معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد:

طلاق؛دومین آسیب اجتماعی در استان یزد/سالانه ۱۰۰ هزار پرونده در استان تشکیل می شود

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد گفت: در سال 93 حدود 724 هزار ازدواج داشتیم که از این تعداد 163 هزار ازدواج منجر به طلاق شد.

به گزارش یزدی نیوز نخستین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی شهرستان بهاباد با حضور معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، فرماندار بهاباد، اعضای شورای تأمین، رئیس شورای اسلامی شهر و مسئولین ادارات شهرستان در محل فرمانداری برگزار شد.

فرماندار بهاباد در این جلسه با بیان اینکه دادگستری استان کار بسیار خوبی را در بحث پیشگیری از جرائم شروع کرده است گفت: این کار با امکانات محدودی که در شهرستان ها وجود دارد نیازمند هماهنگی مسئولین استانی می باشد.

عباس اقبال با اشاره به این مطلب هر روزه به میزان  رشد آمار جرائم افزوده می شود گفت: برای مقابله با ااین فزایش این آمار چاره ای جز پیشگیری نداریم و لذا برای پیشگیری که قسمت مهم آن آموزش مسائل است باید با دخیل کردن مردم از طریق آموزش و توجیه مسائل، این پیشگیری را انجام داد؛ خوشبخنانه نیروی انتظامی شهرستان با حضور در مساجد و مجامع عمومی مسائل امنیتی را بیان نموده که این کار بسیار موفق بوده است.

وی بااشاره به افزایش طلاق در جامعه گفت: وقتی یک طلاق صورت می گیرد تبعاتی زیادی در جامعه دارد دارد و علاوه بر اینکه برای همه نهادهای کشور مشکل ایجاد می کند، چندین نسل از فرزندان این خانواده را گرفتار آن می کند.

اقبال گفت: امروز این سیل بنیان کن که توسط دشمن از طریق سوء استفاده از امکانات علمی به راه افتاده است مثل فضای مجازی و ماهواره ها نقش مهمی را در بحث ایجاد ظلم، جرم و جنایت دارد که باید برای آنها فکری اندیشیده شود.

وی ادامه داد: در مسائل بیکاری، نداشتن شغل و مشکلات اقتصادی ممکن است پشت آنها یک سری جرم ها صورت گیرد؛ اما اعتیاد فقط یک جرم نیست و اگر بررسی شود می بینم که بخش زیادی از سرقت ها به خاطر اعتیاد بوده و لذا اینها به هم پیوسته  یوده و باید کار شبکه ای و هماهنگی انجام شود.

فرماندار و رئیس شورای تأمین شهرستان بهاباد یکی از مشکلات شهرستان را نداشتن دادگستری عنوان نمود و خاطرنشان کرد: قطعاً اگر دادگستری در شهرستان باشد ارتباط و تعامل بهتری با استان و شهرستان برقرار خواهد شد و طبیعی است که بهتر می توان کارها را انجام داد.

اقبال تأکید کرد: در شهرستان بهاباد جرائم و آسیب های اجتماعی که وجود دارد نسبت به استان و دیگر شهرستان ها خوب است اما همین اندازه هم باید کم شود.

وی با اظهار تأسف گفت: در بحث مهاجرین که روز به روز در شهرستان بیشتر می شوند، راهکار قانونی نداریم و طبیعی است که بافت اخلاقی، اجتماعی و بهداشتی منطقه مورد تهدید قرار گیرد؛ بسیاری از جرم ها که صورت می گیرد توسط افراد غیر بومی و مهاجرین است و لذا باید فکر اساسی توسط استان اندیشیده شود.  

 معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد هم در گزارشی از وضعیت جرائم کشور و استان گفت: کل پرونده های جرائم ثبت شده در کشور قریب به ۱۵ میلیون پرونده در سال ۹۳ داشتیم که نسبت به سال ۸۷ که هشت میلیون پرنده بود آمار بسیار زیادی است؛ در استان یزد نیز هر سال قریب به ۱۰۰ هزار پرونده تشکیل می شود.

سید علی اصغر رفاهی در مورد جرائم و آسیب های اجتماعی در کشور گفت: در تصادفات رانندگی سالیانه قریب به ۱۸ هزار نفر از بین می روند؛ متأسفانه در ابتدای سالجاری ۴۰۳ نفر از هموطنان در مدت ۲۰ روز تعطیلات نوروزی جان باختند.

