوشن مربوط به دوره چهارم زمین شناسی است.

به گزارش ایسنا؛ ذاکری‌نیا با بیان این که در برنامه سال آینده ثبت حدود ۳۰ اثر طبیعی در دستور کار واحد ثبت این اداره کل قرار دارد، در پایان از تلاش‌های واحد ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد و همچنین همکاران آن حوزه به دلیل تلاش های بی وقفه در راستای شناسایی، آماده سازی و ارسال پرونده های ثبتی قدردانی کرد.

بخش نظردهی بسته شده است..