برای اولین بار در کشور انجام شد؛

ساخت ترمومتر دیجیتال ترانسفورماتورهای برق توسط پژوهشگران یزدی

مدیر دفتر تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای یزد از ساخت دستگاه دیجیتال برای کنترل دمای روغن و سیستم سیم‌پیچ ترانسفورماتور توسط پژوهشگران یزدی برای اولین بار در کشور خبر داد.

«محمد زارعشاهی» با اشاره به این که ترمومتر دیجیتال ساخته شده به صورت آزمایشگاهی تست شده است، گفت: پیش از این، دستگاه دیجیتال کنترل دمای روغن و سیستم سیم‌پیچ ترانسفورماتور از خارج کشور خریداری می‌شد ولی اکنون با تجاری‌سازی این محصول برای اولین بار شاهد تولید آن در کشور هستیم.

وی با بیان این که یکی از مشکلات سیستم‌های کنترل دمای روغن و سیم‌پیچ ترانسفورماتورهای موجود در پست‌های انتقال و فوق‌توزیع، عقربه‌ای بودن سیستم نشانگر دما است، افزود: برخی از معایب این سیستم‌ها نیاز به ثبت دستی اطلاعات، کالیبراسیون دوره‌ای، نبود امکان مطالعات دمایی ترانسفورماتورها، استفاده از دو دستگاه اندازه‌گیری دمای روغن و سیم‌پیچ و هزینه گزاف خرید و نصب تجهیزات بوده که نیاز به یک سیستم جامع کنترل و مانیتورینگ دمایی ترانسفورماتورهای قدرت را ایجاد می‌کند.

زارعشاهی در بیان مزایای اصلی این طرح هم گفت: قیمت کمتر در مقایسه با سیستم‌های فعلی، بهره‌گیری از حسگرهای صنعتی با دقت بسیار بالا در کنار سیستم دیجیتال و گرافیکی با کاربری ساده برخی از مزایای این طرح نسبت به روش‌های قبلی است.

وی ادامه داد: با توجه به تنوع ترانسفورماتورهای قدرت جهت بهره‌برداری از سیستم‌های قبلی نیاز به سفارش نوع خاصی از ترمومتر برای هر مدل از ترانسفورماتورها و همچنین تغییر مدل سیستم‌های آنالوگ بوده که پیاده‌سازی، عیب‌یابی و در دسترس بودن سیستم‌های قبلی را با مشکل مواجه می‌کند اما طرح ارائه شده قابلیت نصب بر روی انواع ترانسفورمارتورهای قدرت در مدل و توان‌های مختلف را دارا بوده و نگرانی‌ از جهت تامین و تعمیر قطعات آن وجود ندارد.

مدیر دفتر تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای یزد تصریح کرد: این محصول با استفاده از سنسورهای بسیار دقیق و صنعتی و در نظر گرفتن تمامی ملاحظات در جهت کاهش تاثیر میدان‌های مغناطیسی و اغتشاشات محیطی یک سیستم هوشمند دیجیتال و قابل برنامه‌ریزی طراحی و پیاده‌سازی شده است و امکان مشاهده لحظه به لحظه دمای سیم‌پیچی، روغن و محیط را فراهم کرده و قابلیت ارسال دما به اتاق کنترل را داراست که با انجام این کار نیازی به بازدید و ثبت دستی مقادیر مذکور نخواهد بود.

زارعشاهی سیستم کاملا دیجیتالی با اطمینان بالا، قابلیت ارسال و ذخیره‌سازی اطلاعات، امکان توسعه و افزودن قابلیت‌های دیگر بدون صرف هزینه و با انجام تغییرات برنامه‌نویسی، سهولت تعمیر و عیب‌یابی را برخی از قابلیت‌های این دستگاه ساخت داخل دانست.

وی افزود: کم حجم، سبک و قابل حمل بودن، جمع آوری تمامی امکانات دو سیستم قبلی در یک سیستم، برنامه‌ریزی و طراحی دقیق و یک پارچه محصول، بومی‌سازی و افزایش سطح تکنولوژی تجهیزات جانبی ترانسفورماتورها و امکان پیاده‌سازی و اجرا برای تجهیزات غیر از ترانسفورماتور با صرف هزینه کم و تغییرات جزیی نیز برخی دیگر از قابلیت‌ها و کاربردهای این طرح پژوهشی است.

مدیر دفتر تحقیقات برق منطقه‌ای یزد در ادامه نیز شرکت‌های برق منطقه‌ای، شرکت‌های دولتی و خصوصی دارنده ترانسفورماتورهای قدرت و شرکت‌های ساخت و مونتاژ ترانسفورماتورهای قدرت جهت نصب اولیه روی محصولات را از مشتریان هدف این طرح بیان کرد.

بنا بر اعلام روابط عمومی شرکت برق منطقه‌ای یزد، طرح دستگاه ترمومتر دیجیتال برای کنترل دمای روغن و سیم‌پیچ ترانسفورماتور در نخستین رویداد تجاری‌سازی محصولات شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیروی برق نیز معرفی و مورد استقبال قرار گرفت.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..