کاهش ۳۸.۱ درصدی بارش باران در استان یزد

no-thumbs

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای یزد از کاهش 38.1 درصدی بارش باران در سال آبی جاری این استان در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته خبر داد.

به گزارش یزدی نیوز حسین غفوری افزود: همچنین بارش باران در سال آبی جاری در مقایسه با میانگین مدت مشابه در دوره آماری ۳۶.۵ درصد کاهش دارد.
وی با بیان اینکه میزان بارندگی در این استان در سال آبی جاری (مهر ۹۴ تا ۲۸ فروردین ۹۵) ۵۴.۷ میلیمتر بوده اظهار کرد: این رقم در مدت مشابه سال قبل ۸۸.۴ و متوسط دوره آماری ۸۶.۲ میلیمتر بوده است.
به گفته این مسئول بر این اساس و طبق آمار موجود، بارندگی در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل و میانگین دوره آماری در تمام شهرستان های استان کاهش نشان می دهد.
غفوری به اهمیت آب انتقالی به استان اشاره کرد و گفت: اگر در انتقال این آب به هر دلیلی خللی ایجاد شود استان یزد با مشکل بی آبی روبرو می شود زیرا حیات استان به همین آب انتقالی بستگی دارد.
وی یزد را کم باران ترین استان کشور در سال ابی جاری معرفی و خاطرنشان کرد: شهر یزد با ۱۷ میلیمتر، کمترین میزان بارندگی در سطح استان را دارد که عمق خشکسالی را نشان می دهد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد اضافه کرد: درگذشته آب آشامیدنی و بهداشتی در روستاها از طریق چاه ها تامین می شد اما متاسفانه اکنون چاه ها دیگر جوابگو نیست و باید به فکر انتقال آب به این روستاها باشیم.
وی افزود: برای برون رفت از بحران، راههایی که وجود دارد همه به صرفه جویی در مصرف در بخشهای کشاورزی ، صنعت، آشامیدنی و بهداشت ختم می شود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد نیز چندی قبل اعلام کرد: براساس آمار رسمی سازمان هواشناسی کشور یزد از نظر خشکسالی رتبه نخست کشور معرفی شده است.
محمدحسین امامی گفته بود همچنین این استان از لحاظ میزان بارندگی در کشور در پایین ترین رتبه قرار دارد و امسال استان از لحاظ بارندگی در وضعیت خوبی قرار ندارد و در یک وضعیت حاد و ویژه قرار داریم.
امامی با بیان اینکه این استان طی ۱۶ ساله گذشته بصورت دائم با خشکسالی دست و پنجه نرم کرده است گفت: اما امسال براساس آمار ارائه شده وضعیت حادتر خواهد بود.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری یزد تصریح کرد:کاهش بارندگی های امسال استان در ۴۰ و ۵۰ سال اخیر بی سابقه بوده و تبعات ان گربیانگیر استان خواهد شد.
وی اضافه کرد: اگر چه در تامین آب آشامیدنی در سال های قبل مشکل داشتیم اما شاید امسال حادتر شود، وضعیت قنات و چاههای استان برای تامین آب آشامیدنی بویژه در حوزه شیرکوه در شهرستانهای تفت و مهریز قطعا با مشکلات بیشتری روبرو خواهد شد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد با اشاره به بارندگی فروردین یاد آور شد: این بارش مقطعی بود و اثر بخش نبوده است و در بخشی زیادی از استان اصلا بارندگی نبوده است.
خشکسالی های دو دهه گذشته بخش های اقتصادی استان یزد را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.
 

بخش نظردهی بسته شده است..