مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استان یزد:

۱۹ هزار دانش آموز تبعه خارجی در یزد مشغول به تحصیل هستند

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استان یزد گفت: در حال حاضر ۱۹ هزار دانش آموز تبعه خارجی در استان یزد مشغول به تحصیل هستند.

به گزارش یزدی نیوز سعید پرویزی در دیدار دست اندرکاران سوادآموزی استان یزد با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد به مناسبت سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه بیشترین مهاجران استان یزد را اتباع افغانستانی تشکیل می دهند، اظهار داشت: مهاجرت افغانستانی‌ها به ایران از سال‌های ۵۷ و ۵۸ آغاز شد و با توجه به اینکه مقدمات بازگشت آنها به کشورشان فراهم شد، به دلیل ناامنی‌های افغانستان، ماندگاری آنها طولانی و روز به روز بر جمعیت آنها افزوده شد.

وی با اشاره به فعالیت این مهاجران در حوزه های ساختمانی و پروژه های عمرانی در دوران سازندگی و بعد از آن، عنوان کرد: با ماندگار شدن مهاجران، مسئولان به تدریج به فکر ساماندهی آنها افتادند و بعد از چهار دهه از حضورشان در ایران و استان یزد، بحث سوادآموزی آنها نیز مطرح شد.

پرویزی با بیان اینکه سوادآموزی می تواند بسترساز ساماندهی سایر امور مربوط به اتباع خارجی نیز باشد، اظهار داشت: سوادآموزی خشت اول کار فرهنگی بر این قشر بود بر این اساس اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی استان یزد و سوادآموزی استان با آغوش باز به استقبال برنامه‌های یکدیگر در این حوزه رفتند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استان یزد یادآور شد: در حال حاضر، در آموزش و پرورش ۱۹ هزار دانش آموز تبعه خارجی و در سوادآموزی نیز ۱۱ هزار فرد بی‌سواد بزرگسال زیرپوشش قرار گرفته اند ضمن اینکه در سطوح عالی نیز ۶۲۰ دانشجوی تبعه خارجی در دانشگاه های استان مشغول تحصیل هستند.

وی ادامه داد: ۱۱ باب مدرسه در استان یزد با جذب اعتبارات بین المللی ایجاد شده و احداث شده و در تلاش برای دریافت مجوز دو مدرسه دیگر در سال آینده میلادی برای استان هستیم.

پرویزی با بیان اینکه کار سوادآموزی در حوزه اتباع خارجی بسیار دشوارتر است، عنوان کرد: ترغیب به سوادآموزی و جذب افراد بی‌سواد تبعه خارجی به کلاس‌های سوادآموزی با توجه به پیشینه اعتقادی و دیدگاه‌ها و تعصبات برخی از آنها، دشوارتر است با این وجود، استان یزد در این زمینه نیز در سطح کشور سرآمد است و این امر را مرهون تلاش مربیان هستیم.

منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..