آبشار سفیده ندوشن در استان یزد ثبت ملی شد

آبشار سفیده ندوشن واقع در شهرستان میبد استان یزد به‌عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی و شاخص استان یزد با شماره 267 در فهرست آثار طبیعی ملی کشور به ثبت رسید.

به گزارش یزدی نیوز«محسن ذاکری‌نیا» معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد در خصوص این اثر طبیعی اظهار کرد: آبشار اصلی سفید به انضمام یک آبشار کوچک‌تر که در فاصله کمی از آن قرار گرفته و نیز مسیر جریان آب آن تا پائین ارتفاعات، به‌عنوان یک منطقه حفاظت شده که مربوط به دوره پرکامبرین تا کرتاسه، اثر ملی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: باتوجه به مطالعات انجام‌شده و بررسی نقشه‌های زمین‌شناسی مربوط به رسوبات کواترنر و ایجاد گسل‌هایی در همین دوره است که به‌طور تقریبی شروع پیدایش دره‌های یو(U) شکل محدوده، حاصل از فرسایش شدید آبی از ۱۰ تا ۱۵ هزار سال پیش تخمین زده می‌شود، اما شکل‌گیری کل منطقه مربوط به دوران چهارم است.

ذاکری‌نیا خاطرنشان کرد: اغلب زیستگاه‌های موجود در محدوده مطالعاتی، تپه ماهورها و کوه‌هاست و وجود گونه‌های پستاندار و پرنده قابل شکار غیرحمایت شده نظیر پلنگ، قوچ و میش، کل و بز، کبک، تیهو، وجود گونه‌های حمایت شده پرندگان مثل عقاب، این محدوده را از نظر تنوع گونه‌ای و زیستگاهی دارای ارزش کرده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: محدوده اثر طبیعی آبشار سفیده به سبب داشتن ویژگی‌های فراوان به‌ویژه در عرصه گردشگری واجد ارزش برای حفاظت است که با ثبت این محدوده به‌عنوان اثری ملی، مدیریتی تعریف شده در این منطقه اعمال شده و می‌توان برنامه‌های منسجم‌تر و هماهنگ‌تری برای کنترل و مدیریت همه فعالیت‌های گردشگری در منطقه تهیه و اعمال کرد.

ذاکری‌نیا وجود چند گونه گیاهی و جانوری در لیست IUCN، وجود جریان آب تقریباً دائمی در دل بیابان‌های یزد، داشتن نقش حیاتی در آبیاری اراضی مرتعی اطراف و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، داشتن چشم‌اندازها و منظره‌های زیبا و متنوع، برخورداری از وسعت و فضای مناسب جهت حفاظت، اکوسیستم حساس و شکننده، خاصیت طبی و درمانی و پدیده‌های جذاب کارستی و ژئوتوریسمی را از جمله قابلیت‌هایی دانست که برای ثبت این اثر در فهرست آثار طبیعی ملی، مهم و حائز اهمیت بود.

به گزارش ایسنا، مهم‌ترین علت نامگذاری این اثر به نام آبشار سفیده به‌علت رنگ سفید آب شارش کرده از آبشار است که به‌علت وجود املاح آهکی در آب آن است و این رنگ سفید به‌ویژه در ایام آب‌سال که دبی آبشار افزایش چشمگیری یافته و حجم آب زیاد می‌شود، به خوبی قابل مشاهده است.

بخش نظردهی بسته شده است..