زمینه تعامل هر چه بیشتر دانشگاه و حوزه در یزد فراهم شود

رئیس دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌های استان یزد با اشاره به اینکه حوزه و دانشگاه ماهیت مشترک با هم دارند گفت: به یک عزم عمومی برای یافتن موضوعات مشترک حوزه و دانشگاه برای تعامل بیشتر نیازمندیم.

محمدمهدی حرزاده اظهار داشت: دانشگاه و حوزه علمیه برای همکاری و تعامل بیشتر با هم باید نیازها و مشکلاتی را در جامعه پیدا کنند که برای حل آنها به هم نیاز داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های حوزه و دانشگاه تاکنون بسیار بالا نبوده اما کم هم نبوده است, بیان کرد: بحث وحدت حوزه و دانشگاه در حال حاضر به یک بحث نمادین تبدیل شده و این یک مشکل اساسی است.

رئیس دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌های استان یزد گفت: ضعف‌هایی در دانشگاه داریم و نقاط ضعفی در حوزه وجود دارد که باید همه با هم این ضعف‌ها را برطرف کنیم تا وحدت حوزه و دانشگاه به طور عملی نمایان شود.

وی یکی از نقاط ضعف را در بحث وحدت حوزه و دانشگاه نداشتن موضوع مشترک دانست و گفت: برای مثال حوزه بحث فقه و اصول خود را دارد و دانشگاه بحث فیزیک و شیمی را دنبال می‌کند اما اگر این دو نهاد در بحث تولید علم به ویژه علوم انسانی همکاری کنند, کارهای بزرگی می‌توان انجام داد.

حرزاده تشریح کرد: اینکه تنها از اساتید حوزه برای تدریس دروس معارف در دانشگاه استفاده شود این یک ارتباط یک طرفه می‌شود در حالی که دروسی مانند مبانی مدیریت در اسلام و غرب را در دانشگاه می‌توان آموزش داد و می‌توان محتوایی تولید کرد که مدیریت با رویکرد اسلامی تدریس شود.

وی افزود: وحدت حوزه و دانشگاه یک روز خاص نیست که با یک نشست برطرف شود و باید استمرار داشته باشد در حالی که الان جاده وحدت حوزه و دانشگاه یک طرفه است و به همین دلیل استقبال خوبی نمی‌شود.

 

رئیس دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌های استان یزد با اشاره به اینکه اگر وحدت حوزه و دانشگاه بیشتر بود مشکل علوم سکولار را نداشتیم, بیان کرد: تمام کتاب‌هایی که در زمینه علوم مختلف منتشر و در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود اگر عبارت بسم الله الرحمن الرحیم در ابتدای کتاب حذف شود در کل کتاب به هیچ عنوان نمی‌توان تشخیص داد که نویسنده کتاب خدا باور است یا خیر, دین و شریعت نقش دارد یا خیر.

وی ادامه داد: به این‌ها می‌گوییم علوم سکولار یعنی علوم منهای دین در صورتی که باید به انسان به دید اشرف مخلوقات نگاه کنیم و باید این نگاه در تمام کتاب‌های دانشگاه و همچنین نقش خدا در تمام ابعاد زندگی حتی در علم پررنگ باشد.

رئیس دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌های استان یزد گفت: وحدت حوزه و دانشگاه زمانی بیشتر می‌شود که شخصیت‌های ارشد حوزه و اساتید درجه یک دانشگاه بیشتر با هم ارتباط داشته باشند.

حرزاده تصریح کرد: وقتی جلسه‌ای گذاشته می‌شود از اساتید دانشگاه و حوزه می‌آیند اما اساتید درجه یک خیر, در حالی که همین اساتید اگر برای سخنرانی دعوت شوند می‌آیند ولی برای تعامل و گفت‌وگو خیر و اگر بیایند آمدن آنها تنها به یک یا دو جلسه ختم می‌شود و اگر در جلسه‌ای موضوعی برطرف نشود جلسات بعدی را نمی‌آیند در حالی که حل بعضی مسائل به صبر, حوصله و استمرار در جلسات نیاز دارد.

وی گفت: به این دلیل که عِده و عُده حوزه کم شده و از طرفی به دلیل جاذبه‌ای که دانشگاه دارد چون یافتن شغل تضمین شده‌تر است و تنوع بالاتری دارد, جوانان عمدتا به سمت دانشگاه می‌روند و از هر چند صد نفر و یا چند هزار نفر یک نفر به حوزه می‌رود که این امر موجب کاهش توانمندی‌های حوزه شده یعنی توانمندی‌ها نسبت به آنچه که جامعه نیاز دارد نیست.

مسئول دفاتر نهاد رهبری گفت: جلسه مشترک اساتید حوزه و دانشگاه با موضوع تحولات فرهنگی یزد و پیوست‌نگاری فرهنگی, فراخوان مقاله نویسی برای دانشجویان و طلاب با موضوع سلامت و معنویت، نشست اساتید با موضوع سبک زندگی فردا را از جمله برنامه‌های روز وحدت حوزه و دانشگاه است.

وی گفت: کارگروه وحدت حوزه و دانشگاه در جلسات و برنامه‌هایی که در طول سال داشته‌ قرار است پیوست‌نگاری فرهنگی که مسئله بسیار مهمی است و به جز با مشارکت حوزه و دانشگاه این موضوع برطرف نمی‌شود را به مرحله اجرا درآورد.

منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..