وی در خصوص آمار آسیب اجتماعی طلاق، نسبت ازدواج به طلاق را ۵/۴ به یک عنوان نمود و گفت: در سال ۹۳ حدود ۷۲۴ هزار ازدواج داشتیم که از این تعداد ۱۶۳ هزار ازدواج منجر به طلاق شد.

رفاهی با بیان اینکه در کشور بالغ بر ۱۸۰۰ عنوان مجرمانه داریم و معمولاً ۸۰ درصد جرائم، در ۱۰ عامل اول صورت می گیرد و استان یزد یک وضعیت متوسط را دارد گفت: در بحث تصادفات در سال ۹۲ و ۹۳  هر سال ۲۶۴ کشته دادیم که در این بابت اول یا دوم هستیم.

وی با بیان اینکه در بحث آسیب اجتماعی، طلاق عامل دوم در استان یزد می باشد گفت: نسبت ازدواج به طلاق  در استان یزد ۶ و ۷ دهم است و یکی منجر به طلاق می شود. در این رابطه استان یزد در سال ۸۸ رتبه اول را در کشور داشت.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد ادامه داد: استان یزد در خانواده مواد مخدر متأسفانه رتبه اول، سرقت دوم، ایراد ضرب و جرح رتبه سوم، تصادفات چهارم، توهین پنجم، تحریک ششم و تخریب رتبه هفتم را دارد.

وی همچنین پنج آسیب اجتماعی اولویت دارد در استان یزد را اعتیاد، طلاق، مهاجرین و اتباع بیگانه، انحرافات اخلاقی و خشونت خانگی عنوان نمود.

رفاهی در خصوص آسیب های اجتماعی شهرستان بهاباد گفت: ده اتهام اول که به دادگاه بخش شکایت کردند صدور چک بلامحل، مجموع خانواده مخدر، توهین به اشخاص  عادی، ایجاد ضرب و جرح، سرقت مستوجب تعزیر، تصادفات، تخریب، تهدید، تصرف عدوانی یا زمین خواری و ترک انفاق است.

وی در ادامه در خصوص پیشگیری از آسیب ها و جرائم با بیان اینکه تحقق این کار نیازمند همکاری همه دستگاهها با یکدیگر می باشد گفت: اگر بخواهم موفق شویم باید هر مقدار که به تعقیب و دستگیری اهمیت می دهیم به پیشگیری و اصلاح جرم هم بها بدهیم و در این صورت است که به نتیجه خواهیم رسید.

علی اصغر رفاهی استفاده از مردم را در بحث پیشگیری بسیار مؤثر دانست و گفت: باید برنامه ریزی لازم جهت فرهنگ سازی، آموزش قوانین، آشنایی و توجیه مردم از آسیب های اجتماعی با کمک آموزش و پرورش، دانشگاه آزاد، هیأت مذهبی، پایگاه های مقاومت بسیج صورت گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران به درخت تنومندی تبدیل شده است و دشمن کارهای زیادی جهت ضربه زدن به این انقلاب انجام می دهد گفت: دشمنان با اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی مخالف هستند و باتوجه شکست در فتنه های متعددی که بر علیه این نظام داشتند به این نتیجه رسیدند که باید جوان و نوجوان ایرانی را از این کشور بگیرند و لذا دشمن برای هر یک از بچه های ما برنامه دارد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با تأکید بر اینکه خانواده ها نباید غرق اقتصاد شوند و از تربیت فرزندان خود غفلت نکنند گفت: از جمله برنامه های دشمن در بحث شکبه های اجتماعی است که هر روز حدود پنج ساعت از وقت یک دانش آموزان را می گیرد تا وقت کمی برای درس خواندن داشته باشد. همچنین اعتیاد به مواد مخدر و ماهواره از دیگر مواردی است که دشمن یک جوان و نوجوان ایرانی را سرگرم می کند تا آنها را از ما بگیرد و لذا باید مراقب باشیم تا ناخواسته در فاز دشمن کار نکنیم.

در ادامه برخی از مسئولین نظرات و پیشنهادت خود را جهت پیشگیری از وقوع جرم در شهرستان ارائه نمودند و در پایان ابلاغیه اعضای این شورا به آنها تقدیم شد.
 

بخش نظردهی بسته شده است..